Dupa ce a oprit productia in aceasta luna in aproape 100 de locatii Bosch din lumea intreaga, compania se pregateste sistematic pentru o reluare treptata a ritmului productiei. „Vrem sa asiguram livrari fiabile pentru a raspunde cererii clientilor nostri, pe masura ce aceasta va reveni treptat, ajutand economia mondiala sa se redreseze cat mai repede posibil”, a declarat dr. Volkmar Denner, presedintele consiliului de administratie al Robert Bosch GmbH, la conferinta de presa anuala a companiei. „Obiectivul nostru este sincronizarea reluarii treptate a ritmului procesului de productie si a lanturilor de aprovizionare sigure, in special in productia de autovehicule. Am realizat deja acest lucru in China, unde cele in jur de 40 de fabrici ale noastre de pe plan local produc din nou, iar lanturile de aprovizionare sunt stabile. Muncim din greu pentru a face acelasi lucru in celelalte regiuni ale noastre.” Denner a mentionat numeroasele masuri luate de companie pentru a realiza cu succes reluarea treptata a ritmului productiei si pentru a se asigura ca angajatii sunt protejati in mod adecvat impotriva infectarii cu coronavirus. Bosch se angajeaza, de asemenea, sa adopte o abordare coordonata si comuna cu clientii, furnizorii, autoritatile si reprezentantii angajatilor.
Contributie la controlul pandemiei de coronavirus
„Dorim sa contribuim, ori de cate ori este posibil, cu expertiza noastra, la eforturile pentru controlul pandemiei, de exemplu prin testul nostru rapid pentru Covid-19 recent dezvoltat si prin dispozitivul de analiza Vivalytic”, a spus Denner, CEO-ul Bosch. „Cererea este imensa. Facem tot ce putem pentru a spori in mod semnificativ productia si vom creste capacitatea de cinci ori peste planurile noastre initiale pana la sfarsitul anului”, a continuat el. Bosch intentioneaza sa produca mai mult de un milion de teste rapide in 2020 si sa mareasca productia la trei milioane anul viitor. Pe langa testele de laborator existente, dispozitivul de analiza Vivalytic va fi folosit initial in spitale si cabinetele medicilor, unde va fi utilizat in principal pentru a oferi protectie personalului medical, pentru care disponibilitatea rapida a rezultatelor testelor, in mai putin de doua ore si jumatate, este esentiala. Testul rapid este deja livrat clientilor europeni, cu eticheta „doar in scop de cercetare”, si poate fi utilizat in urma aprobarii. Bosch preconizeaza ca va avea o marca CE pentru produs pana la sfarsitul lunii mai. Un test si mai rapid, care poate detecta in mod fiabil cazurile de Covid-19 in mai putin de 45 de minute, se afla in etapele finale ale dezvoltarii. „Intregul nostru efort in acest domeniu este ghidat de etosul nostru - Tehnica pentru o viata”, a declarat Denner.
Bosch a inceput deja productia de masti. In prezent, treisprezece fabrici Bosch din noua tari - de la Bari din Italia, la Bursa din Turcia, pana la Anderson din SUA - au luat initiativa si produc astfel de masti pentru cerintele locale. In plus, compania infiinteaza in momentul de fata doua linii de productie complet automate in locatia sa din Stuttgart-Feuerbach, cu alte linii care vor urma atat in locatia sa Erbach din Germania, cat si in India si Mexic. „Unitatea noastra pentru echipamente cu destinatie speciala a avut nevoie de numai cateva saptamani pentru proiectarea utilajelor necesare”, a spus Denner. De asemenea, Bosch a pus la dispozitie gratuit proiectele pentru alte companii. Astfel, compania va putea produce peste 500.000 de masti pe zi. Mastile sunt destinate protectiei angajatilor Bosch de la fabricile din intreaga lume. In plus, obiectivul este de a le pune si la dispozitia tertilor. Acest lucru va depinde de obtinerea aprobarilor corespunzatoare pentru fiecare tara. In plus, Bosch produce 5.000 de litri de dezinfectant in fiecare saptamana in Germania si SUA pentru angajatii sai din fabricile americane si europene. „Oamenii nostri fac lucruri exceptionale in acest sens”, a spus Denner.
