Companiile au cheltuit echivalentul a aproximativ 15 miliarde de dolari in plus pe saptamana in domeniul tehnologiei pentru a integra munca la domiciliu in conditii de siguranta in timpul pandemiei COVID-19, dezvaluie studiul de piata CIO Survey 2020, realizat de KPMG / Harvey Nash. Aceasta a fost una dintre cele mai mari cresteri ale investitiilor in tehnologie din istorie - liderii IT din lume cheltuind in trei luni mai mult decat cresterea bugetului pe un an, pe masura ce criza mondiala a lovit si carantina a fost instituita peste tot in lume.
Cel mai mare studiu de piata pentru liderii din domeniul tehnologiei din intreaga lume, cu peste 4.200 de respondenti din organizatii aflte in 83 de tari si cu un buget combinat de peste 250 miliarde de dolari in domeniul tehnologiei, a descoperit, de asemenea, ca in ciuda acestei uriase cresteri a investitiilor, din care costurile cu securitatea si protectia datelor au avut cea mai mare pondere in timpul pandemiei COVID-19, 4 din 10 lideri in tehnologia informatiei au raportat ca organizatiile lor au experimentat mai multe atacuri cibernetice decat de obicei. Peste trei sferturi din aceste atacuri au fost de tip Phishing (83%) si aproape doua treimi au fost tip Malware (62%), sugerand ca migrarea masiva la munca de la distanta („telemunca”) a crescut expunerea companiei la atacuri cibernetice din cauza angajatilor.
In acelasi timp, organizatiile s-au straduit sa gaseasca profesionisti calificati in domeniul securitatii cibernetice pentru a sprijini aceasta schimbare catre munca la domiciliu si au raportat ca securitatea cibernetica (35%) este acum cea mai „solicitata” competenta tehnologica in lumea intreaga. Este pentru prima data in mai mult de un deceniu cand abilitatile legate de securitatea cibernetica au ajuns in fruntea listei de roluri si abilitati tehnologice deficitare in cadrul companiilor.
„Nimeni nu ar fi putut prezice mutarea neasteptata in masa a fortei de munca din intreaga lume din perimetrul sigur ale retelei corporative in camere de zi, dormitoare si pe mese de bucatarie. Prin urmare, expunerea organizatiei la atacuri cibernetice s-a extins considerabil”, observa Gabriel Tanase, Partener in cadrul departamentului Cyber & Tehnologie al KPMG Romania. „Prin urmare, nu este o surpriza ca atacurile cibernetice au crescut ca urmare a influentei induse de conditiile pandemice Covid-19” continua el. „Deoarece atacul de tip Spear Phishing a devenit principalul vector de atac, organizatia ar trebui sa se concentreze mai degraba pe educarea oamenilor din punct de vedere al securitatii cibernetice, decat pe securizarea prin masuri tehnice a noului perimetru”, concluzioneaza Gabriel.
Desi cheltuielile cu tehnologia au crescut dramatic in timpul pandemiei, studiul de piata a constatat ca bugetele alocate tehnologiei vor fi supuse unei presiuni mai mari in anul urmator. Inainte de aparitia pandemiei COVID-19, peste jumatate (51%) dintre liderii IT se asteptau la o crestere a bugetului in urmatoarele 12 luni, dar in timpul pandemiei, acest numar a scazut la 43%. Aceasta reprezinta totusi o crestere neta a bugetelor si ramane aproape de doua ori mai mare decat cheltuielile IT inregistrate in anul 2009 - in urma Crizei Financiare Globale din 2008.
Mai mult de jumatate dintre respondenti (47%) sustin ca pandemia a accelerat permanent transformarea digitala si adoptarea tehnologiilor emergente. Tehnologia reprezinta factorul cheie in efortul organizatiilor de a deveni mai flexibile si mai eficiente in operatiunile pe care le efectueaza. Cu toate acestea, tehnologia introduce noi riscuri, rezultate din folosirea din ce in ce mai extinsa a aplicatiilor software in Cloud, accesul de la distanta de pe dispozitivele personale si gestionarea unor cantitati imense de date in medii tehnologice din ce in ce mai complexe. Prin urmare, nu este nicio surpriza faptul ca studiul nostru de piata a demonstrat ca securitatea si protectia datelor reprezinta cea mai importanta investitie in Noua Realitate.
