Producatorul de energie din surse regenerabile, corpuri de iluminat si echipamente de masurare a energiei Electromagnetica Bucuresti estimeaza vanzari de sisteme cu tehnologie LED de 6 milioane de euro in 2014 si vizeaza cresterea exporturilor in Italia, Bulgaria, Grecia si Serbia. Potrivit datelor firmei, piata locala a corpurilor de iluminat pe baza de LED se situeaza la circa 12 milioane de euro, compania avand o cota de aproximativ 50% in domeniu si capacitatea de a produce astfel de solutii in valoare totala de 20 milioane de euro pe an. Electromagnetica mai produce, la nivel local, echipamente electrice si electronice, scule si matrite, energie electrica din surse regenerabile prin cele 10 microhidrocentrale pe care le detine, fiind specializata, totodata, in subcontractarea de produse si subansamble electronice, mase plastice si metalice. Anul trecut, grupul a raportat venituri totale de 400,8 milioane de lei (circa 91,5 milioane de euro), in scadere cu 10% fata de nivelul de 447,5 milioane de lei consemnat in anul anterior.
Cea mai mare pondere din cifra anuala de afaceri a companiei este reprezentata de sistemele si echipamente ce utilizeaza tehnologia LED - light-emitting diode (39,4% din total, in 2013), urmate de echipamentele pentru energie electrica (24,6%), segmentul de injectie a maselor plastice (12,9%), cel de aparataj electric de joasa tensiune (11,2%), celelalte produse si servicii din portofoliul Electromagnetica cumuland diferenta de 12%. "Planurile de dezvoltare pe segmentul corpurilor de iluminat cu LED au vizat, initial, dublarea cifrei de afaceri din domeniu. Realizarile din 2014 indica o evolutie a vanzarilor conform asteptarilor, care va duce la indeplinirea targetului anual de 6 milioane de euro", a declarat Eugen Scheusan, directorul general al Electromagnetica. Compania a vandut, in 2011, corpuri de iluminat cu LED de 1,5 milioane de euro, valoare care s-a dublat in 2012. In 2013 livrarile totale au cumulat 5 milioane de euro, iar obiectivul pentru anul in curs este atingerea nivelului de 6 milioane de euro. "Pentru 2015 estimam continuarea trendului de crestere a vanzarilor de corpuri de iluminat pe baza de LED, insa dublarea incasarilor pe acest segment este, inca, un obiectiv pretentios. Nu cred ca piata nationala poate «digera» atatea produse, iar problema nu este de natura financiara, deoarece aceste sisteme produc bani, prin economia de energie si durata mare de utilizare, nu consuma. Dorinta noastra este sa ne mentinem ritmul de crestere din domeniu si facem eforturi in aceasta directie", a precizat reprezentantul companiei. Gama de produse include circa 300 de corpuri de iluminat cu LED, compania oferind, practic, solutii pentru orice fel de aplicatie - spatii industriale si comerciale, dar si pentru segmentul rezidential.
Principalul target este iluminatul stradal
Cel mai important segment pentru livrarile de corpuri de iluminat pe baza de LED este reprezentat de iluminatul stradal, acest sector urmand a deveni tot mai important in urmatorii ani datorita legislatiei favorabile referitoare la eficienta energetica. "Aproape toate licitatiile publice pentru iluminatul stradal din prezent propun iluminarea cu LED-uri, valoarea medie a unei astfel de lucrari fiind de circa 200.000 de euro", a mai spus Eugen Scheusan. Reprezentantul Electromagnetica a aratat ca gradul de integrare a productiei de echipamente de iluminat cu LED este foarte ridicat, fiind importate doar unele componente electronice, ceea ce a condus la cresterea numarului de locuri de munca, iar productia este profitabila. LED-urile necesare productiei sistemelor sunt importate atat din China, cat si din Uniunea Europeana, cum ar fi Osram (Germania) sau Philips Lumiled (Olanda). "Circa 99,7% din LED-uri sunt fabricate in China, chiar si marcile europene, deoarece procesul de productie a acestora este extrem de costisitor. O investitie intr-o astfel de unitate se ridica la cateva miliarde de euro, fiind necesare 5-7 fabrici uriase si cu cheltuieli foarte mari, precum si de o intreaga industrie care sa sprijine o asemenea productie", a explicat managerul Electromagnetica. Elementele LED importate din China reprezinta intre 20% si 60% din costul de fabricatie a produselor finite.