Situatia economiei globale in 2020: recesiune care afecteaza negativ perspectivele
Avand in vedere pandemia de coronavirus, Bosch anticipeaza provocari considerabile pentru economia globala in anul financiar curent: „Ne pregatim pentru o recesiune globala, care va avea, de asemenea, un impact considerabil asupra propriilor noastre performante in 2020”, a spus prof. Stefan Asenkerschbaumer, director financiar si vicepresedinte al consiliului de administratie Bosch. Pe baza efectelor cunoscute pana acum, Bosch preconizeaza in prezent ca productia auto sa scada cu cel putin 20 la suta in 2020. Compania se pregateste pentru o pierdere a veniturilor din vanzari de peste 10 la suta. In primul trimestru al acestui an, vanzarile Grupului Bosch au scazut cu 7,3 procente, ceea ce inseamna ca acestea sunt deja considerabil mai scazute fata de anul precedent.
Doar in martie 2020, vanzarile au scazut cu 17 procente. „Trebuie depus un efort suprem pentru a obtine cel putin un rezultat echilibrat”, a declarat directorul financiar. „In aceasta criza severa, avem din nou un avantaj pentru ca suntem atat de diversificati, cu sectoare diferite de activitate.”
In prezent, accentul se pune pe masuri extinse pentru reducerea costurilor si asigurarea lichiditatilor. Acest lucru include reduceri ale programului de lucru si reduceri ale productiei deja existente in multe locatii din intreaga lume, reduceri salariale pentru specialisti si manageri, inclusiv pentru conducerea executiva, si perioade de timp extinse pentru investitii. In plus, Bosch a lansat deja un program amplu pentru imbunatatirea competitivitatii sale la inceputul anului 2020. „Pe termen mediu, obiectivul nostru este sa revenim la o marja de aproximativ 7 procente din operatiuni, dar fara a neglija sarcinile esentiale pentru a ne asigura viitorul”, a spus Asenkerschbaumer. „Ne dedicam toata energia pentru realizarea acestui obiectiv si pentru depasirea pandemiei de coronavirus. In acest fel, vom crea bazele financiare de care avem nevoie pentru a profita de oportunitatile imense pe care le are Grupul Bosch.”
Actiuni climatice: Bosch urmareste in mod sistematic realizarea unor obiective ambitioase
In ciuda provocarilor situatiei actuale, Bosch isi mentine cursul strategic pe termen lung: furnizorul de tehnologie si servicii isi continua urmarirea sistematica a obiectivelor climatice ambitioase si dezvolta activitatile necesare pentru a sprijini extinderea mobilitatii durabile. „Cu toate ca in prezent exista alte probleme mai importante, nu trebuie sa pierdem din vedere viitorul planetei noastre”, a spus Denner.
Cu aproximativ un an in urma, Bosch a anuntat ca va fi prima intreprindere industriala ce functioneaza la nivel mondial fara impact asupra climei pana la sfarsitul anului 2020, iar acest lucru in toate cele 400 de locatii ale sale din intreaga lume. „Vom atinge acest obiectiv”, a spus Denner. „La finalul anului 2019, am realizat neutralitatea din punct de vedere al emisiilor de carbon pentru toate locatiile noastre din Germania; in momentul de fata, am parcurs 70% din drumul pentru a realiza acest lucru la nivel mondial.” Pentru ca neutralitatea din punct de vedere al emisiilor de carbon sa devina o realitate, Bosch investeste in eficienta energetica, sporind proportia de surse regenerabile utilizate pentru energia pe care o furnizeaza, achizitionand o cantitate mai mare de energie ecologica si compensand emisiile de carbon inevitabile. „Ponderea compensarii emisiilor de carbon va fi semnificativ mai mica decat cea planificata pentru 2020, de numai 25% in loc de aproape 50%. Cu alte cuvinte, progresam mai repede decat ne asteptam in imbunatatirea calitatii masurilor pe care le luam”, a spus Denner.
