Ascensoarele, scarile si trotuarele rulante reprezinta instalatii fara de care nu mai poate fi conceputa proiectarea unei cladiri cu destinatie rezidentiala, comerciala sau industriala, ce trebuie sa respecte anumite exigente legate de traficul de persoane sau de marfuri. In prezent, chiar si la imobilele cu un regim inferior de inaltime arhitectii prevad montajul unor astfel de sisteme atat din ratiuni de confort, cat si de functionalitate. In ultimii 100 de ani, tehnologiile din acest domeniu s-au dezvoltat in mod exponential, ajungandu-se ca, in prezent, vitezele la care se realizeaza miscarea pe verticala sa depaseasca niveluri greu de imaginat, intregul proces derulandu-se in conditii de maxima securitate. Din punct de vedere al designului au fost facute progrese importante, inregistrandu-se o competitie si din acest punct de vedere. In cele ce urmeaza, se va analiza acest domeniu de activitate, pornind prezentarea situatiei pe piata internationala si continuand cu accentuarea specificului si problematicii sectorului autohton de lifturi si scari rulante.
Activitatea pe segmentele productiei, comercializarii si instalarii de ascensoare este reglementata prin intermediul directivei europene 95/16/EEC. In acest document sunt prezentate principalele cerinte esentiale, dintre care pot fi mentionate: proiectarea, constructia si instalarea vor fi realizate in asemenea conditii incat sa nu fie permisa pornirea in caz de suprasarcina; se impune echiparea cu un sistem de limitare a vitezei (la modelele foarte rapide se impune montajul unui dispozitiv de monitorizare permanenta a acestui parametru); cabinele actionate prin intermediul unor trolii de frictiune trebuie proiectate astfel incat sa se asigure stabilitatea cablurilor de tractiune; toate lifturile destinate transportului de pasageri este necesar sa detina propriul mecanism de actionare; compania care realizeaza instalarea se va asigura de faptul ca accesul in camera masinii este asigurat exclusiv pentru operatiuni de reparatii sau mentenanta; panoul de comanda din cabina trebuie sa permita operarea de catre persoane cu dizabilitati; functionarea acestuia va fi descrisa in mod explicit etc. De asemenea, pentru aplicarea marcajului comunitar de conformitate, comitetul tehnic CEN/TC 10 a elaborat doua standarde ce includ caracteristicile de performanta ce trebuie respectate in procesul de fabricatie/montaj al ascensoarelor: EN 81-1 pentru modelele electrice, respectiv EN 81-2 pentru cele pneumatice.
Piata ascensoarelor - aproximativ 34 miliarde euro pe an
La nivel international, principalii producatori sunt, in ordine alfabetica, Kone Corporation, Mitsubishi Electric, Otis Elevator Company (parte a concernului United Technologies - UTC), Schindler Group si ThyssenKrupp Elevator. Statisticile disponibile indica faptul ca, inainte de inceperea crizei economice, piata ascensoarelor insuma aproximativ 34 miliarde euro pe an. Din aceasta valoare, circa 40% constituia aportul vanzarilor de echipamente noi, in vreme ce diferenta era reprezentata de ponderea activitatilor de intretinere si modernizare a instalatiilor existente. Din punct de vedere numeric, la sfarsitul lui 2008 erau in functiune pe plan mondial circa 9,1 milioane de unitati, in crestere cu 4,5% fata de intervalul anterior. Din acestea, peste 470.000 de ascensoare fusesera instalate in 2008. Prin prisma criteriului geografic, structura domeniului analizat este destul de eterogena, in Europa fiind in functiune 48% dintre ascensoare, iar in America 17%. Japonia si Coreea de Sud au o pondere de 11%, iar China de 10%. In ceea ce priveste piata de instalatii noi, in urma cu doi ani - moment care poate fi considerat un punct maxim pentru industria respectiva, cele mai multe unitati au fost montate in China (40%), urmata de Europa (23%), America (10%), Federatia Rusa (5%) si India (4%). De-a lungul timpului, s-a dovedit faptul ca activitatile de intretinere au fost mult mai stabile si profitabile, deoarece au putut genera fluxuri de numerar previzibile. Specialistii din domeniu apreciaza faptul ca, dupa finalizarea actualelor turbulente specifice economiei internationale, va fi reluat procesul de crestere. In acest cadru, industria constructiilor va evolua in mod diferit, avand ritmuri mai lente in Europa si America de Nord si, dimpotriva, foarte alerte in regiunile aflate in curs de dezvoltare. Un factor-cheie in cresterea cererii de echipamente noi va fi constituit de sporirea naturala a populatiei. Daca in 2003, pe Terra existau 26 de orase cu populatie cuprinsa intre 5 milioane de locuitori si 10 milioane de locuitori, precum si 20 de metropole cu o densitate si mai mare (gavand peste 458 de milioane de locuitori), in 2015 este de asteptat ca numarul acestor megastructuri administrative sa se majoreze la 39, iar cel al metropolelor la 22, cu un total de 627 de milioane de locuitori. Totodata, statisticile realizate de ONU indica faptul ca rata de crestere demografica in zonele urbane este in prezent de 1,9% pe an, aproape dubla fata de valoarea generala. Astfel, este de asteptat ca aceasta dezvoltare sa duca la o crestere substantiala a cererii de ascensoare, ca elemente indispensabile imobilelor din orasele dezvoltate pe verticala. In ceea ce priveste activitatea de intretinere, motorul de crestere este reprezentat de existenta unui parc imens de unitati aflate in exploatare de peste 20 de ani, care necesita interventii ample de reconditionare.
Mai multe informatii puteti afla din editia Iulie - August a revistei Agenda Constructiilor click aici!