Ieri, 25.01.2022, a avut loc, la Ministerul Transporturilor, semnarea protocolului de colaborare intre Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara Zona Metropolitana Bucuresti (ADIZMB) si Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), in vederea realizarii si implementarii Proiectului integrat Orbital Bucuresti si Drumurile radiale conexe.
La eveniment au participat presedintele Consiliului Judetean Ilfov, domnul Hubert Thuma, alaturi de ministrul Transporturilor, domnul Sorin Grindeanu, secretarul de stat in Ministerul Transporturilor, domnul Irinel Scriosteanu, primarul general al Municipiului Bucuresti, domnul Nicusor Dan si conducerea celor doua institutii amintite, domnul Marian Rusu, director ADIZMB, respectiv domnul Cristian Pistol, Director General CNAIR.
Hubert Thuma, presedintele Consiliului Judetean Ilfov: ,,Proiectul Orbital Bucuresti si Drumurile radiale conexe va avea un impact urias pentru zona Bucuresti-Ilfov si va aduce beneficii pe termen lung, nu doar la nivel de infrastructura rutiera, ci si din punct de vedere economic, de mediu si de crestere a calitatii vietii de zi cu zi a oamenilor. Drumurile vor intersecta 30 de localitati din zona metropolitana. Autostrada Bucurestiului nu trebuie folosita doar pentru tranzit, ci si pentru a genera dezvoltare si impact economic major pentru regiune.”
Protocolul de colaborare stabileste drepturile, obligatiile, contributia financiara si responsabilitatile partilor implicate in implementarea activitatilor aferente proiectului.
Proiectul are o valoarea a investitiei de 703,42 milioane de euro cu TVA si presupune conectarea Municipiului Bucuresti cu actuala centura si cu Autostrada A0 prin zece drumuri radiale cu o lungime de peste 96,43 de kilometri si doua noduri rutiere principale.
Obiectivul principal al proiectului il reprezinta implementarea unor masuri si proiecte pentru cresterea atractivitatii investitiei A0 - Inel Bucuresti pentru regiunea de Dezvoltare Bucuresti- Ilfov, prin atragerea transportului de marfuri si pasageri, prin generarea unui trafic eficient si rentabil. Un alt obiectiv consta in conexiunea cat mai facila a autostrazii A0 - Inel Bucuresti cu municipiul Bucuresti si cu aria metropolitana prin drumuri de legatura la aceasta - drumurile radiale.Vor fi 96 de km de trotuare si de piste de biciclete in lungul tuturor drumurilor radiale si 120 de puncte de incarcare a autovehiculelor electrice.
Cele zece drumuri radiale si noduri rutiere vor fi dupa cum urmeaza:
DR1 - Vest Expres: lungime de 8,98 km si realizeaza legatura intre Autostrada A0 - Drumul National Centura Bucuresti (DNCB) - Bd. Timisoara. Cost estimat : 75,11 milioane de euro cu TVA;
DR2 - Autostrada A1: lungime de 12,02 km, scopul proiectului este de extindere la trei benzi pe sens intre km 10 si km 23 al Autostrazii A1. Costul estimat : 42,90 milioane de euro cu TVA; Aceasta lucrare va fi executata de CNAIR.
DR3 - Giulesti Expres: lungime de 10,37 km, conecteaza Sabareni la Autostrada A0, se prelungeste pana la DNCB, apoi realizeaza legatura cu Calea Giulesti. Costul estimat : 72,62 milioane de euro cu TVA;
DR4 - Nord Expres: lungime de 12,59 km, realizeaza conexiunea localitatii Corbeanca la Autostrada A0, apoi se prelungeste spre DNCB si Bd. Poligrafiei. Costul total estimat : 102,39 milioane de euro cu TVA;
DR5 - Pipera Expres : lungime de 8,70 km, realizeaza legatura intre Autostrada A0 si localitatile Otopeni - Tunari - DNCB - Penetratie Aleea Teisani. Costul total estimat : 77,66 milioane euro cu TVA;
DR6 - Afumati Expres : lungime de 4,39 km, realizeaza conexiunea Autostrazii A0 cu DN2, devenind o varianta de ocolire a localitatii Afumati. Cost total estimat: 34,14 milioane de euro cu TVA;
DR7 - Est Expres : lungime de 6,10 km, conecteaza Moara Domneasca la Autostrada A0 si realizeaza legatura municipiului Bucuresti la A0 prin Dobroesti - Pantelimon - DNCB - A0. Costul estimat : 58,34 milioane de euro cu TVA;
DR8 - Splai Expres, lungime de 5,49 km, conecteaza Autostrada A0 cu Bucuresti prin legatura la DNCB si Splaiul Unirii, dar si conexiunea cu zona metropolitana prin Nodul Cernica. Costul total estimat: 36,51 milioane de euro cu TVA;
DR9 - Sud Expres; lungime de 13,86 km, realizeaza conexiunea Vidra - Autostrada A0 - DNCB - B.dul Metalurgiei / Gara Progresu. Costul estimat: 96,44 milioane de euro cu TVA;
DR10 - Magurele Expres: lungime de 9,62 km, realizeaza legatura Autostrazii A0 la DNCB - Parc Industrial Magurele - Prelungirea Ferentari. Cost total estimat: 76,65 milioane de euro cu TVA.
Nodul rutier 1 - realizeaza conectarea drumului judetean DJ200 la Autostrada A0 pe teritoriul localitatii Stefanestii de Jos. Cost total estimat: 7,14 milioane de euro cu TVA;
Nodul rutier 2 - propus pentru realizarea legaturii intre drumul national DN3 la Autostrada A0 (Pantelimon), reprezentand un nod si extinderea drumului existent (4, 32 km). Cost total estimat: 22,56 milioane de euro cu TVA. Aceasta lucrare va fi executata de CNAIR.
Finantarea se va asigura din fonduri europene nerambursabile, din cadrul Programului Operational Transport 2021-2027.