Peste 100 milioane de becuri vor fi inlocuite in urmatorii 10 ani
La nivelul populatiei exista, inca, rezerve fata de adoptarea noilor solutii de iluminat, in special din cauza pretului, care nu este foarte mic si nici nu poate fi redus prea mult. "Trebuie, insa, puse in balanta economiile care se realizeaza prin reducerea consumului, caz in care balanta inclina puternic in favoarea noilor tehnologii", a mai spus Eugen Scheusan. Un bec pe baza de LED fabricat de Electromagnetica are o durata de utilizare medie de 50.000 de ore (circa 25 de ani fara mentenanta), numar nelimitat de actionari pe toata durata de utilizare, nu are emisii UV si sunt produse ecologice, fara mercur. Livrarile de corpuri de iluminat pentru segmentul rezidential sunt realizate de Electromagnetica prin intermediul retelelor de bricolaj sau retail, produsele putand fi achizitionate din magazinele Dedeman, Cora sau Praktiker. Alaturi de Electromagnetica, pe piata locala exista 5-6 producatori de becuri cu LED, dintre care cel mai important competitor este reprezentat de Elba Timisoara si niciun fabricant de corpuri traditionale de iluminat (tuburi neon, becuri cu incandescenta, tuburi fluorescente, echipamente cu halogen etc.). "In Romania sunt aproximativ 8 milioane de locuinte, fiecare avand in medie 10 becuri. Sectorul rezidential reprezinta numai o mica parte din piata de iluminat. Ponderea cea mai mare a consumului de energie electrica pentru iluminat o reprezinta sectoarele comercial, industrial, stradal, de birouri si din institutiile publice. In ansamblu, in urmatorii 5-10 ani va trebui sa fie inlocuite, la nivel national, circa 100 milioane de unitati", potrivit datelor companiei.
Exporturile au ajuns la 700.000 de euro
Electromagnetica a initiat exporturile de corpuri de iluminat in 2012, prima tara in care au fost comercializate fiind Italia, cu livrari de 100.000 de euro in primul an de activitate pe aceasta piata. In prezent, produsele companiei sunt livrate in Italia, Bulgaria, Grecia si Serbia, valoarea totala a produselor comercializate in afara granitelor ajungand la circa 700.000 de euro. In perioada urmatoare, compania vizeaza extinderea exporturilor de sisteme de iluminat cu LED in Maroc, Franta, Spania, Germania si Columbia. Primele incercari ale companiei in directia dezvoltarii de solutii de iluminat cu LED au fost initiate in urma cu cinci ani, iar aceasta ramura de activitate a crescut anual, ocupand majoritatea capacitatii de productie, a numarului de angajati, a zonei de cercetare si a investitiilor. "Electromagnetica a anticipat ce se intampla cu iluminatul cu LED la nivel global. In 2014, Premiul Nobel pentru fizica a fost castigat de inventatorii LED-ului albastru, iar in 2015 este marcat «Anul international al luminii», ocazie cu care va avea loc un congres de specialitate la Sibiu, in luna septembrie", a declarat Dorin Beu, presedintele Comitetului National Roman de Iluminat (CNRI), in cadrul unui simpozion desfasurat la sediul Electromagnetica.
