Grupul Legrand, lider global in infrastructuri electrice si digitale, a inregistrat o crestere de 4,9% a vanzarilor din prima jumatate a acestui an, iar fluxul de numerar a ajuns la 813,8 milioane de euro, reprezentand 18,9% din vanzari. Pe plan national, cifra de afaceri pentru anul 2022 a fost de aproape 30 de milioane de euro, cu aproximativ 10% mai mare fata de cea raportata in anul anterior. In ceea ce priveste rezultatele anului in curs, dar si ale celui urmator, conducerea Legrand Romania estimeaza continuarea acestui trend ascendent, respectiv venituri in crestere.
Legrand isi distribuie produsele in peste 180 de tari din lumea intreaga, are reprezentante in mai mult de 90 de tari si peste 38.000 de angajati. In Romania si Republica Moldova, grupul este prezent de peste 20 de ani si comercializeaza, prin intermediul distribuitorilor sai, cele mai variate si inovatoare produse din domeniul electric sub umbrela a 15 marci de top, dintre care cele mai reprezentative sunt Legrand, BTicino, Zucchini, Cablofil si Netatmo.
Interviu cu Călin Pașcalău,General Manager, Legrand România.
- Care sunt perspectivele de dezvoltare a segmentului pe termen scurt, mediu si lung?
- Cererea pentru solutii de automatizare si digitalizare va continua sa creasca pe termen scurt, iar pe termen mediu si lung, accentul se va pune pe sustenabilitate si eficienta energetica, in concordanta cu exigentele de constructii cu consum aproape zero (NZEB). Bineinteles, viziunea Legrand a fost mereu centrata pe inovatie: suntem printre primii care am transformat casele romanilor in locuinte inteligente si, in continuare, ne concentram pe dezvoltarea de solutii integrate care sa permita utilizatorilor sa isi transforme locuinta intr-un spatiu aproape independent din punct de vedere energetic. Noile tehnologii ne ghideaza dezvoltarea, iar angajamentul nostru pentru sustenabilitate si eficienta energetica se traduce in dezvoltarea unui portofoliu de produse inovatoare si conectate, care "comunica" intre ele si cu utilizatorul, avand scopul de a-l ajuta sa economiseasca energie electrica.
In acest sens, mentionam viitoarele noastre lansari in ceea ce priveste gama de solutii smart Netatmo, care includ produsele Netatmo Smart AC Controller si Yala Smart Door Lock. Smart AC Controller transforma orice aparat de aer conditionat intr-un dispozitiv smart pentru economisirea energiei, pentru un confort sporit in locuinta, iar Yala Smart Door Lock, ofera o solutie sigura, cu ajutorul careia utilizatorii pot debloca usa folosind smartphone-ul sau cheia electronica, iar sistemul este conceput sa reziste la atacuri fizice si electronice. Aceste lansari subliniaza angajamentul nostru pentru inovatie si dorinta de a oferi utilizatorilor solutii pentru transformarea locuintelor in case inteligente.
- Pentru ce proiecte de anvergura livrati sisteme, in aceasta perioada?
- Suntem mandri sa fim implicati intr-o serie de proiecte majore in aceasta perioada, care presupun livrarea de solutii complete de distributie electrica pentru cladiri inteligente, contribuind astfel la crearea unor spatii eficiente si conectate. De exemplu, recent am furnizat tablouri electrice pentru unul dintre cele mai mari lanturi de magazine retail, precum si sisteme smart home pentru un complex rezidential ce ofera vile si apartamente verzi si inteligente. Aceste proiecte demonstreaza angajamentul nostru de a oferi solutii de calitate superioara in domeniul infrastructurii electrice si digitale, contribuind la dezvoltarea locuintelor si a infrastructurii mai inteligente si mai eficiente din punct de vedere energetic.
- Care sunt principalele marci pe care le aveti in portofoliu si ce categorii de produse au inregistrat cea mai mare cerere in ultimele 12 luni?