O economie fara impact asupra climei: noua companie de consultanta infiintata
In materie de actiuni climatice, Bosch adopta doua noi abordari pentru a se asigura ca eforturile sale au un efect multiplicator in economie. Unul dintre obiective este de a face astfel incat activitatile desfasurate in amonte si in aval, in cadrul lantului valoric, sa fie cat mai neutre din punct de vedere climatic, de la „bunurile achizitionate” pana la „utilizarea produselor vandute”. Se estimeaza ca pana in 2030 emisiile asociate (Domeniul de aplicare 3) vor fi reduse cu 15% sau peste 50 de milioane de tone pe an. Pentru aceasta, Bosch a convenit asupra unei tinte cu initiativa Obiective pe baza de date stiintifice, devenind astfel primul furnizor din domeniul auto care s-a angajat cu privire la o tinta masurabila. In plus, compania intentioneaza sa formeze o baza de cunostinte la nivel mondial, cu ajutorul celor aproape 1.000 de experti ai sai si sa experimenteze din cele peste 1.000 de proiecte proprii cu privire la eficienta energetica in cadrul unei noi companii de consultanta, denumita Bosch Climate Solutions. Explicand acest pas, Denner a spus: „Vrem sa punem experienta noastra la dispozitia altor companii, pentru a le ajuta sa progreseze catre neutralitatea din punct de vedere al emisiilor de carbon.”
Dezvoltarea pietei din Europa: lansarea in economia pe baza de hidrogen
„Actiunile climatice raman esentiale pentru supravietuirea umanitatii. Costa mult, dar a nu face nimic ne va costa si mai mult”, a spus Denner. „Politica nu trebuie sa stea in calea companiilor care isi extind ingeniozitatea si folosesc tehnologia in avantajul mediului - fara a dauna prosperitatii.” Potrivit lui Denner, este foarte importanta desfasurarea unei ofensive tehnologice la scara larga, care nu doar sa stabileasca o cale in domeniul modelelor electrice pe baterie pentru o mobilitate durabila, ci sa ia in considerare si motoarele cu combustie eficiente si, in special, combustibilii sintetici regenerabili si celulele de carburant. CEO-ul Bosch a facut apel la o actiune indrazneata in economia pe baza de hidrogen si productia de combustibili sintetici regenerabili dupa depasirea crizei de coronavirus. In opinia sa, acesta este singurul mod in care Europa poate avea o economie fara impact asupra climei pana in 2050. „Aplicatiile pe baza de hidrogen de astazi sa fie scoase din testarea pe teren si introduse in economia reala”, a spus Denner. El a apelat la factorii politici pentru a sprijini tehnologiile necesare: „Acest lucru ne va permite sa realizam chiar si obiective climatice ambitioase.”
Gata pentru economia pe baza de hidrogen: celule de combustie mobile si stationare
Actiunile climatice accelereaza schimbarile structurale in multe sectoare. „Hidrogenul devine din ce in ce mai important, atat in industria auto, cat si in tehnologia pentru constructii. Compania Bosch este foarte bine pregatita in acest sens”, a spus Denner. Bosch si partenerul sau Powercell lucreaza deja la comercializarea celulelor de combustie mobile pentru utilizare in cadrul autovehiculelor. Lansarea pe piata a acestora este planificata pentru 2022. Astfel, Bosch intentioneaza sa se pozitioneze cu succes pe o alta piata in dezvoltare: inca din 2030, unul din opt camioane grele nou inmatriculate ar putea fi alimentat pe baza de celule de combustie. Bosch lucreaza cu partenerul sau Ceres Power in domeniul celulelor de combustie stationare. Acestea pot furniza electricitate pentru cladiri, cum ar fi centrele de calcul. Bosch anticipeaza ca piata pentru statii de generare pe baza de celule de combustie va valora peste 20 de miliarde de euro pana in 2030.
