Deficitul de masa lemnoasa pe piata in toamna anului 2022 a fost rezultatul unui volum recoltat si transportat in ultimele 4 luni ale anului 2022 cu 1 milion de mc mai mic decat volumul recoltat in ultimele 4 luni ale anului 2021, situatie de criza transformata in haos de ordonanta privind plafonarea preturilor lemnului de foc, potrivit Prolemn - asociatia din industria lemnului. In linie cu volumul mai mic de masa lemnoasa disponibila in piata, indicii productiei industriale pentru industria lemnului au inregistrat o scadere a activitatii la 77,9 % in luna noiembrie 2022 fata de luna noiembrie 2021. Nivelul speculativ al preturilor lemnului atins in toamna anului 2022 continua in 2023, conform rezultatelor licitatiilor principale organizate de RNP - Romsilva, care consemneaza preturi ale lemnului pe picior, nerecoltat si nesortat, mai mari decat preturile lemnului industrial valoros, sortat la drum auto forestier, din Europa.
Scadedea volumului de masa lemnoasa recoltata continua in 2023,cu un volum transportat de la locul recoltarii inregistrat in SUMAL in luna ianuarie 2023 care atinge un minim al ultimilor ani, respectiv 945 000 mc fata de 1 244 000 mc in luna ianuarie din 2022.
In loc sa adreseze cauzele blocajelor, Ministerul Mediului propune masuri care continua sa amplifice blocajele. Astfel , Ministerul propune o revizuire retroactiva, pe 10 ani, a evaluarii de mediu a amenajamentelor silvice. “Sute, chiar mii de amenajamente silvice vor fi revizuite”, conform unei declaratii d-lui Ministru Barna Tanczos facuta in 27 ianuarie, in cadrul unui eveniment la Harghita. Procedura va conduce la suspendarea aplicarii amenajamentelor pentru 50-70% din fondul forestier national, in evaluarea Asociatiei Industriei Lemnului - Prolemn, care solicita Ministerului sa nu promoveze acest act normativ in actuala forma si sa adopte modele europene aplicabile.
Intr-un comunicat de presa, Federatia Proprietarilor de Paduri si Pasuni - Nostra Silva a anuntat: „La 12 ianuarie 2023, Inalta Curte de Casatie si Justitie a respins printr-o decizie definitiva recursul declarat de Ministerul Mediului Apelor si Padurilor impotriva unei incheieri a Curtii de Apel Alba Iulia prin care au fost suspendate Ordinele 1945, 1946 si 1947 din 26 octombrie 2021 semnate de ministrul Barna Tanczos. Cele trei ordine de ministru reglementau procedura de revizuire a evaluarii de mediu a amenajamentelor silvice.”
La nici o saptamana, miercuri, 18 ianuarie, Ministerul Mediului a organizat o dezbatere publica - link aici - pe un proiect de Hotarare de Guvern de revizuire a evaluarii de mediu a amenajamentelor, anuntand nonsalant preluarea continutului ordinelor suspendate in proiectul de hotarare de guvern, ca fiind o solutie negociata cu Comisia Europeana pentru inchiderea procedurii de infringement pe domeniul padurilor.
Federatia Proprietarilor de Paduri atrage atentia in comunicat: promovarea unei reglementari cu acelasi continut cu ordinele suspendate de Curtea de Apel Alba Iulia si Inalta Curte de Casatie si Justitie incalca prevederile art. 14 alin. (5) din Legea 554/2004 a contenciosului administrativ: „in ipoteza in care se emite un nou act administrativ cu acelasi continut ca si cel suspendat de catre instanta, acesta este suspendat de drept”.
In mod evident, promovarea HG-ului cu acelasi continut cu ordinele deja suspendate nu poate conduce decat la un singur deznodamant: suspendarea acesteia in instanta, cu riscul de continuare a procedurii de infringement si de adancire a blocajelor din sector.
Prezent la o dezbatere la Miercurea-Ciuc, la o conferinta organizata de Asociatia Proprietarilor si Administratorilor de Paduri din Estul Transilvaniei, dl Ministru Barna Tanczos a declarat: „Anul 2023 va fi un an greu, pentru ca sute, mii de amenajamente silvice vor fi revizuite pentru a corespunde cerintelor europene in ceea ce priveste procedurile de aprobare la agentiile de mediu.”
