Compania Rock Star Construct, ce detine brandul PiatraOnline - primul magazin online din Romania dedicat exclusiv pietrei naturale pentru amenajari -, a incheiat anul 2020 cu o cifra de afaceri de 7,1 milioane de euro, in crestere cu 8,61% fata de anul precedent. Mariana Constantinescu-Bradescu, Managing Partner al companiei, spune ca anul 2021 va fi afectat, in continuare, de pandemie, context in care abilitatile de adaptare vor fi din nou incercate. Compania isi continua planurile de dezvoltare, in acest an investitiile fiind directionate spre digitalizare, dar si catre proiectul de extindere a showroom-ului din Bucuresti. Compania a reluat si discutiile pe alte proiecte offline prin care vrea sa acceseze mai multe orase mari ale tarii, precum Cluj-Napoca, Constanta, Craiova si Timisoara.
In cei 12 ani de activitate, PiatraOnline a realizat peste 60.000 de proiecte de succes in Romania si in strainatate, in cele 21 de tari in care exporta. Compania detine un portofoliu ce include 1.500 de tipuri de piatra naturala si stocuri cu o valoare cumulata de 1,5 milioane de euro, produse utilizate pentru amenajarii interioare si exterioare. PiatraOnline este distribuitor unic LTP UK, furnizorul numarul 1 din Europa pentru tratamente si solutii profesionale pentru ingrijirea pietrei naturale, dar si al marcii Bera Si Massimo Piraccini.
Interviu cu Mariana Constantinescu-Bradescu, Managing Partner PiatraOnline.
- Cum caracterizati, in cateva cuvinte, activitatea din 2020 si ce perspective sunt pentru anul in curs?
- Anul 2020 va ramane cu siguranta in istorie, din toate punctele de vedere. A fost o perioada dinamica, cu multe provocari, care ne-a invatat ca oricand o poti lua de la zero, ca exista variante nenumarate prin care te poti regrupa si adapta la noile conditii. Ca orice alt segment economic, si piata de piatra naturala s-a confruntat cu un val de incertitudini, cu multe proiecte care au fost puse pe hold odata cu declansarea starii de urgenta. Cu toate acestea, sectorul constructiilor a reusit sa incheie anul financiar pozitiv, inregistrand o crestere, si reluandu-si proiectele incepute din 2018-2019. Spre deosebire de criza din 2008, acest segment al industriei nu a fost prins pe picior gresit, pentru ca in domeniul constructiilor si imobiliarelor, in special, exista un cash flow disponibil ridicat, deci odata cu iesirea din lockdown si implementarea tuturor masurilor de siguranta, pandemia nu a mai reprezentat un impediment, iar proiectele au mers mai departe. De asemenea, si in zona de B2C, am constatat o crestere a preocuparii oamenilor pentru casele lor. Cu siguranta perioada petrecuta in casa le-a dat ocazia multora sa inteleaga cat de important este mediul in care traim, de ce conteaza sa avem o casa armonioasa, in care sa ne placa sa locuim, care sa ne ofere confort si echilibru.
Nu cred ca lucrurile se vor schimba peste noapte si nu cred ca vom uita brusc. Pentru business-uri, va fi o provocare foarte mare sa ia lectia 2020 si sa o duca acolo in activitate si sa o lase sa fie permanenta si sa o dezvolte.
- Care sunt principalele tendinte pe piata amenajarilor cu piatra naturala?
- Designul castiga tot mai mult teren, mai ales dupa un an petrecut mai mult in interior. Atat in restul Europei, cat si la noi, natura este tot mai prezenta in amenajari, precum si combinatiile intre diferite stiluri, fara limite conventionale. Stilul scandinav ramane in preferintele multora, cu linii simple, care nu se demodeaza, culori neutre si armonioase, materiale naturale, precum piatra, marmura sau lemnul. De asemenea, functionalitatea si sustenabilitatea pieselor sunt criteriile principale de selectie. Insa, dincolo de tendinte, noi credem ca un spatiu adaptat nevoilor complexe ale clientului este intotdeauna reteta succesului - personalitatea si stilul de viata ale beneficiarilor sunt cel mai bun punct de pornire.
