Tot mai multi angajati isi contureaza in aceasta perioada rezolutiile pentru 2022 si iau in calcul o schimbare pe plan profesional. Dinamica si tendintele din piata muncii indica o intensificare a cautarilor de joburi la aproape doi ani de la debutul pandemiei.
Numarul de aplicari la joburi pe platforma BestJobs a crescut spre finalul anului cu 15% fata de aceeasi perioada a anului anterior, cand piata inregistra deja o evolutie fata de anul anterior pandemiei, si cu 5% mai mult comparativ cu lunile septembrie si octombrie ale acestui an.
Tendinta se observa in contextul in care candidatii white-collar (angajati la birouri) isi schimba jobul, in medie, o data la 2 ani, conform unui studiu recent. In cazul candidatilor gold-collar (angajati cu functii de conducere), acest lucru se intampla mai tarziu, la aproximativ 4-5 ani de vechime la un job, si este mai degraba sustinuta de dorinta de dezvoltare personala decat de nevoia de schimbare profesionala.
Procesul de schimbare a jobului poate dura in cazul candidatilor white-collars pana la 6 saptamani, conform studiului D&D Research, in functie de domeniu si nivelul de experienta. Conform datelor din platforma BestJobs, un candidat aplica intr-o luna, in medie, la 3-4 pozitii deschise.
Joburile catre care se indreapta un numar mare de candidati sunt in domenii precum Call Center / Client service, unde au fost cazuri chiar si cu 3000 de candidati pentru o singura pozitie deschisa, sau Vanzari si Administrativ / Secretariat. Competitia este mai scazuta in cazul joburilor din IT, pentru care recrutorii sunt in permanenta cautare de candidati. Iar in domeniul Medicina si Sanatate, angajatorii intampina dificultati in a gasi candidatii potriviti, din cauza numarului mic de specialisti, pe de o parte, dar si din cauza ofertelor mult mai atractive care vin din alte tari.
Angajatorii au accelerat si ei cautarile de personal, fie pentru a acoperi pozitii eliberate, fie pentru a-si extinde echipele in contextul dezvoltarii activitatii in acest an. In primele 11 luni din 2021, companiile au realizat aproximativ 1.000.000 de contactari pe platforma BestJobs.
Pe langa provocarea de a gasi candidatii potriviti pentru joburile pe care le au disponibile, angajatorii se confrunta si cu nevoia de retentie a personalului deja existent, in contextul dinamicii din echipele existente. Mobilitatea angajatilor a crescut in al doilea an pandemic, iar companiile resimt presiunea de a gasi noi strategii pentru a pastra angajatii buni.
In urma unui sondaj BestJobs recent, recrutorii au raspuns ca motivele care i-ar aduce promovarea ierarhica sau financiara unui angajat sunt: depasirea obiectivelor (67%), creativitatea (44%) si integritatea (33%). Alte motive care i-ar creste sansele de promovare unui angajat sunt profesionalismul dovedit in realizarea sarcinilor (33%), buna colaborare in echipa (23%) sau abilitatile de gestionare a oamenilor din echipa (22%).
Cand vine vorba de recrutarea oamenilor noi, 45% dintre angajatori se uita prima data la sectiunea dedicata experientei atunci cand analizeaza un CV, iar alti 44% analizeaza initial abilitatile descrise. Principalele abilitati care fac diferenta intre 2 candidati cu pregatire similara sunt: abilitatile de comunicare (89%), capacitatea de adaptare (56%) si capacitatea de a lua decizii (33%).