Investitiile in microhidrocentrale, blocate de modificarea legislatiei
Planurile privind dezvoltarea segmentului de productie a energiei electrice din surse regenerabile, ce vizau cresterea de la pana la patru ori a capacitatii de productie a energiei instalate, la 20 MW, prin achizitia si dezvoltarea de noi unitati, au fost oprite de legislatia din Romania, care a devenit, potrivit lui Eugen Scheusan, "ostila" productiei de energie din surse regenerabile. Guvernul a decis, in 2013, amanarea platii unui numar de certificate verzi pentru energia eoliana, cea produsa de microhidrocentrale si fotovoltaica, in perioada 2017-2020. "Pana la noi modificari ale legislatiei in favoarea producatorilor de energie din surse regenerabile, ne intrerupem planul de dezvoltare a portofoliului de microhidrocentrale. Vom continua, insa, sa investim in amenajarea suplimentara si echiparea cu automatizari noi a celor pe care le detinem deja", a precizat managerul Electromagnetica. In prezent, compania produce electricitate in 10 microhidrocentrale pe care le-a achizitionat in 2006 de la Hidroelectrica, in urma unei investitii de 5,6 milioane de euro si pe care le-a modernizat si retehnologizat, ajungand la o putere instalata de aproape 6 MW. Un megawatt de putere instalata genereaza pana la 8.760 MWh de energie electrica intr-un an de functionare continua. "In primele sase luni ale anului in curs, furnizarea de electricitate s-a desfasurat intr-un mediu dificil, marcat de scaderea consumului de energie, modificarea structurii de productie la nivel national si de schimbarile legislative. Necesarul de certificate verzi pentru intregul portofoliu de clienti de furnizare a fost acoperit in proportie de numai 5,8% din certificatele obtinute pentru productia de energie realizata de catre propriile microhidrocentrale, ca efect al aplicarii noilor prevederi privind amanarea acordarii certificatelor verzi", se arata in raportul financiar semestrial al companiei. Potrivit aceleiasi surse, in perioada ianuarie-iunie 2014 cifra de afaceri obtinuta de Electromagnetica din activitatea de furnizare a energiei electrice a crescut, insa, cu 15,9%, ca urmare a majorarii portofoliului de clienti de furnizare, ceea ce a generat si cresterea cantitatii totale de electricitate furnizata. Societatea detine licenta de producator din 2007, iar cantitatea de electricitate produsa in primul semestru al acestui an este de 8.379 MWh, fiind cu 5,06% superioara celei realizate in aceeasi perioada din 2013.
Stabilizare a cifrei de afaceri la 91,5 milioane de euro
Managerul grupului Electromagnetica estimeaza o stabilizare a cifrei de afaceri din 2014 la nivelul de 91,5 milioane de euro realizat in 2013, aceasta urmand a reprezenta prima perioada relativ favorabila din acest punct de vedere a companiei, dupa ce incasarile anuale au scazut de la 116,8 milioane de euro in 2011 si 101 milioane de euro in 2012. Totusi, profitul net s-a mentinut constant in ultimii trei ani, la circa 3,5 milioane de euro, ceea ce indica stabilitatea financiara a societatii. Printre activitatile Electromagnetica se mai numara furnizarea de electricitate, productia de subansambluri pentru fabricatia de automobile, echipamente de siguranta a traficului feroviar si injectia de mase plastice. Totodata, firma detine in Bucuresti spatii de birouri, depozite si servicii cu o suprafata totala de peste 33.000 mp. La finele anului trecut compania avea 626 de angajati, din care aproape jumatate sunt incadrati in sectorul de productie. In primele sase luni ale anului, Electromagnetica a inregistrat o cifra de afaceri de 208,5 milioane de lei (circa 47 milioane de euro), in crestere cu 5,7% fata de aceeasi perioada din 2013. Printre grupele de produse care au generat crestere in acest interval se afla productia de SDV-uri si matrite (care au sustinut majorarea vanzarilor la export), precum si segmentul elementelor de siguranta a traficului feroviar. Totalul exporturilor, care pe langa matrite include aparataj electric, injectia de mase plastice si confectii metalice, a crescut cu 63%, gratie investitiilor efectuate in modernizarea si extinderea capacitatilor de productie. Pe piata interna, cifra de afaceri a scazut semnificativ in cadrul a doua segmente de productie. Divizia de contoare si sisteme de telegestiune a energiei s-a diminuat cu 85%, deoarece companiile de distributie a energiei nu au mai organizat licitatii, iar contractele anterioare au fost finalizate. Perspectivele pe aceasta piata depind de modul in care Electrica va decide, in urma privatizarii, continuarea programului de investitii in modernizarea retelelor. Productia de corpuri de iluminat cu LED a ajuns la cea mai mare pondere din cifra de afaceri, conform evolutiei din primul semestru al acestui an acest sector avand o tendinta de stabilizare dupa trei ani de cresteri sustinute. Atat divizia de injectie a maselor plastice, cat si cea de aparataj de joasa tensiune au inregistrat scaderi ale vanzarilor, compensate partial de cresteri la nivelul altor categorii de produse, cu pondere mai mica (matrite si elemente de siguranta a traficului feroviar).
Principalii actionari ai companiei sunt Asociatia Salariatilor, cu 29,63% din actiuni si SIF Oltenia, cu o participatie de 22,4%. Diferenta de titluri este detinuta de diverse persoane fizice (31,83%) si juridice (16,14%).