Sustenabilitatea devine un factor cheie in decizia de cumparare a produselor. Astfel, tot mai multi clienti imbratiseaza acest concept si cauta sa aiba un impact asupra mediului cat mai redus si sa creeze o conexiune cu natura. Unul dintre materialele preferate pentru decorarea camerelor va fi si in acest an piatra naturala, in culori calde in cazul amenajarilor in stil mediteraneean sau neutre (alb si negru) in design-urile minimaliste. Nu trebuie sa omitem nici toate nuantele de gri ce se preteaza in orice amenajare si sunt tot mai apreciate.
- Ce evolutie a avut business-ul PiatraOnline, in acest context de piata?
- PiatraOnline a incheiat anul 2020 cu o cifra de afaceri de 7,1 milioane de euro, asadar o crestere de 8,61% fata de anul precedent. Se poate spune ca, din acest punct de vedere, activitatea noastra nu a fost afectata si am reusit sa inregistram o crestere a cifrei de afaceri, printr-un efort colectiv sustinut, desi obiectivul principal a fost de a ne stabiliza si a depasi cu succes perioada pandemiei. Cred ca este intotdeauna bine sa fii pregatit pentru ce este mai rau si sa te ia prin surprindere "binele". Astfel, din perspectiva noastra, 2021 va fi dominat de pandemie si inca mai avem multe de invatat despre acest virus si sa ne adaptam viata in functie de evolutia acestuia. Cred ca viata asa cum o stiam nu va mai reveni si noua realitate este cea in care prezenta online-ului va fi din ce in ce mai mare, distantarea sociala va ramane inca mult printre noi, dar vom invata sa facem ce stim mai bine, adaptat la noile conditii.
- Ce obiective aveti stabilite pe termen scurt si mediu?
- Contextul actual ne-a determinat sa reducem perioada de proiectie a obiectivelor. Am ajuns sa mizam pe planuri pe termen mai scurt, iar cele mai lungi s-au rezumat la 6 luni. E solicitant din punct de vedere managerial, dar ramanem optimisti, tocmai pentru ca am vazut ca ne putem adapta si intr-un mediu neprielnic si confuz. Un lucru concret pe care il pastram din 2020 este faptul ca nu ne vom mai multumi cu zona de confort, tocmai pentru ca imprevizibilul a devenit acum parte din viata noastra.
Pentru 2021, avem destul de multe planuri, pe care in acest moment incercam sa le punem pe hartie, sa stabilim un timeline si cel mai important, o bugetare aferenta. Cred cu tarie ca ne indreptam cu viteza maxima spre digitalizare - e una dintre componentele la care lucram constant si pe care incercam sa le imbunatatim.
Unul dintre planurile noastre de dezvoltare pe care le-am pus on hold in martie 2020 si care asteapta sa fie reluat de indata ce finalizam perioada de analiza/ buget/ programare este extinderea showroom-ului si exploatarea potentialului sau atat online, cat si offline, pentru o experienta inedita a cumparatorilor. De asemenea, am reluat si discutiile pe alte proiecte offline derulate impreuna cu partenerii nostri. Dorim sa ne extindem in mai multe orase mari ale tarii, precum: Cluj-Napoca, Constanta, Craiova si Timisoara.
- Ce evolutii inregistreaza preturile in acest domeniu?
- Pot spune ca si preturile din domeniul nostru au trecut printr-o schimbare fata de anii anteriori, iar cand vorbesc despre o schimbare, nu ma refer neaparat ca la un aspect pozitiv. Cred ca se mizeaza foarte mult, in sens negativ, pe pandemie. Cel putin in acest sector al pietei, negocierile sunt o practica frecventa si, de multe ori, justificate doar de contextul pandemic, fara niciun alt argument pentru care s-ar solicita discount-uri. Cred ca este o directie gresita, pentru ca in astfel de vremuri ar trebui sa ne sustinem reciproc si sa nu incercam sa profitam de situatie pentru a obtine avantaje unilaterale.
- Care sunt cele mai mari dificultati pe care le intampinati in activitate?
- La nivel international, printre principalele dificultati pe care a trebuit sa le depasim au fost, in primul rand, valurile repetate de carantina prin care am trecut in fabricile noastre, precum si masurile de distantare sociala, lucrul in ture, care, cumulat, au ingreunat livrarea comenzilor. De cele mai multe ori, clientul nu tine cont de aceste aspecte independente de noi si accepta mai greu problemele care pot aparea, iar atunci munca noastra devine de doua ori mai stresanta si incercam sa gestionam cat mai bine situatia, pentru a ne ridica la cele mai inalte standarde si a multumi pe cat posibil toti clientii.