Criza sanitara i-a determinat pe angajatii romani sa-si dramuiasca banii cat mai bine, limitandu-si cheltuielile la strictul necesar, si sa incerce sa economiseasca mai mult, arata datele unui sondaj efectuat de platforma de recrutare BestJobs. Doi din trei vor sa pastreze acest obicei capatat in perioada starii de urgenta si dupa pandemie.
Printre obiceiurile dobandite in ultima perioada pe care angajatii au in plan sa le pastreze se numara si grija mai mare pentru sanatate si timpul petrecut in natura, alaturi de cei apropiati (60%). Alti 48% s-au obisnuit, totodata, sa evite zonele aglomerate si sa faca mai mult sport (39%), sa gateasca mai des acasa (35%), dar si sa continue sa lucreze remote cat mai mult posibil (32%) si sa cumpere preponderent online (25%). De altfel, 65,5% dintre cei chestionati afirma ca vor sa mentina un echilibru mai bun intre viata personala si cea profesionala, motiv pentru care intentioneaza sa puna mai putina presiune pe ei (32%) si sa prioritizeze viata personala in locul carierei (27%).
La capitolul achizitii pe care le-au amanat sau redus in pandemie si vor continua sa le limiteze si in perioada urmatoare, 48% dintre respondentii la sondajul BestJobs mentioneaza hainele, 45% au renuntat la calatorii si vacante, alti 44% s-au abtinut sa cumpere electronice si electrocasnice, iar 33% spun ca au limitat achizitiile pentru hobby-uri. Totusi, in perioada urmatoare, 33% dintre angajatii romanii au in plan sa creasca cheltuielile pentru concedii si 28% pentru serviciile de ingrijire personala.
Din perioada izolarii, 30% dintre cei chestionati spun ca le lipseste timpul petrecut alaturi de cei apropiati, in timp ce 27,6% mentioneaza starea de siguranta pe care au simtit-o, fiind mai putin expusi riscului de infectare.
Recrutarea noilor angajati se muta tot mai mult online
Starea de urgenta a topit si niste idei preconcepute. 33% dintre angajatii romani si 40% dintre angajatorii care au raspuns sondajului BestJobs considera ca recrutarea post-Covid 19 se va face aproape in totalitate online. In acelasi timp, 29% dintre angajati si 15% dintre angajatori cred ca in procesul de recrutare va fi necesar, pe langa CV, si un video de prezentare, iar un sfert dintre angajati si 35% dintre angajatori se asteapta sa fie introduse si teste mai amanuntite de aptitudini. In plus, firmele respondente subliniaza ca recrutarea se va face in principal pe baza de recomandari de la angajatii existenti (22,5%).
De altfel, mai mult de jumatate dintre angajatorii romani (55%) se pregatesc sa reziste intr-un mediu de afaceri post-Covid 19 mai ostil, dar afirma ca vor mentine un mix intre promovari interne in pozitii de management si recrutare de candidati din extern (50%). Totodata, cei mai multi (35%) spun ca vor pastra in mare parte stilul de munca remote din ultimele luni si vor continua sa dezvolte componenta online a businessului (34%).
Cand vine vorba de impactul pandemiei asupra pietei muncii din Romania, si angajatii (82%) si angajatorii (70%) pun pe primul loc cresterea numarului somerilor, urmata de scaderea salariilor si reducerea beneficiilor extrasalariale. Daca angajatorii au observat ca a crescut numarul celor care vor sa-si schimbe jobul (25%) si candidatii sunt mai usor de gasit (30%), 65% dintre angajatii care au raspuns sondajului Bestjobs au constatat ca joburile sunt mai greu de gasit.