Identificarea celor mai buni candidati pentru pozitiile disponibile in companii reprezinta o provocare pentru majoritatea angajatorilor, insa pastrarea angajatilor valorosi este extrem de problematica. Mai mult de o treime (35%) din candidatii intervievati in 2022 de catre Cristina Profeanu, Specialist in HR au plecat in primele sase luni de la angajare pentru ca nu au avut parte de o integrare corecta.
„In general, avem mai multi oameni in cautari active decat cei angajati si angrenati intr-o companie. Acest lucru poate fi atribuit lipsei de implementare a instruirii de onboarding pentru noii angajati. Uneori, sprijinul echipei lipseste definitiv. Un angajat nou este nevoit sa descopere singur ce anume se petrece in companie si va invata tot singur cum sa isi duca la indeplinire sarcinile de serviciu sau, mai bine spus, va invata tot singur cum sa se faca util. Una dintre explicatii este ca multi angajatori confunda integrarea unui angajat cu perioada de asimilare de proceduri. Orice angajat are nevoie de training pentru a invata mai usor, pentru a se integra in echipa, are nevoie de sustinerea celor din jurul sau, oameni cu multa experienta. O experienta adecvata de integrare dureaza aproape un an, iar noii angajati care au parte aceasta experienta sunt mai loiali si mai dedicati unei organizatii", spune Cristina Profeanu, Managing Partner si Specialist HR in agentia de recrutare cristinaprofeanu.ro.
Conform statisticilor privind integrarea angajatilor, o experienta excelenta de integrare asigura ca 69% dintre angajati sa ramana cu o companie timp de trei ani. Pe de alta parte, 58% dintre organizatii spun ca programul lor de onboarding este axat aproape exclusiv pe procese, documente si familiarizarea angajatului cu procedurile interne de lucru care, alaturi de sarcinile administrative si training, fac parte din programele de integrare.
Cu toate acestea, de-a lungul timpului, expertii au ajuns sa realizeze ca cele mai bune programe de integrare a angajatilor sunt atat structurate, cat si strategice, mai degraba decat administrative. De asemenea, ar trebui sa se concentreze pe oameni si pe training. In realitate, potrivit specialistilor in resurse umane, procesul de integrare a unui nou angajat trebuie sa cuprinda mai multe etape, precum: predarea de informatii (Know How intern) in baza procedurilor interne, training operational la noul loc de munca, sesiuni de comunicare cu angajatul pentru a se asigura ca a inteles acele proceduri citite, sesiuni de comunicare pe diseminarea fisei de post si informatiilor asimilate din procedurile interne, interviu de integrare si evaluare pe perioada integrarii, dar si feedback constant.
„Nu in ultimul rand, in perioada de integrare disponibilitatea pe care trebuie sa o ofere angajatorul este una mai mare, pana cand noul coleg isi castiga autonomia pe post. Angajatul nou poate avea intrebari legate de modul in care isi desfasoara activitatea si este normal sa primeasca feedback. Dupa ce angajatul s-a integrat si-a castigat autonomia pe post, colaborarea cu restul colegilor este urmatoarea etapa de urmarit. Programele de integrare sunt ca o curba de invatare pentru noii angajati, care ii duce de la o stare de necunoscut la a deveni un activ de incredere pentru o companie. Atata timp cat aceste procese de invatare sunt in vigoare, iar angajatii simt ca invata, cresc si sunt apreciati, cel mai probabil vor ramane la locul lor de munca actual", adauga Cristina Profeanu.
Organizatiile cu un program de integrare formalizat au sanse mai putine sa piarda mai mult de 60% din intreaga forta de munca in decurs de patru ani. Pe de alta parte, 30% din candidatii intervievati in 2022 de catre Cristina Profeanu au motivat conflictele de lucru ca principal motiv de parasire job. Majoritatea conflictelor pornesc de la evenimente nesemnificatice, cum ar fi atitudinea negativa sau diferentele de opinii care apar din ce in ce mai des si pot determina oamenii sa se contrazica.
Cele mai intalnite cauze ale conflictelor la locul de munca sunt suprasolicitarea angajatilor, lipsa sau insuficienta resurselor necesare indeplinirii sarcinilor, diferenta de valori, comunicarea interna deficitara si neclaritatea in privinta rolurilor si responsabilitatilor la locul de munca, neplata orelor suplimentare, lipsa unui feedback constructiv sau salariile nesatisfacatoare. Printre solutiile posibile pentru pastarea angajatilor in companie, expertii indica organziarea de traininguri atat interne, cat si externe, comunicarea interna, adaptarea salariului la efortul pe care angajatul il depune sau acordarea de bonusuri recurente.