Gewiss Romania, subsidiara autohtona a grupului italian Gewiss - unul dintre liderii mondiali in furnizarea de sisteme si componente pentru instalatiile electrice de joasa tensiune - a inregistrat o crestere de 22% a cifrei de afaceri din semestrul intai al anului in curs, evolutie ce s-ar putea mentine pana la finele lui 2014. Datorita accentului pe inovatie, grupul din Italia a abordat cu succes multe proiecte complexe si are, in prezent, cinci divizii cu 20.000 de produse si 500 de brevete asociate. La nivel national, activitatea companiei se desfasoara pe o piata evaluata anual la 180 milioane de euro, pe segmentul materialelor electrice fiind estimata o crestere de 5% in 2014 si de 7% in 2015. In prezent, produsele Gewiss sunt functionale in mari lanturi hoteliere, centre SPA si locuinte de lux din toata tara.
Interviu cu Dan Rosu, directorul general al Gewiss Romania.
- Pe ce trend se inscrie piata locala a echipamentelor electrice?
- Anul 2013 a adus mai degraba o stagnare a volumului de produse din domeniul instalatiilor electrice si doar cresterea medie a preturilor a generat usoara evolutie din domeniu. Pentru anul in curs anticipam o majorare de circa 5% pe piata locala a materialelor electrice, urmata, in 2015 de un posibil avans de 7%. La nivelul lui 2013, valoarea pietei careia i se adreseaza produsele si solutiile Gewiss s-a situat la circa 180 milioane de euro.
- Pentru ce proiecte de anvergura livrati produse?
- In ultimii patru ani ne-am propus si am reusit sa ne crestem semnificativ prezenta pe piata distributiei de materiale electrice si in magazinele tip DIY. Produsele noastre sunt functionale, actualmente, in marile lanturi hoteliere, centre SPA si locuinte de lux din toata tara. Vanzarile din prima parte a anului 2014 ne-au depasit asteptarile, motiv pentru care am reevaluat in crestere bugetul anual. Incepand din vara acestui an, ne concentram pe promovarea noilor noastre produse de iluminat industrial cu LED, din gama Smart4.
- Prin ce se caracterizeaza Smart4 LED?
- Smart4 LED este un sistem revolutionar bazat pe tehnologia light-emitting diode (LED), destinat aplicatiilor comerciale si industriale. Solutia se bazeaza pe un sistem de iluminat optimizat, in care lumina este produsa cu un randament ridicat si utilizata la eficienta maxima. Sistemul este poliedric, are o greutate redusa, dimensiuni mici si modularitate verticala si orizontala, ceea ce ofera usurinta in instalare si intretinere. De asemenea, noua gama valorifica toate caracteristicile tehnologiei cu LED, ceea ce permite obtinerea celor mai sporite economii de energie (de la 50% pana la 80%) si un confort vizual optim. Sistemele optice de inalta performanta (cum sunt reflectoarele si lentilele) si disponibilitatea multiplelor configuratii fac din Smart4 un instrument strategic pentru minimizarea costurilor si maximizarea performantei de iluminat. Procesele de productie adoptate si materialele folosite indeplinesc cerintele cele mai moderne de durabilitate (de rationalizare a resurselor si reducerea la minimum a impactului asupra mediului). Intreaga gama a fost proiectata si dezvoltata pentru a simplifica operatiunile de montaj si inlocuire a instalatiilor existente. Gama este compusa din trei variante de corpuri de iluminat: tip LB (low bay) - echivalente cu plafonierele etanse cu IP 66, tip HB (high bay) - echivalente cu proiectoarele suspendate si tip FL (floodlight) - echivalente cu proiectoarele multifunctionale. Astfel, Gewiss isi extinde portofoliul de produse, venind in intampinarea celor mai exigente cerinte de pe piata. Grupul din care facem parte este un producator de referinta in domeniul electrotehnic, oferind un portofoliu de 20.000 de produse, impartite in patru cataloage principale: Domotics (sisteme destinate domeniului rezidential si pentru case inteligente); Power (catalog de solutii pentru protectia instalatiilor electrice), Building (sisteme industriale si tertiare) si Lighting (solutii pentru iluminat industrial, comercial sau de siguranta).
- Ce actiuni intreprindeti pentru dezvoltarea segmentului de produse eficiente energetic?
- In 2014 am organizat deja peste 25 de seminarii in toata tara si probabil vor fi, in total, peste 40 de evenimente pana la sfarsitul anului. Scopul acestora este promovarea solutiilor de automatizari pentru case si cladiri din gama Chorus, solutii care imbina confortul sporit cu tehnologia de ultima ora, reducand in acelasi timp consumul de electricitate. Promovam, de asemenea, corpurile de iluminat industrial cu LED din gama Smart4, care aduc un consum redus cu 50% fata de cel conventional, iar investitia se amortizeaza in doi ani.
- Care sunt principalele tendinte pe piata romaneasca de instalatii electrice?
- Pe segmentul de echipamente ultraterminale am inregistrat o crestere anuala constanta, evolutia fiind foarte buna, daca se are in vedere contextul dificil de pe piata rezidentiala. Am consemnat o crestere a cererii in special la marcile de lux, respectiv pentru componentele realizate din materiale naturale (lemn, sticla etc.). Totodata, previzionam o dezvoltare semnificativa in viitor a sistemelor de automatizare pentru echiparea locuintelor «inteligente». Din punct de vedere al structurii livrarilor, cele mai importante vanzari au fost destinate domeniului industrial. In viitor vizam extinderea afacerilor din sectorul cladirilor de birouri, care in prezent nu constituie o piata semnificativa pentru compania noastra. In primele luni din 2014 am observat, totodata, o crestere a segmentului de mentenanta.
- Exista vreo intentie de initiere a productiei in Romania?
- La nivel de grup se realizeaza o analiza permanenta a oportunitatilor de dezvoltare a afacerilor. In 2011, compania s-a retras din cadrul bursei din Milano si si-a intregit portofoliul, actualmente grupul beneficiind de lichiditati disponibile pentru o eventuala investitie. Desi firma are unitati de productie in toata lumea, posibilitatea de a investi intr-o fabrica in tara noastra ramane deschisa. In prezent, insa, unitatile existente sunt suficiente pentru a face fata cererii din Europa, iar o eventuala mutare a capacitatilor de productie nu se justifica. In ultimii cinci ani, la nivel de grup s-au alocat fonduri importante pentru modernizarea, tehnologizarea si automatizarea tuturor centrelor industriale ale companiei. Produsele comercializate pe plan intern sunt, astfel, importate din Italia, Germania, Franta si Portugalia.