In cadrul unei conferinte de presa organizata la Consiliul Judetean Bihor, presedintele a prezentat situatia drumurilor din judet si posibilitatea accesarii fondurilor europene pentru acestea.
In parteneriat cu Agentia de Dezvoltare Regionala Nord-Vest (ADRNV), pana la finalul acestei luni exista posibilitatea depunerii cererilor de de finantare in vederea accesarii fondurilor europene in cadrul Programului Operational Asistenta Tehnica, pentru realizarea de studii de fezabilitate. In acest program judetul Bihor va beneficia de 340.000 Euro pentru aceste studii ale caror proiecte urmeaza sa fie depuse ulterior prin Programul Operational Regional. Se vor putea intocmi proiecte de pana la maxim 45.000.000 Euro.
In acest sens, vechea conducere a propus refacerea drumurilor judetene DJ 709A (Belfir - Soimi - Pocola) si DJ 767A (Sacuieni - Saniob), dar in urma unei analize a circulatiei, dispuse recent pentru toate drumurile din judetul Bihor, cu date furnizate de CESTRIN (Institutul din cadrul Ministerului Transporturilor care realizeaza recensaminte de trafic), s-a ajuns la concluzia ca cele doua proiecte nu aveau un impact economic pentru dezvoltarea judetului. Datele furnizate ilustreaza incarcarea drumurilor din judetul Bihor la 24/h, astfel ca este facilitata o localizare si ierarhizare matematica a celor mai aglomerate trasee din judet. In urma analizei s-a constatat ca aceste drumuri, DJ 709A si DJ 767A, nu au o incarcare mare si nu contribuie momentan intr-o masura semnificativa la dezvoltarea judetului.
In urma analizei efectuate a rezultat ca cea mai mare incarcare o au drumurile: DN1 in directia Cluj-Napoca (cu un trafic de peste 20.000 de masini/24h la iesire din Oradea catre Osorhei, pana spre Tileagd, cu o scadere a numarului de masini spre directia Alesd, respectiv iesirea din judet), centura Oradiei (cu peste 20.000 masini, in aria situata intre zona Nufarul inspre Sanmartin-Deva si zona spre Arad). Deasemena toate iesirile din municipiul Oradea au un grad de incarcare cu peste 10.000 de masini/24h. Un trafic incarcat este spre Sanmartin (cu 18.000 de masini/24h, trafic ce incepe sa scada in zona Hidisel, respectiv Beius). O alta zona aglomerata este cea din Nordul judetului, in zona Biharia, unde exista incarcare de 11.000 de masini/24h.
Dat fiind ca traficul masiv este in Zona Metropolitana Oradea si exista un numar mare delocuri de munca in ZMO (din peste 160.000 de locuri din judet, 115.000 sunt in zona metropolitana),
s-a luat decizia pregatirii proiectului ,,Cresterea accesibilitatii pe drumuri judetene in Zona Consiliul Judetean Bihor Metropolitana Oradea”, ce ar urma sa fie intocmit pe baza fondurilor europene. In parteneriat cu Zona Metropolitana Oradea, care anul trecut a realizat studiile de fezabilitate pentru cateva drumuri ocolitoare, ce vor fi baza accesarii fondurilor europene in perioada urmatoare, si alaturi de primariile din zona limitrofa a Oradiei (Osorhei, Nojorid si Santandrei), se va pregati documentatia tehnica care trebuie sa fie gata intr-o luna, pentru ca cererea de finantare sa fie trimisa anul acesta, iar anul viitor sa poata fi demarate licitatiile.
Astfel, Consiliul Judetean Bihor, in parteneriat cu UAT-urile Osorhei, Nojorid si Santandrei va adopta hotararile necesare, in urmatoarele doua saptamani, astfel incat drumurile sa poata fi preluate de Consiliul Judetean si clasificate ca drumuri judetene, iar ulterior sa se poate intocmi studiile si sa se dispuna un parteneriat cu ADR N-V pentru depunerea cererilor de finantare pana la finalul acestei luni.
Celelalte doua centuri pentru care s-au mai intocmit studii de fezabilitate, respectiv Biharia si Paleu vor fi realizate de Primaria Oradea, iar legatura intre Sanmartin si Oradea se va realiza in perioada urmatoare prin Programul Operational Sectorial Transporturi.
,,Acest proiect ar permite exportul de prosperitate dinspre Oradea in directia unui perimetru extern de 20-30km. Estimam ca valoarea acestor trei proiecte se va ridica la aproximativ 40.000.000 Euro. Am hotarat sa facem aceste schimbari pentru ca zonele din judetul Bihor sa aiba o accesibilitate mai buna in asa fel incat sa se dezvolte judetul si, deasemenea, sa existe un impact economic semnificativ asupra dezvoltarii prin aceste investitii care vor fi realizate. Banii europeni care sunt pregatiti trebuie sa fie investiti acolo unde intr-adevar folosirea lor este la indemana mult mai multor oameni, pentru ca acolo este si dezvoltarea economica”, a declarat Ilie Bolojan, presedintele Consiliului Judetean Bihor.