„Functiile IT si de business recunosc faptul ca pot aduce imbunatatiri semnificative in procesele de afaceri si relatia cu clientii, pot reduce riscul si pot inova mai repede daca lucreaza impreuna”, spune Gheorghe Vlad (foto), Director in cadrul departamentului Cyber & Tehnologie al KPMG in Romania. „Pe masura ce am trecut de primul soc al crizei generate de pandemie, cand accentul a fost pus mai degraba pe asigurarea continuitatii afacerii decat pe planificarea pe termen lung, a venit vremea acum ca functia IT sa se adapteze la Noua Realitate si sa intensifice utilizarea tehnologiilor emergente (cum ar fi platforme in Cloud, de tip SaaS, automatizare inteligenta sau invatare automata prin intermediul masinilor) in beneficiul companiei si al clientilor acesteia”, concluzioneaza el.
Alte constatari importante din studiul nostru includ:
- Companiile orientate catre digitalizare iau avant - Liderii companiilor orientate catre digitalizare au facut investitii in tehnologie mai mult si mai repede decat ceilalti ca urmare a CODIV-19 - cu 50% mai multe organizatii care sunt „foarte” sau „extrem de eficace” in utilizarea tehnologiilor digitale cheltuind mai mult cu 21-50%. Aceste investitii s-au concentrat in principal pe implementari la scara larga a tehnologiilor distribuite in Cloud (42%) precum si SaaS-Software as a Service (34%). Mai mult, criza a contribuit la accentuarea tot mai mare a divizarii intre organizatiile care isi conduc strategia de afacere prin exploatarea intensiva a tehnologiei si cele care nu fac acest lucru.
- Ingrijorari legate de sanatatea mentala - 8 din 10 lideri IT sustin ca in timpul pandemiei COVID-19 sanatatea mentala a echipei lor reprezinta o ingrijorare a acestora, fapt care a condus la implementarea unor programe de sprijin emotional al personalului de catre 58% din organizatiile unde activeaza acestia.
- Investitiile in Cloud sunt in crestere - Dupa investitiile in securitate si protectia datelor (47%), investitiile in infrastructura si Cloud au reprezentat cea de-a treia cea mai importanta investitie in tehnologie in timpul pandemiei COVID-19, numarul liderilor IT care iau in considerare in mod activ implementarea conceptului de Cloud Distribuit aproape dublandu-se in doar 12 luni (de la 11% la 21%).
- Lipsa competentelor - Inainte de aparitia pandemiei COVID-19, lipsa competentelor in IT inregistrata in anul 2020 ramanea aproape de un nivel istoric. Ulterior, lipsa competentelor IT a ramas ridicata, scazand nesemnificativ in comparatie cu Criza Financiara Globala din 2008. Pe langa competentele in “securitate cibernetica” (35%), cel mai greu de gasit sunt cele in „managementul schimbarilor organizationale” (27%), „arhitectura intreprinderii” (23%) precum si „arhitectura tehnica” si „abilitati analitice avansate”, ambele cu un deficit de 22%.
- Munca de la distanta si noul pariu cu angajatii - Telemunca este aici si nu va pleca nicaieri: 86% dintre liderii in IT si-au mutat o parte semnificativa a fortei de munca din birou „la distanta” si 43% dintre acestia se asteapta ca mai mult de jumatate din angajatii lor sa lucreze de acasa si dupa Pandemie. Importanta muncii de la distanta (de acasa sau alta locatie decat biroul) a crescut pentru a deveni unul dintre cei mai importanti cinci factori in procesul de recrutare si pastrare a talentelor tehnologice cheie in timpul si dupa pandemia COVID-19. Prin urmare, liderii vor trebui sa regandeasca modul in care isi atrag si angajeaza personalul intr-o lume in care locatia fizica nu mai reprezinta un avantaj (sau dezavantaj).
In raportul nostru special “IT-ul in Noua Realitate” [inclus in rezultatele studiului de piata CIO Survey din acest an] impartasim patru modele de redresare economica urmare a Pandemiei COVID-19. In timp ce redresarea va fi unica pentru fiecare sector, tara si companie, un lucru este comun pentru toata lumea: necesitatea de a actiona decisiv.