Jumatate dintre angajatii care isi desfasoara in mod obisnuit activitatea in cladiri de birouri au continuat sa lucreze preponderent de acasa si dupa ridicarea starii de urgenta, in ciuda faptului ca, pe perioada verii, majoritatea companiilor au inceput sa isi readuca partial sau prin rotatie personalul in spatiile de birouri, asa cum reiese dintr-un studiu realizat de Cushman & Wakefield Echinox cu privire la metodele de lucru ale angajatilor din Romania pe perioada pandemiei Covid-19.
Astfel, daca in perioada starii de urgenta (Martie - Mai 2020) 83% dintre angajati au lucrat de acasa, numarul acestora a scazut la 50% in timpul starii de alerta (Iunie - Septembrie 2020), in conditiile in care 22% dintre angajati si-au reluat integral activitatea de la birou, iar 28% au practicat un mix intre munca de la birou si cea de acasa, potrivit unui studiu realizat in perioada 28 septembrie - 8 octombrie pe un esantion de 205 angajati.
Unde v-ati desfasurat activitatea preponderent in perioada starilor de urgenta si alerta?
Cea mai mare parte a angajatilor au reusit sa se adapteze noilor conditii de lucru, tinand cont ca munca de acasa era un concept mai putin raspandit pe piata locala, iar revenirea la birou s-a facut in conditii speciale, cu respectarea unor norme de securitate medicala si distantare fizica. Astfel, 83% dintre angajati au avut o experienta cel putin buna atat in ceea ce priveste munca de acasa, cat si munca de la birou dupa revenirea din starea de alerta, ceilalti gasind aceasta perioada nesatisfacatoare sau chiar demoralizanta din punct de vedere profesional.
Timpul salvat in trafic ramane principalul avantaj al muncii de acasa, beneficiu apreciat de 83% dintre angajati, urmatoarele aspecte favorabile fiind legate de o libertate suplimentara in gestionarea orelor de lucru (56%) si realizarea de economii (52%). In contrapondere, 76% dintre angajati resimt lipsa socializarii directe cu colegii, aproape jumatate (48%) au dificultati in delimitarea timpului personal de cel profesional, iar 39% nu au un spatiu potrivit pentru desfasurarea muncii de acasa. Mai mult, 32% dintre angajati considera ca relatia cu colegii s-a inrautatit in perioada muncii de acasa, iar 21% au dificultati in gestionarea relatiei cu clientii, colaboratorii si partenerii.
In acest context, doar 7% dintre angajati si-ar dori sa lucreze exclusiv de acasa dupa depasirea pandemiei, cel mai dorit program fiind un mix de lucru 3 zile la birou si 2 zile de acasa, optiune aleasa de 26% dintre respondenti.
Pentru ca birourile sa isi creasca atractivitatea in randul angajatilor, acestea ar trebui sa fie situate mai aproape de casa (59%), sa beneficieze de mai multe spatii verzi (44%) si sa fie mai sigure, avand un grad de densitate mai scazut (39%) si fiind mai bine ventilate (30%). O proximitate mai mare fata de mijloacele de transport in comun nu mai reprezinta momentan o prioritate majora, in conditiile in care acest criteriu este mentionat de doar 17% dintre respondenti.
Madalina Cojocaru, Partner Office Agency, Cushman & Wakefield Echinox: „Observam in randul angajatilor locali un grad ridicat de adaptabilitate la actualul context in care volatilitatea situatiei medicale impune un grad ridicat de flexibilitate pe piata muncii. Analizand pe categorii de varsta, observam o predilectie a generatiilor tinere, fara copii, de a prefera intr-o proportie mai mare munca de acasa, in timp ce in randul celor peste 40 de ani exista o dorinta mai mare de a se intoarce la birou. Majoritatea companiilor inca analizeaza modul in care isi vor desfasura activitatea dupa depasirea pandemiei, dar devine din ce in ce mai evident ca vor fi alese solutii hibride care trebuie adaptate fiecarei organizatii in parte si in care spatiul de birouri isi va pastra un rol central.”