Pandemia de coronavirus a adus schimbari majore ale atitudinilor si asteptarilor in randul angajatilor si managerilor. Ambele parti solicita schimbari permanente in modul in care lucram, relatiile de la locul de munca si competentele viitoare, potrivit unei noi cercetari Adecco Group - Resetting Normal: Defining the New Era of Work. Studiul examineaza impactul scontat pe termen scurt si lung al pandemiei asupra resetarii normelor la locul de munca. Cercetarea pe teren a fost desfasurata in mai 2020, cu 1.000 de respondenti din Australia, Franta, Germania, Italia, Japonia, Spania, Marea Britanie si SUA.
"Lumea muncii nu se va intoarce niciodata la «normalul» pe care il stiam inainte de pandemie. Schimbarea brusca si dramatica a peisajului locului de munca a accelerat tendintele emergente, cum ar fi munca flexibila, EQ-leadership inalt si calificarea, pana in punctul in care acestea sunt acum fundamentale pentru succesul organizational. Intrucat multe tari ies din faza crizei acute a pandemiei, angajatorii au posibilitatea de a «reseta» practicile traditionale la locul de munca - multe dintre acestea fiind ramase in mare parte neschimbate de la revolutia industriala. Aceasta cercetare evidentiaza faptul ca atitudinile angajatilor s-au schimbat si au existat diferente intre asteptarile fortei de munca si procesele inradacinate ale pietei muncii. Pe masura ce intram in noua era a muncii, acum este momentul sa stabilim norme mai bune care sa permita o forta de munca holistica sanatoasa, productiva si incluziva in viitor", a declarat Alain Dehaze, Chief Executive Officer Adecco Group.
Trei sferturi din muncitori vor imbina lucrul de acasa cu cel la birou
Cercetarile au dezvaluit ca lumea muncii este pregatita pentru un nou model „hibrid”, trei sferturi (74%) din lucratorii chestionati spunand ca un amestec de lucru la birou si de la distanta este cea mai buna cale de urmat. Idealul universal de a petrece jumatate (51%) din timpul lor la birou si jumatate de lucru de la distanta (49%) este valabil indiferent de continent, varsta sau statut parental. Si directorii de companii sunt de acord, cu aproape opt din zece (77%) lideri care spun ca intreprinderile vor beneficia de o flexibilitate crescuta.
"Concluziile acestei cercetari globale sunt valabile si in piata muncii locala. Cei mai mari angajatori din Romania sunt companii multinationale conectate la practicile si culturile organizationale globale. Romania se alineaza deja la aceste tendinte iar in curand succesul unui brand de angajator va depinde de capacitatea de adaptare a companiilor la asteptarile candidatilor si angajatilor", precizeaza Florin Godean, Cluster Manager Adecco Romania si Ungaria.
O alta constatare vizibila ar putea semnala sfarsitul contractului pe baza de ore. Mai mult de doua treimi (69%) din lucratori sunt in favoarea „muncii bazate pe rezultate”, prin care contractele se bazeaza pe satisfacerea nevoilor de business, mai degraba decat sa lucreze un numar fix de ore. O mare parte din directori (74%) sunt de acord ca durata saptamanii de lucru trebuie revizuita.
De asemenea, pandemia a cerut un nou set de competente de conducere si se asteapta ca aceste asteptari sa accelereze o reinventare a lidershipului actual. Inteligenta emotionala a aparut in mod clar drept trasatura definitorie a managerului de succes de astazi, dar diferenta dintre abilitatile soft este evidenta. Peste un sfert (28%) dintre cei chestionati au spus ca bunastarea lor mentala s-a inrautatit din cauza pandemiei, doar 1 din 10 angajati isi consider managerii ca fiind capabili sa ii sustina emotional.
Similar cu nevoia de flexibilitate, rezultatele demonstreaza un apetit universal pentru invatare continua si dezvoltare de competente noi. Sase din 10 respondenti afirma ca abilitatile lor digitale s-au imbunatatit in timpul statului acasa, in timp ce alte doua treimi (69%) sunt in cautarea unor noi perfectionari digitale in era post-pandemica. O gama larga de competente a fost identificata ca fiind importanta de forta de munca, inclusiv gestionarea personalului de la distanta (65%), abilitati soft (63%) si gandire creativa (55%).
In cele din urma, concluziile au evidentiat importanta mentinerii increderii in noua lume a muncii. Companiile s-au ridicat la nivelul asteptarilor de a-si sprijini oamenii in timpul crizei si, in consecinta, increderea in companii a crescut. De fapt, 88% din respondenti afirma ca angajatorul lor s-a ridicat la nivelul asteptarilor sau le-a depasit asteptarile in adaptarea la provocarile pandemiei. Cu aceasta incredere sporita si asteptarile viitoare sunt crescute. In timp ce viitorul muncii este o responsabilitate colectiva, 80% dintre angajati considera ca angajatorul lor este responsabil pentru asigurarea unei norme de munca mai bune post-Covid si a normelor de resetare, comparativ cu 73% care spun ca guvernul este responsabil, 72% care sunt de acord ca este o responsabilitate individuala si 63% care cred ca este in mainile sindicatelor.
Pentru a descarca raportul complet Resetting Normal: Defining the New Era of Work, click aici!