Industria globala a ambalajelor se afla in plina expansiune si va creste cu circa 30%, pana in 2025, de la 770 miliarde USD la 1 trilion USD, dupa ce s-a extins cu o medie anuala de 5.6% in ultimii 5 ani, arata un studiu recent al companiei de consultanta internationala, Horvath. In pofida eforturilor de a proteja clima si a diminua risipa de materiale, cererea de ambalaje va continua sa sporeasca, mai ales odata cu extinderea comertului on-line. Pe de alta parte, va creste si cererea de materiale de ambalare imbunatatite si sustenabile, cu un impact mai redus asupra mediului, conform studiului „Industria europeana a ambalajelor in 2025 - tendinte, perspective si factori de succes intr-un mediu de piata competitiv".
Printre factorii care genereaza cresterea sustinuta a acestei piete, Horvath a identificat: (1) imbatranirea populatiei - care prelungeste perioada de consum si necesarul de produse ambalate (de la produse alimentare la medicamente); (2) gospodariile cu mai putini membri - ce consuma volume tot mai mari de produse; (3) urbanizarea si cresterea comertului online; (4) cererea sporita de ambalaje sustenabile - care le va permite companiilor sa isi optimizeze produsele si sa identifice noi modalitati de diversificare a veniturilor si diferentiere pe piata.
O analiza detaliata bazata pe rapoartele de piata din studiu dezvaluie alte constatari interesante cu privire la tipul, utilizarea si distributia cantitatii ambalajelor necesare la nivel mondial. Industria si transporturile par sa fie semnificativ mai „sustenabile" fata de consumul populatiei (59% dintre ambalaje). Procesele industriale necesita, in primul rand, materiale reciclabile precum hartie si carton si ocupa aproximativ 41% din volumul total de ambalaje. In schimb, consumul se ridica la 59% din piata mondiala a ambalajelor, folosind preponderent cantitati mai mari de materiale plastice (compozite).
Trei sferturi din piata mondiala a vanzarilor de ambalaje este dominata de hartie si carton, precum si ambalaje din plastic, restul fiind alcatuit din metal, sticla si alte materiale. 70% din toate ambalajele de consum sunt produse pentru alimente (51%) si bauturi (19%), 8% pentru produse medicale, 4% pentru cosmetice si doar 18% pentru alte bunuri/bunuri de larg consum.
Principalele tendinte: responsabilizarea consumatorilor si „Smart Packaging"
In ultimii ani, directiile de dezvoltare a industriei ambalajelor au fost marcate, in mod decisiv, de constientizarea sporita a publicului cu privire la necesitatea protectia mediului, alaturi de norme mai stricte care sa preintampine irosirea resurselor si producerea deseurilor - desi mai sunt multe de realizat pentru diminuarea risipei. De exemplu, la nivelul anului 2018, daca totalul deseurilor de hartie, carton si plastic, generate anual, ar fi fost calculate „per capita" ar fi rezultat 218 kg pentru fiecare locuitor al Germaniei, respectiv 105 kg pentru fiecare locuitor al Austriei.
Desi provocarile privind reducerea impactului ambalajelor asupra mediului raman insemnate, iar rezultatele in diminuarea deseurilor sunt inegale, de la o tara la alta, in Europa se reuseste reciclarea ambalajelor in proportie de: (1) 90% - pentru ambalaje de metal; (2) 87% - hartie si carton; (3) 84% - sticla; (4) 47% - plastic; si (5) 25% - lemn. Procentele ar putea creste, in viitor, odata ce peste 70% dintre europeni isi declara o preferinta pentru ambalajele „prietenoase cu mediul", ceea ce inseamna ca acestea se pot refolosi, sunt biodegradabile si compuse in proportie tot mai mare din hartie, in detrimentul materialelor plastice.
O alta tendinta identificata de studiul Horvath este dezvoltarea solutiilor „Smart Packaging", care devin un diferentiator puternic pentru jucatorii din industrie. Pe termen lung, succesul pe piata ambalajelor va fi de partea celor care vor sti sa imbine proprietatile de ambalare „inteligente", cum ar fi trasabilitatea, interactiunea specifica cu produsul ambalat sau cerintele legate de tehnologia senzorilor, ceea ce vor face ca produsul si ambalajul vor „sa creasca impreuna", ca un tot intreg.
„Piata ambalajelor creste in toata lumea, dar calitatea si sustenabilitatea produselor se modifica, pe masura ce consumatorii devin tot mai constienti de impactul asupra mediului al acestei industrii. Companiile care vor putea propune ambalate atat inteligente, cu mai multe functii decat protectia produselor, cat si prietenoase cu mediul, vor avea de castigat, pe o piata unde tendinta de concentrare a jucatorilor creste de la an la an," a explicat Kurt Weber, director general al Horvath Romania.
La nivel global, zona economica Asia-Pacific este raspunzatoare in prezent pentru cea mai mare proportie de ambalaje, si anume aproximativ 40% cu o rata de crestere anuala estimata de aproape 7%. Urmeaza Europa, Orientul Mijlociu si Africa (EMEA) cu putin sub 30% si America de Nord cu 26%.