Tinerii din Romania se confrunta cu o incredere scazuta in propria persoana, frica de a gresi si lipsa valorii provenita din diferite interactiuni cu profesori sau mediul familial, lucru care le afecteaza performanta la locul de munca si in viata. Cand acesti tineri intra pe piata fortei de munca, asteptarea de la companii este ca ei sa vina cu initiativa si sa fie implicati in timp ce ei au de fapt nevoie de o restaurare a increderii in propria persoana. In plus, desi Generatia Z are o intelegere mai buna asupra propriei identitati acestia se confrunta cu o presiune mai mare venita din partea celor apropiati pentru a lua o decizie cu privire la ce fac in viitor, in contextul in care oferta de joburi este mult mai variata si duc lipsa de mentorat si orientare in cariera.
“Ne putem conecta mai mult cu milenialii (managerii) decat cu propriii parinti.” - a declarat unul dintre tinerii participanti la eveniment.
Programul Insights @Viitorul tau job desfasurat in luna aprilie a adus impreuna tineri din toata tara si manageri dintr-o companie multinationala pentru a discuta despre care sunt nevoile tinerilor in pregatirea pentru un viitor job, care sunt abilitatile pe care ei le percep ca fiind importante comparativ cu perceptia managerilor care angajeaza si care sunt asteptarile cu privire la angajare si procesul de angajare.
Gandirea critica este esentiala
Generatia Z (tinerii nascuti intre 1997 si 2015) are acces la foarte multa informatie iar asta determina un grad mai mare de confuzie fiindca ele sunt de multe ori contradictorii iar efortul de filtrare este mare, uneori chiar epuizant. Drept urmare, aceasta expunere continua la informatii face ca gandirea critica sa devina esentiala si importanta ca abilitate.
O alta concluzie legata de invatare este ca managerii apartinand generatiei Millenials (nascuti intre 1981 si 1996) invata mai mult din offline in timp ce tinerii invata mai mult din online si sunt obisnuiti ca nevoia lor de informatie sa fie satisfacuta imediat.
Despre abilitatile necesare la job si invatare
Una dintre concluziile evenimentului a fost aceea ca abilitatile de tip soft skills sunt mai importante decat hard skills in acceptiunea managerilor. Pornind de la raportul World Economic Forum legat de top 10 abilitati necesare in viitor, atat tinerii cat si managerii au aranjat in ordinea importantei care sunt acestea, iar top doua abilitati atat pentru Generatia Z cat si pentru manageri au fost creativitatea si originalitate alaturi de ascultarea activa.
Din punct de vedere al factorilor diferentiatori intre generatii managerii vad adaptabilitatea ca fiind cel mai important soft skill in timp ce pentru tineri este comunicarea.
Intrebati despre stilurile de invatare preferate, majoritatea respondentilor au spus ca pentru ei este relevanta invatarea practica, training-ul face to face, micro-learning si e-learning. Un aspect ce s-a evidentiat in sesiuni a fost ca tinerii se asteapta sa scurteze calea si durata de invatare.
“Timpul la job trebuie sa fie timp castigat, nu timp pierdut.” - a declarat Andreea, manager in cadrul companiei multinationale
Cum se pregateste GenZ pentru angajare
Tinerii se pregatesc pentru angajare prin obtinerea de certificate, participarea la cursuri extra-scolare, workshopuri, cursuri tehnice si mentorat. Acestia au mentionat ca prefera sa plateasca pentru un curs, chiar si un pret mic, pentru a-i ambitiona mai mult sa continue invatarea. De asemenea, implicarea in activitati de voluntariat este foarte importanta pentru ei fiindca ii pregateste pentru un job viitor.
Daca vorbim despre asteptarile tinerilor din momentul in care se alatura unei companii, acestia au evidentiat:
- Se asteapta sa primeasca feedback, in special la inceputul carierei lor pentru a identifica atat punctele forte, cat si pe cele slabe;
- Sa afle mai multe despre companie, cum a inceput, sa afle despre misiunea si viziunea companiei si apoi sa primeasca informatii specifice despre activitatea pe care urmeaza sa o deruleze.
- sa primeasca incurajari de la management si de la colegi, sa se simta in siguranta
- sa ii fie intarita increderea in sine si sa aiba contextul prin care isi poate dezvolta soft skill-urile prin traininguri
- mentoratul ca fiind un pilon principal de invatare
Daca printre asteptarile companiei de la tineri s-a remarcat adaptabilitatea, de la acestia s-a observat dorinta de a beneficia de un mediu de lucru care favorizeaza incluziunea, inclusiv trans-generationala.
Evenimentul a fost realizat cu 15 manageri din generatia Millenials din compania Societe Generale Global Solution Centre si 22 tineri din Generatia Z selectati din toata tara cu scopul de a crea o punte de legatura care sa sprijine cunoasterea si invatarea dintre diferite generatii.
“Am descoperit ca si daca ai un job de la 9 la 5 poti sa fii fericit. Eu credeam ca doar daca esti antreprenor poti sa fii fericit.” - a declarat Andrei, unul dintre tinerii GenZ
“Astfel de evenimente contribuie la modelarea viitorului organizatiei prin constientizarea asteptarilor fiecarei generatii si adaptarea pentru a performa la cea mai buna capacitate, impreuna.” - a declarat Radu, Continuous Improvement Project Manager din cadrul companiei
Raportul post-eveniment poate fi descarcat gratuit aici. Acolo veti mai gasi si raspunsuri la intrebari precum:
- Ce asteptari au managerii de la un tanar care se alatura companiei?
- Care sunt asteptarile tinerilor de la o companie cu privire la dezvoltare?
- Care sunt asteptarile tinerilor cand se alatura unei companii
- Cum arata strategia de learning and development pentru un tanar care se alatura companiei la primul job?
- Cat timp trebuie sa investesti in dezvoltarea personala si profesionala a angajatilor, teme si competente preferate
Insights este un concept marca Vreau sa fiu Antreprenor si Insights, un proiect Romanian Business Leaders.