In contextul in care incepand din data de 15 mai, multi dintre salariati si-au reluat activitatea la sediile companiilor angajatoare, o atentie deosebita a fost acordata (si va fi mult timp de acum inainte) conditiilor spatiului de lucru, dar si reglementarii acestora in politicile interne ale fiecarei societati. Este o perioada care ii determina pe angajatori sa se adapteze schimbarii si sa caute solutii, astfel incat salariatii lor sa-si continue activitatea, in conditii optime si cat mai sigure, potrivit unei comunicari Mazars Romania, companie de consultanta fiscala si servicii de audit sicontabilitate.
Daca pe durata starii de urgenta, legislatia muncii a permis angajatorilor sa dispuna unilateral desfasurarea activitatii la domiciliul salariatilor sau in regim de telemunca, primii pasi pe care angajatorii ii vizeaza acum se refera la modificarea locului muncii. In acest sens, specialistii Mazars arata ca angajatorii din Romania au urmatoarele variante:
1) Daca doresc reinceperea activitatii la sediul companiei cu data de 18 mai, decizia unilaterala privind munca la domiciliu/ telemunca va inceta de drept din prima zi desfasurata la sediu, ceea ce presupune ca, incepand cu data de 15 mai (acolo unde angajatorii au dispus si raportarea in Revisal), trebuie inregistrate modificarile tipului de contract de munca (din contract de munca la domiciliu/ cu clauza de telemunca in contract individual de munca).
2) Daca doresc continuarea activitatii la domiciliu sau in regim de telemunca, angajatorii sunt nevoiti sa modifice locul muncii cu acordul partilor, prin acte aditionale la contractele individuale de munca ale salariatilor, dar si sa le semneze si respectiv, sa le inregistreze in Revisal inainte de 18 mai.
"Un alt aspect important pe care fiecare angajator trebuie sa-l urmareasca, indiferent de maniera in care va decide sa-si continue activitatea, consta in revizuirea detaliata a politicilor interne ale companiei si modificarea lor in consecinta, tinand cont de toate schimbarile si provocarile contextului actual al pietei muncii. Exemple in acest sens pot fi foarte multe, dar trebuie adaptate fiecarei culturi organizationale in parte", a declarat Nicoleta Varzaru (foto), Payroll & HR Services Manager, Mazars Romania.
Printre cele mai relevante modificari ale politicii interne a unei companii, consideram urmatoarele:
- reglementarea desfasurarii activitatii in regim de telemunca in cadrul companiei;
- prevederi privind desfasurarea activitatii la domiciliu;
- drepturile si obligatiile partilor in contextul telemuncii/ muncii la domiciliu, dar si in cazul reluarii activitatii la sediul angajatorului, incluzand aici si drepturile si obligatiile partilor, din punctul de vedere al sanatatii si securitatii in munca, pentru fiecare din cele 3 situatii mentionate mai sus;
- prevederi referitoare la desfasurarea programului de lucru si evidenta timpului de munca pentru salariatii care isi reiau activitatea la unitatea angajatorului, dar si pentru cei care inca lucreaza de la domiciliu/ in regim de telemunca;
- definirea de noi atributii si responsabilitati pentru anumite functii, acolo unde situatia o impune;
- precizari exprese privind codul de conduita al salariatilor in incinta unitatii (accesul in cladire, pauza de masa, pauzele de fumat, semnarea documentelor, utilizarea mijloacelor fixe ale angajatorului, sedintele, intalnirile cu clientii etc.).
Toate modificarile de mai sus implica actualizarea Regulamentului Intern al companiei, dar si in unele cazuri, modificarea contractelor individuale de munca ale salariatilor, a fiselor de post si a Regulamentului de Organizare si Functionare a unitatii. Modificand partea administrativa, apare astfel si impactul in cultura organizationala si vor aparea transformari majore, tinand cont ca lumea intreaga isi reaseaza valorile.
Transformarea procesului de recrutare si a masurilor de retentie in criza
Perioada de relaxare a restrictiilor privind distantarea sociala este, de fapt, un proces de tranzitie catre ceea ce se va numi „noua normalitate”. Realizarea acestei reintegrari va fi influentata de doua directii: recomandarile organismelor internationale, dar si a marilor angajatori globali, care si-au facut cunoscute deja deciziile. Deoarece o parte dintre companii permit angajatilor sa lucreze de acasa pana la finalul anului 2020, este dificil pentru restul pietei sa vina cu ceva mai competitiv de atat.
"De cealalta parte a reintoarcerii la sediul companiei, stau persoanele care au fost disponibilizate in aceasta perioada. Rata somajului este in crestere de la inceputul crizei COVID-19, in special in sectoare, precum: industria prelucratoare, comertul cu ridicata si cu amanuntul si turismul. Speram ca masurile luate de institutiile Statului sa poata stopa evolutia somajului, astfel incat sa nu atingem cotele alarmante ale anilor 2012-2013", a precizat Andreea Georgescu, Head of HR Advisory, Mazars Romania.