- Portofoliul nostru cuprinde marci de top precum Bticino, care ofera componente electrice de joasa tensiune si Netatmo, care furnizeaza solutii pentru case inteligente, intuitiv proiectate si durabile, pentru un confort sporit. De asemenea, oferim o gama variata de produse, de la intrerupatoare si prize pana la solutii care monitorizeaza si optimizeaza consumul de energie electrica. In ultimele 12 luni, cererea cea mai mare a fost pentru sistemele de automatizare rezidentiala si industriala, precum si pentru solutiile smart with Netatmo, care ajuta utilizatorii sa-si faca locuintele mai inteligente si mai eficiente energetic.
De asemenea, am observat cresteri importante si pentru brandurile Raritan, IME si Borri, produse extrem de utile in cazul cladirilor de birouri sau celor cu cerinte speciale. Astfel, Raritan furnizeaza solutii pentru a creste fiabilitatea si inteligenta centrelor de date, iar gama variata de solutii pentru rack-uri ajuta la imbunatatirea gestionarii dispozitivelor IT critice, cu senzori de mediu, incuietori inteligente etc. IME ofera o gama completa de solutii pentru masura si control. Aceste solutii ajuta la imbunatatirea confortului, eficientei si securitatii in cladiri. Cu o expertiza vasta in domeniul UPS-urilor, Borri ofera solutii de alimentare cu energie sigure si fiabile pentru a proteja echipamentele critice si pentru a asigura continuitatea businessurilor, fiind de asemenea esentiale pentru eficienta si fiabilitatea operatiunilor in centrele de date.
- Ce obiective aveti stabilite pentru perioada urmatoare?
- Avem obiective ambitioase atat pe termen scurt, cat si pe termen mediu si lung. Ne concentram pe consolidarea pozitiei noastre pe piata prin oferirea de servicii de calitate superioara si prin aducerea celor mai importante inovatii in domeniul electric, prin intermediul unei retele extinse de parteneri. Totodata, ne propunem sa extindem gama de solutii pentru cladiri cu emisii reduse si sa utilizam tehnologii moderne si avansate pentru a dezvolta produse care sa raspunda nevoilor actuale ale clientilor nostri. Pe termen lung, continuam sa oferim solutii personalizate care sa imbunatateasca viata de zi cu zi a partenerilor nostri si sa contribuie la un mediu mai durabil si eficient din punct de vedere energetic.
De asemenea, in ultimii ani, industria globala a centrelor de date a cunoscut o crestere fara precedent, determinata de cererea tot mai mare pentru servicii digitale: stocare de date, cloud computing etc. Bineinteles, cresterea acestui sector a generat si cerinte mai sofisticate, precum protectie ridicata, eficienta energetica. Aceste cerinte au vizat atat zona de "Gray space", cat si pe cea de "White space". Raspunsul nostru la aceste cerinte a fost propunerea de solutii noi pe piata din Romania, Starline si Minkels, abordand nevoile in crestere din acest domeniu.
- Care sunt principalele dificultati/ provocari pe care le intampinati in activitate, in aceasta perioada?
- In prezent, ne confruntam cu provocari semnificative legate de volatilitatea pietei, amplificata de instabilitatea geopolitica globala. Perturbarile in lanturile de aprovizionare persista, iar schimbarile tehnologice rapide ne obliga sa ne adaptam constant oferta de solutii pentru a satisface cerintele clientilor. Aceste provocari ne determina sa fim agili, sa luam decizii eficiente si sa inovam constant pentru a continua sa oferim solutii de calitate superioara intr-un mediu de afaceri in continua schimbare.
- Ce oportunitati intrevedeti pe piata de profil in anii urmatori?
- Pe piata de profil, vedem oportunitati semnificative pe masura ce preocuparea pentru eficienta energetica, digitalizare si sustenabilitate continua sa creasca. In viitor, tehnologia se va integra mai mult in viata de zi cu zi, intr-un mod subtil si discret. Totodata, accentul pus din ce in ce mai mult pe dezvoltarea durabila va aduce inovatii tehnologice si parteneriate strategice care vor consolida pozitia Legrand. Ca si pana acum, vom continua sa lansam produse si solutii destinate atat consumatorilor finali, cat si altor segmente cu care acestia interactioneaza direct, precum cladirile de birouri.