Intr-o analiza extinsa, portalul Fordaq - Comunitatea Forestierilor arata ca promovarea in forma propusa de proiectul de Hotarare de Guvern a revizuirii retroactive a evaluarii de mediu a amenajamentelor silvice ar conduce la suspendarea aplicarii amenajamentelor silvice pentru 50-70% din fondul forestier national, cu amplificarea deficitului de resursa de lemn atat pentru aprovizionarea populatiei cu lemn de foc cat si a industriei lemnului cu resursa.
Pe fond, se arata in analiza Fordaq, dupa 3 ani de tergiversare a adoptarii unei solutii aplicabile, HG-ul propune o procedura de evaluare de mediu a amenajamentelor silvice care dureaza 1-2 ani, extrem de birocratica si redundanta practic cu elaborarea amenajamentelor silvice conform normelor tehnice reglementate de catre stat, cu ignorarea modelelor europene care unifica si integreaza procedura de elaborare a amenajamentelor silvice cu cea de evaluare de mediu.
In acest context, Asociatia Industriei Lemnului - Prolemn arata ca, in loc sa adreseze cauzele blocajelor din sectorul forestier, sensul evolutiilor este de continuare si amplificare a blocajelor:
- In toamna anului 2022, in contextul deficitului de resursa de lemn din piata si a exploziei preturilor lemnului, Guvernul a adoptat masura artificiala a plafonarii preturilor lemnului de foc. Masura a creat haos, penurie si cresterea preturilor lemnului de foc pentru populatie catre nivele speculative, contrar a ceea ce s-a dorit. De remarcat ca ordonanta de urgenta este in vigoare si in prezent si continua sa produca aceleasi efecte contrare celor dorite!
- Pe fondul haosului de pe piata lemnului creat in toamna anului 2022 si a unei oferte reduse la jumatate fata de anii anteriori, preturile de adjudecare la licitatiile de lemn pe picior ale Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva au continuat sa creasca, atingand o medie nationala de 410 lei/mc. Acest pret mediu este de trei ori mai mari decat preturile anului 2020 si de aproape 2 ori si jumatate fata de 2021. In Romania, pretul lemnului pe picior (in padure, neexploatat!) a ajuns sa fie mai mare decat pretul busteanului de gater, lemn industrial de calitate superioara, sortat la drum forestier, in Europa!
- Regia Nationala a Padurilor nu a reusit sa puna in piata decat 3,1 milioane mc lemn fasonat, din volumul de 4,75 milioane mc la care s-a angajat la inceputul anului 2022. Rezultatul a fost cresterea deficitului de lemn in piata, care se va amplifica in 2023, ca rezultat al obligatiei de a pune 50% din volum in piata sub forma fasonata, tranzitie putin pregatita.
Ca rezultat al tuturor acestor evolutii, Institutul National de Statistica consemneaza un rezultat care nu lasa loc de interpretari privind dimensiunea crizei: conform comunicatului INS privind indicii productiei industriale, productia in industria lemnului a inregistrat in luna noiembrie 2022 un nivel de 77,9 % fata de noiembrie 2021 !
Catalin Tobescu, Presedintele AIL - Prolemn: „In final, populatia Romaniei plateste costul crizei in care se afunda sectorul forestier, prin preturile exorbitante ale lemnului de foc si peletilor, dar si ale mobilei, cherestelei pentru constructii, ambalajelor, produselor din industria celulozei si hartiei. In loc sa avem o dezvoltare bazata pe resursa regenerabila de lemn, aceste evolutii fac din Romania o piata de desfacere pentru produse din import. Drept dovada, in 2022 importurile de mobila au depasit 1 miliard de Euro.”
In acest context, Asociatia Industriei Lemnului - Prolemn solicita Ministerului Mediului, Apelor si Padurilor sa nu promoveze actuala forma a proiectului de Hotarare de Guvern privind evaluarea de mediu a amenajamentelor silvice. In schimb, Ministerul sa ia in considerare modelele si solutiile europene, identificate si propuse inclusiv prin mecanismele de asistenta tehnica din partea Comisiei Europene.
AIL – Prolemn solicita de asemenea, in conformitate cu normele de tehnica legislativa, ca Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor sa isi asume si sa prezinte o evaluare de impact a proiectului legislativ propus in actuala forma: numar de amenajamente silvice care vor intra in revizuire, durata procedurii de evaluare de mediu, impact asupra resursei de lemn care va fi disponibila in piata.
In acelasi timp, pentru detensionarea situatiei precare a resursei de lemn din piata, RNP – Romsilva trebuie sa puna in piata un volum de masa lemnoasa la nivelul posibilitatii stabilite de amenajamentele silvice, iar preturile de pornire la licitatie sa fie stabilite corect, in baza preturilor de referinta, pe fundamente economice.