Pana in anul 2024, 50% dintre investitiile in in inteligenta artificiala (IA) vor fi cuantificate si corelate cu indicatori cheie de performanta specifici pentru a masura randamentul investitiilor. IA este numai a sasea prioritate pe lista departamentelor de HR intr-o perioada in care piata isi modifica modelul operational. In plus, 80% din Generatia Z aspira sa lucreze cu tehnologie de ultima ora, arata concluziile unui studiu realizat de Mazars, firma internationala de audit si consultanta in afaceri, impreuna cu Board Agenda si in parteneriat cu INSEAD Corporate Governance Centre - "Leadership in AI 2021: boards, barriers and new beginnings". Chiar daca tehnologia IA este pregatita sa transforme nenumarate industrii in intreaga lume, aceasta vine la pachet cu multa agitatie din partea oamenilor, care vor trebui sa se adapteze, avertizeaza specialistii.
Optimizarea proceselor dintr-o organizatie, nu inlocuirea angajatilor acesteia
In timp ce evolutia IA poate fi binevenita, aceasta nu este neaparat simpla. Theodoros Evgeniou, profesor de management tehnologic si stiinte decizionale la INSEAD, avertizeaza: "Daca vor sa isi controleze viitorul tehnologic, organizatiile trebuie sa dezvolte noi capacitati, la toate nivelurile, pentru a permite luarea deciziilor bazate pe date, cresterea numarului de locuri de munca bazate pe IA (mai degraba decat inlocuirea lor) si pentru a incuraja inovatia, precum si alte noi practici, procese si structuri organizationale".
Studiul confirma faptul ca, in mijlocul pandemiei de Covid-19, a existat o crestere a adoptarii si inovarii in domeniul IA. Daca tehnologia poate invinge o pandemie globala - si reporni economia mondiala - cu siguranta merita un loc in consiliul de administratie si in randul echipelor de conducere.
Potrivit unui studiu Gartner, pana in anul 2024, 50% dintre investitiile in IA vor fi cuantificate si corelate cu indicatori cheie de performanta specifici pentru a masura randamentul investitiilor , deci nu este ceva neobisnuit ca un consiliu de administratie sa integreze in mod real ROI intr-un plan de dezvoltare IA.
"Organizatiile ar putea fi predispuse la erori costisitoare, cu exceptia cazului in care factorii decizionali si echipele de conducere isi imbunatatesc cunostintele si gradul de intelegere pentru a se asigura ca adoptarea IA, in orice forma, ofera o rentabilitate clara a investitiilor si o valoare adaugata pentru planurile curente si viitoare ale companiei. Acest lucru nu este o sarcina usoara pentru nicio organizatie care doreste sa avanseze in umbra pandemiei si sa isi consolideze rezilienta si cresterea, iar rezolvarea acestei provocari le va determina parcursul catre viitor", noteaza Anish Venugopal, Head of Data & Automation, Mazars UK si Asam Malik, Partener & Head of Technology consulting & assurance la Mazars UK.
IA in Romania
In Romania, IA reprezinta o oportunitate care va contribui cu siguranta la evolutia economica a tarii. Chiar daca Romania nu are un plan oficial privind utilizarea acestei noi tehnologii, implementarea sa in sectorul public a fost inclusa pe agenda unei institutii nou infiintate - Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei.
"Avand in vedere evolutia diverselor tehnologii din ultimii ani, este aproape de neconceput ca organizatiile de toate dimensiunile sa nu aiba in vedere utilizarea acestora si estimarea impactului lor in modelul de afaceri si implicit asupra angajatilor. Noile tehnologii si-au dovedit eficienta in optimizarea proceselor si nu numai; au facut practic posibila gestionarea mai usoara de catre companii a dificultatilor generate de distantarea sociala generata de catre pandemie si vor reprezenta in continuare o oportunitate de a aduce valoare adaugata companiilor si angajatilor acestora, atata timp cat ele vor fi intelese si acceptate intr-un mod adecvat la toate nivelurile unei organizatii", a mentionat Razvan Butucaru (foto), Partner, Financial Services & Advisory Leader, Mazars Romania.
Rescrierea viitorului muncii prin digitalizare si IA
Reprezentantii Mazars spun ca, in ultima vreme, au inceput sa vorbeasca din ce in ce mai mult cu clientii lor despre digitalizare, automatizare si AI. Dupa un an de pandemie, care a afectat si departamentele de HR, acestia au tras cateva concluzii:
1. Exista o intreaga confuzie privind definitiile digitalizarii, automatizarii si inteligentei artificiale, foarte multi oameni considerand ca sunt una si aceeasi.
