Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a cheltuit toate fondurile europene alocate in exercitiul bugetar 2014 - 2020 prin Programul Operational Infrastructura Mare (POIM), respectiv 4,5 miliarde de euro, ceea ce reprezinta o premiera pentru Romania dupa aderarea la Uniunea Europeana, in 2007, si a solicitat sume suplimentare de la alte ministere sau structuri care nu vor putea atrage in totalitate banii alocati, acestea putand depasi un miliard de euro, a anuntat, vineri, ministrul de resort, Sorin Grindeanu.
"Iata ca mai avem si momente fericite, asa, in tumultul cel putin al ultimelor zile, si anume chiar imi face o deosebita placere sa anunt ca tot ce tine de banii europeni pe Programul Operational Infrastructura Mare si care au revenit Ministerului Transporturilor si Infrastructurii pe exercitiul bugetar 2014-2020, care e pe regula M+3, toate aceste fonduri au fost cheltuite, ceea ce reprezinta o premiera pentru Romania dupa aderarea noastra la UE, dupa 2007. Stiti ca de fiecare data, cel putin din 2007 incoace, problema la noi nu a fost ca n-am avut neaparat finantare pe diversele proiecte de infrastructura, ci una din cauzele, sa spunem, pentru care reteaua de toate tipurile de transport din Romania nu e una europeana a fost si faptul ca nu am avut capacitatea sa cheltuim banii europeni in toti acesti ani. Iata ca e prima data cand acest lucru se intampla. Terminam aceasta suma alocata pentru exercitiul bugetar 2014-2020 cu aproximativ 9 luni mai repede, pentru ca aveam termen pana la sfarsitul anului 2023, ceea ce ne-a adus in situatia de a solicita sume suplimentare la MIPE, peste ceea ce inseamna cele 4,5 miliarde de euro, pentru ca la sfarsitul anului probabil vor fi anumite sume care nu vor fi cheltuite de alte ministere sau de alte structuri. Probabil la sfarsitul anului, daca lucrurile merg in acelasi ritm si ni se va aproba o suplimentare si mai mare fata de cele 450 de milioane de euro de care am vorbit, si vom avea capacitatea sa accesam mai mult decat atat, vom vorbi despre mai mult de un miliard. Acestea sunt sume deja peste ceea ce aveam noi alocat", a afirmat Grindeanu, intr-o conferinta de presa.
Potrivit acestuia, a fost aprobata suplimentarea cu inca 450 de milioane de euro, din care 70 de milioane de euro au fost deja cheltuiti.
"Ni s-au aprobat in principiu inca 450 de milioane de euro, adica inca 10% fata de fondurile initiale aprobate (prin POIM - n. r.). Aprobarea a venit in transe - 100 de milioane plus inca 350 de milioane. 100 de milioane deja au fost transferati catre noi. Din acesti 100 de milioane de euro, deja am cheltuit 70 de milioane. Urmatorii 350 de milioane de euro probabil ca vor fi disponibili in saptamanile urmatoare. Eu cred ca vom cere si mai multi pana la sfarsitul anului. Este ceea ce cred in acest moment, pentru ca de-abia de-acum au inceput sa porneasca la capacitate maxima toate santierele, intrand totusi intr-o perioada in care vremea e mai buna si se lucreaza aproape peste tot. Repet, e un lucru bun, e o premiera pentru tara noastra, din 2007, si anume faptul ca fondurile pe transporturi, pe infrastructura mare, au fost accesate in proportie de 100%. De aceea suntem in aceasta situatie de suplimentare si de a cere bani de la altii care nu-s in stare sa ii cheltuie", a explicat seful de la Transporturi.
In total, pe tot ceea ce inseamna fonduri europene, MTI beneficiaza de 30 de miliarde de euro, din care 11 miliarde de euro reprezinta cofinantarea, iar restul de aproximativ 19 miliarde sunt impartiti astfel: pe POIM sunt 4,5 miliarde de euro, deja consumate, Programul Transport, viitorul program operational, are alocari de 4,6 miliarde de euro, PNRR - 7,6 miliarde de euro si CEF - 2,4 miliarde de euro.
"Pe POIM sunt acei 4,5 miliarde de euro care au fost accesati in totalitate. MTI are o rata de absorbtie de 100%. Am cerut acele suplimentari, iar eu sper ca cele 380 de milioane de euro (suplimentarea ramasa - n. r.) sa fie cheltuite rapid, astfel incat sa putem cere celor de la MIPE bani care in principiu la sfasitul anului, daca nu sunt accesati, sunt trimisi inapoi la Bruxelles, adica Romania ii pierde", a sustinut el.
Sorin Grindeanu a precizat ca impartirea fondurilor europene pe acest exercitiu bugetar si modurile in care au fost cheltuite arata ca ponderea principala din cei 4,5 miliarde de euro a mers spre rutier si feroviar. Proiecte importante care au fost si sunt in continuare finantate din POIM sunt: Drumul Expres Craiova-Pitesti, podul de la Braila, sectiuni din Autostrada Transilvania, tronsoane de pe Autostrada Sibiu-Pitesti, care vor fi fazate pe POT, deci pe urmatorul exercitiu bugetar, Centura A0 Sud.
"Pe feroviar vorbim de principalul coridor european si anume Constanta - Curtici, sectiuni din acest coridor. Pe aerian, sigur, sunt investitii si s-au tot semnat, inclusiv anul trecut s-au semnat proiecte de investitii in majoritatea aeroporturilor din tara si, de asemenea, proiecte de infrastructura pe sectorul naval", a adaugat ministrul. Pentru informatii suplimentare, click aici!