Tehnologia pentru sistemele de propulsie si incalzire: electrificarea portofoliului de produse
„Pe masura ce vor fi intensificate actiunile climatice, in viitorul apropiat vor exista solutii electrice limitate pentru a completa solutiile cu combustie care au dominat pana acum”, a spus Denner. Acesta este motivul pentru care Bosch urmareste dezvoltarea unei tehnologii neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon pentru sistemele de propulsie. Conform cercetarilor de piata efectuate de Bosch, doua din trei autovehicule nou inmatriculate in 2030 vor functiona in continuare pe motorina sau benzina, cu sau fara o optiune hibrida. De aceea, compania continua sa investeasca in motoare cu ardere interna, extrem de eficiente. Datorita noii tehnologii de evacuare a gazelor Bosch, emisiile NOx ale motoarelor diesel au fost eliminate aproape complet, dupa cum au demonstrat deja testele independente. De asemenea, Bosch rafineaza sistematic motorul pe benzina: modificarile la motoare si tratarea eficienta a gazelor de esapament pot reduce acum emisiile de particule la un nivel cu aproximativ 70% mai mic decat cel cerut de standardul Euro 6d temp. In plus, compania Bosch s-a angajat in domeniul combustibililor regenerabili , deoarece autovehiculele de tip vechi vor trebui, de asemenea, sa aiba o contributie la reducerea emisiilor de CO2. Combustibilii sintetici regenerabili pot face ca procesul de ardere sa fie neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon. Acesta este motivul pentru care, potrivit lui Denner, ar fi mai important sa compensam astfel de combustibili sintetici regenerabili pentru consumul flotelor decat sa inasprim regulile cu privire la CO2 pentru industria auto intr-o perioada de criza.
In plus, Bosch doreste sa devina un lider de piata in domeniul electromobilitatii. In acest scop, compania va investi aproximativ 100 de milioane de euro in productia de sisteme de propulsie electrice la uzinele sale din Eisenach si Hildesheim. Electrificarea face, de asemenea, incursiuni in tehnologia pentru incalzire, de exemplu in modernizarea sistemelor de incalzire. „Prezicem un deceniu de electrificare in camera centralei termice”, a spus Denner. Avand in vedere acest lucru, Bosch investeste inca 100 de milioane de euro in afacerea sa din domeniul pompelor de caldura si intentioneaza sa-si extinda activitatea de dezvoltare si sa isi dubleze cota de piata.
Anul financiar 2019: statornic intr-un mediu de piata slab
„In contextul unei slabiri si mai mari a economiei globale si al unei scaderi de 5,5 procente a productiei auto, Grupul Bosch s-a descurcat bine in 2019”, a spus Asenkerschbaumer. Datorita unei game largi de produse de succes, cifra vanzarilor a fost de 77,7 miliarde de euro, cu doar 0,9 procente sub nivelul anului precedent; dupa ajustarile in functie de cursul de schimb valutar, scaderea acestora a fost de 2,1 procente. Grupul Bosch a obtinut un profit operational inainte de dobanzi si impozite (EBIT) de 3,3 miliarde de euro. Aceasta inseamna ca a obtinut o marja de profit operational de 4,2 procente. Excluzand efectele pozitive de exceptie, provenite in special din cedarea afacerii din domeniul tehnologiei de ambalare, marja a fost de 3,5 procente. „Pe langa investitii initiale semnificative, factorii care au contribuit la obtinerea acestui rezultat au fost, in special, starea precara a pietelor precum China si India, reducerea suplimentara a cererii de autovehicule diesel si costurile ridicate de restructurare, in special in segmentul mobilitatii”, a declarat directorul financiar Asenkerschbaumer. Cu un raport de solvabilitate de 46 procente si un flux de numerar de 9 procente din vanzari in 2019, situatia financiara a companiei Bosch este buna. Cheltuielile pentru cercetare si dezvoltare s-au ridicat la 6,1 miliarde de euro, respectiv 7,8 procente din vanzari. La aproximativ 5 miliarde de euro, cheltuielile de capital au crescut usor comparativ cu anul precedent.