2. Foarte putine companii ofera clarificari ale acestor trei concepte pentru a intelege:
• Ce inseamna acestea?
• Ce impact pot avea asupra propriei activitati?
• Care sunt capacitatile si competentele necesare?
• Care sunt punctele slabe?
• Cum pot fi identificate si remediate punctele slabe?
3. Multe companii cauta sa-si continue afacerile in acelasi mod, fara a fi macar preocupate sa exploreze amenintarile sau chiar oportunitatile care provin din utilizarea tehnologiei la scara larga in modul de operare.
In zilele noastre, cand capacitatile de urmarire rapida s-au dezvoltat enorm, majoritatea companiilor de pe piata nu au niciun plan clar cu privire la viitorul lor digital, subliniaza reprezentantii Mazars.
Studii recente din Romania, efectuate de catre UndeLucram.ro, au aratat ca, in timpul pandemiei de Covid-19, digitalizarea a fost a treia prioritate pentru 27% din companiile pe care le-au analizat. Acesta este un procent mai mare, comparativ cu perioada precedenta. Pe de alta parte, mutarea atentiei departamentelor HR de la procese la oameni reprezinta numai a opta prioritate pe agenda lor. Nu se poate trece catre un mod de operare digital avand aceleasi probleme; este necesara o reproiectare a procesului pentru a deveni digital intr-un mod adecvat si nu pentru a muta provocarile de la spatiul fizic la cel online.
De asemenea, se pare ca IA este numai a sasea prioritate pentru comunitatea HR intr-o perioada in care piata isi modifica modelul de operare. Noile afaceri digitale sunt deschise la fiecare pas, acestea devenind „unicorni” intr-o perioada scurta.
"Pentru modelele traditionale de afaceri, consideram ca astazi este punctul de plecare pentru reproiectarea organizatiei pentru viitorul sau - noi roluri, noi abilitati, noi moduri de lucru. Chiar daca angajatorii colecteaza un mare numar de date conform obligatiilor legale, utilizarea lor este limitata la prelucrare in scopuri contractuale. Cu atat de multe date disponibile, departamentele HR pot adopta cu usurinta decizii de afaceri pentru optimizarea muncii. In acest fel, bugetul si strategia de invatare pentru anul urmator pot fi decise, iar companiile pot pregati, in timp real, forta de munca pentru a aduce valoare la pretul potrivit pentru consumatori", mentioneaza Andreea Georgescu, Head of HR Consulting, Mazars Romania.
Tinerele generatii solicita locuri de munca si functii care sa ii solicite intelectual
Tinerele generatii de angajati cu experienta in domeniul digital solicita locuri de munca mai complexe si sunt mai putin dispusi sa accepte sarcini prea banale sau de rutina. In schimb, isi doresc sa lucreze in activitati cu valoare adaugata unde simt ca pot face o diferenta. Automatizarea este un element esential in facilitarea acestei tranzitii.
Cea mai noua generatie, Generatia Z, a crescut intr-o lume digitala. Definita de un centru de cercetare ca fiind cea mai educata generatie din toate timpurile, acestia raman la curent cu toate tendintele noi, sunt pasionati de orice forma de comunicare moderna, se dedica sustenabilitatii si isi doresc cu entuziasm sa schimbe lumea, proiect cu proiect.
"Potrivit unui studiu realizat de Dell Technologies, 80% din Generatia Z isi doreste sa lucreze cu tehnologie de ultima ora. Cand vine vorba de invatare, 57% dintre respondenti considera ca educatia primita i-a pregatit bine pentru viitoarea cariera, iar 52% sunt increzatori ca detin competentele tehnologice pe care le cauta angajatorii. Traim intr-o lume in care le oferim copiilor un dispozitiv inteligent cu care se pot juca, doar pentru a putea avea timp sa le pregatim pranzul. Desi continuam sa vorbim despre modul in care putem limita utilizarea tehnologiei copiilor, trebuie sa intelegem ca exista si avantaje pentru ei, in viitor. Acestia vor invata mai repede, vor lucra mai bine si, de asemenea, vor gasi solutii la probleme pe care adultii, in general, nu le vad", a explicat Andreea Georgescu.