Eficientizarea, atragerea si pastrarea oamenilor - cheie sunt marile prioritati ale acestei perioade si ale anului 2022 la varful marilor companii active in Romania. De asemenea, investitiile in dezvoltarea componentei “mindset” (mentalitatea potrivita pentru performanta si atingerea obiectivelor) vor deveni din ce in ce mai importante in cadrul marilor organizatii.
Totodata, companiile vor incepe sa masoare un nou indicator de performanta: rata de intoarcere a investitiei in invatare (Return on Learning) si, mai ales, rezultatele obtinute in urma activitatilor de invatare/ dezvoltare. Acestea sunt cateva dintre principalele concluzii ale studiului “Insights from the Top” realizat de compania de Executive Search si Dezvoltare Organizationala K.M.Trust & Partners la finalul lunii noiembrie 2021.
Astfel, peste 55% dintre respondenti au indicat in egala masura activitatile de eficientizare, optimizare a resurselor si performantelor si digitalizarea, precum si identificarea resurselor umane potrivite conform obiectivelor drept cele mai importante prioritati in aceasta perioada. Pe locurile urmatoare intre prioritatile companiilor s-au clasat observarea evolutiilor pandemiei de Covid-19 (39.5%), managementul imprevizibilului (30.2%) si transformarea culturala la nivelul organizatiilor (27.9%).
Componenta “mindset” (a avea mentalitatea potrivita pentru performanta si obiectivele propuse) este din ce in ce mai importanta, intre prioritatile managerilor de top. 65% dintre respondenti au indicat aceasta drept principala preocupare in perioada urmatoare, in timp ce 44% dintre raspunsuri au subliniat atragerea si mentinerea talentelor potrivite, iar 35% au raspuns ca se concentreaza pe imbunatatirea coeziunii echipelor.
In ceea ce priveste masurarea performantelor companiilor, indicatorii financiari raman principalele instrumente de masurare (ex. EBITDA, ROA, ROE, etc.), majoritatea respondentilor indicand acesti indicatori, Totusi, din ce in ce mai multi executivi analizeaza la nivelul organizatiilor si rata de intoarcere a investitiei in invatare (Return on Learning), care se afla in corelatie directa cu indicatorii de performanta financiara. Satisfactia clientilor, rata retentiei angajatilor pe roluri, componentele de mentorat sau cascadare a capabilitatilor de la nivel de varf pe rolurile ierarhice subordonate au fost indicate de catre executivii chestionati drept indicatori care demonstreaza rata de invatare/ de insusire si aplicare a noilor capabilitati invatate in cadrul programelor de training, coaching sau altor programe de dezvoltare organizationala.
“Managerii de top vor avea din ce in ce mai multa nevoie de claritate si calm. Acestea se pot obtine printr-un printr-un stil de viata cat mai echilibrat, printr-un antrenament foarte structurat al mintii - prin metode specifice, bazate pe neurostiinta - dar si prin adoptarea unui program de nutritie cat mai personalizat.
Plimbarile ocazionale sau sportul sunt foarte utile, insa nu inlocuiesc antrenamentul mintal necesar zilnic. Asa cum antrenam bratele pentru a putea sustine greutati mari in ele, de asemenea este necesar sa antrenam si mintea pentru a gestiona stressul repetat cu care ne confruntam,” declara Radu Manolescu, fondator K.M.Trust & Partners.
Studiul a fost realizat de K.M.Trust & Partners la finalul lunii noiembrie 2021 in randul marilor companii active in Romania, cu cifre de afaceri cumulate de peste 20 de miliarde de euro anual si care angajeaza doar pe piata din Romania peste 2 milioane de oameni. Respondensii provin din domenii de activitate precum IT&C, sanatate, servicii financiare, industria telecom, productie, retail, energie, logistica si distributie, automotive, agricultura s.a.