Anul financiar 2019: dezvoltare pe sectoare de activitate
In ciuda declinului productiei auto mondiale, divizia Solutii de mobilitate a generat vanzari de 46,8 miliarde de euro. Veniturile au fost cu 1,6 procente mai mici fata de anul precedent, sau 3,1 procente dupa ajustarile in functie de cursul de schimb valutar. Aceasta inseamna ca sectorul Bosch cu cea mai mare cifra a vanzarilor a depasit volumele de productie la nivel mondial. Marja de profit operational a fost de 1,9 procente vanzari. Afacerile in cadrul diviziei Bunuri de larg consum au crescut in cursul anului. Vanzarile au totalizat 17,8 miliarde de euro, ceea ce echivaleaza cu o scadere de 0,3 procente sau de 0,8 procente dupa ajustarile in functie de cursul de schimb valutar. La 7,3% din vanzari, marja de profit operational este mai mica fata de anul precedent. Divizia Tehnologie industriala a simtit efectele declinului pietei de echipamente, dar a inregistrat in continuae cresterea cifrei vanzarilor cu 0,7 procente, pana la 7,5 miliarde de euro; dupa ajustarile in functie de cursul de schimb valutar, aceasta a inregistrat o usoara scadere, de 0,4 procente. Excluzand efectul extraordinar nerecurent provenit din vanzarea diviziei Tehnologie de ambalare, marja de profit operational a fost de 7 procente din vanzari. Veniturile din sectorul de activitate Tehnologie pentru constructii si energie au crescut cu 1,5 procente, pana la 5,6 miliarde de euro sau cu 0,8 procente dupa ajustarile in functie de cursul de schimb valutar. Aceasta echivaleaza cu o marja de profit operational de 5,1 procente din vanzari.
Anul financiar 2019: dezvoltare pe regiuni
Performantele afacerilor Bosch au variat de la o regiune la alta in 2019. In Europa, cifra vanzarilor a fost de 40,8 miliarde de euro, cu 1,4 procente mai mica fata de anul precedent sau cu 1,2 procente dupa ajustarile in functie de cursul de schimb valutar. In America de Nord, veniturile au crescut cu 5,9 procente (doar 0,6 procente dupa ajustarile in functie de cursul de schimb valutar), la 13 miliarde de euro. In America de Sud, vanzarile au crescut cu 0,1 procente, pana la 1,4 miliarde de euro, dar cu 6 procente dupa ajustarile in functie de cursul de schimb valutar. Afacerile din Asia Pacific (inclusiv Africa) au reflectat declinul productiei auto din India si China: vanzarile au scazut cu 3,7 procente, pana la 22,5 miliarde de euro, o scadere de 5,4 procente dupa ajustarile in functie de cursul de schimb valutar.
Numarul de angajati: unul din cinci angajati lucreaza in domeniul cercetarii si dezvoltarii
La 31 decembrie 2019, Grupul Bosch avea 398.150 de angajati la nivel mondial, in cadrul celor cu putin peste 440 de filiale si companii regionale din 60 de tari. Motivul principal al reducerii cu 2,9 procente a numarului de angajati comparativ cu anul precedent este vanzarea diviziei Tehnologie de ambalare. In total, aproximativ 72.600 de specialisti lucreaza in domeniul cercetarii si dezvoltarii la Bosch, cu aproape 4.000 mai multi decat in anul precedent. In 2019, numarul dezvoltatorilor de software din companie a crescut cu peste 10 procente, pana la aproximativ 30.000.