Evenimentul de o jumatate de zi organizat de Gartner a oferit o perspectiva asupra prioritatilor directorilor IT din regiunea CEE, tendintele si previziunile cheie Gartner pentru 2023 si o sesiune despre visele si realitatea digitala a multor organizatii prezentata de analistul VP Gartner, Darren Topham, urmata de o discutie in panel cu executivii romani din domeniul tehnologiei.
Inteligenta artificiala si invatarea automata, dar si SASE (Secure Access Service Edge), cloud-ul distribuit si MLOps sunt principalele tehnologii care probabil vor fi implementate de companiile din CEE pana in 2025. Indiferent de ambitiile lor digitale reale, directorii IT si liderii tehnologici din regiunea CEE considera securitatea cibernetica si securitatea informatiilor o zona de investitii de top pentru 2023, deoarece 74% dintre CIO-uri se asteapta sa creasca finantarea in aceasta zona in 2023, comparativ cu 2022. Acest lucru reprezinta, de asemenea, o crestere cu 28% fata de acum un an.
Aceste date, impreuna cu selectia Gartner a tendintelor si previziunilor cheie, au fost prezentate in prima sesiune a programului de jumatate de zi. Partenerul Executiv Gartner, Vaclav Spaňa, si seful serviciului de informatii INSIDE IT, Lukas Erben, au evidentiat unele schimbari cheie aduse de perturbarile din ultimii trei ani, care afecteaza atat afacerile de intreprinderi, cat si IT-ul. „In timp ce cresterea ramane o prioritate majora pentru CEOs, doar 39% o plaseaza pe primul loc pentru 2023, fata de 56% in 2020 sau 2021. Acest lucru nu se datoreaza faptului ca CEOs ar fi mai putin preocupati de crestere, ci reflecta faptul ca mentinerea cresterii este mult mai dificila in actualul climat economic si politic, iar CEOs trebuie sa se concentreze pe alte zone si probleme”, a explicat Vaclav Spaňa.
Printre aceste noi zone se afla, desigur, inflatia, care a urcat pe locul 9 al prioritatilor CEOs la nivel global. Analizatorii Gartner prevad ca una dintre cele mai mari schimbari in prioritatile companiilor va fi productivitatea. „Productivitatea a stagnat sub top 10 in mare parte a ultimei decade, fiind clasata pe locul 15 in sondajul nostru din mijlocul anului 2022, dar ne asteptam ca ea sa urce in top 10 si, poate, chiar top 5 in urmatorii 2-3 ani”, a spus Spaňa.
Urmariti noile riscuri emergente
Ambitiile digitale se pot confrunta cu diferite riscuri de afaceri, politice si tehnologice. Ceea ce este si mai important, acestea se schimba rapid in 2023. In timp ce respondentii in Gartner Emerging Risks Survey din al patrulea trimestru al anului 2022 au marcat escaladarea conflictului din Europa, penurii importante de materiale si asteptari de stagnare a inflatiei ca cele mai importante trei riscuri (urmate de esecul infrastructurii critice si incertitudinea planificarii financiare), in primul trimestru din 2023 primele trei sunt asteptarile socio-politice in evolutie, viabilitatea tertilor si esecul infrastructurii critice. „Liderii intreprinderilor ar trebui sa lucreze cu analiza de scenarii, planificare si modelare pentru a fi pregatiti pentru diferitele posibile rezultate – oferim instrumente, cum ar fi tabloul de bord al riscurilor emergente specifice sectorului in acest scop”, a adaugat Vaclav Spaňa.
Principalele predictii si tendinte pe care sa va concentrati
In fiecare an, analistii Gartner creeaza o lista cu cele mai bune 10 predictii strategice pentru utilizatori si organizatii si selecteaza cele mai bune 10 tendinte tehnologice pe care CIOs si liderii tehnologici ar trebui sa le urmeze. Lukas Erben de la INSIDE IT (serviciul regional de informatii al KPC Group - reprezentant Gartner pentru Cehia, Romania si Slovacia) a prezentat selectia acestor predictii si tendinte de top: „CIO-ii si liderii tehnologici din regiunea noastra ar trebui sa se concentreze in principal pe predictiile si tendintele legate de cloud. Pe masura ce acest segment de piata se maturizeaza in continuare, se profileaza unele schimbari semnificative - cum ar fi consolidarea peisajului furnizorilor de cloud cu 30% pana in 2025, cresterea platformelor cloud industriale sau cresterea cererii pentru suveranitatea regionala sau chiar nationala".
Transformarea functioneaza daca oamenii ii acorda importanta
Transformarea este importanta, rationala si realizabila, dar in majoritatea cazurilor, angajatii pur si simplu nu o iau in considerare - deoarece oamenii nu sunt adesea miscati de argumente rationale: "Explicarea argumentelor rationale pentru schimbare nu duce la comportament nou. Utilizati mesaje semnificative si emotionale pentru a face oamenii sa se implice", a declarat analistul VP Gartner Darren Topham. O greseala tipica in planurile de transformare este omisiunea oamenilor si a atitudinilor lor. Topham recomanda abordari precum comunicarea superlativa si mesajele emotionale care ofera o mai buna semnificatie transformarii. De asemenea, este important sa anticipam oboseala si sa avem tactici si trucuri utile la indemana pentru a o depasi. "De exemplu, atunci cand anuntati o schimbare, includeti si ceea ce nu se va schimba - acesta poate fi un truc", explica Topham, care si-a incheiat sesiunea cu "testul de transformare rapid si nonconformist":
Poti sa-mi spui in ce se transforma departamentul sau organizatia ta si de ce?
- In mai putin de doua minute?
- Fara jargon corporatist?
- Intr-un mod in care cineva din prima linie ar intelege?
- Si colegii tai ar spune cam acelasi lucru?
Gartner DES: masurarea transformarii digitale.
Una dintre provocarile obisnuite pentru CIO, IT, tehnologie si liderii de afaceri este masurarea progresului si succesului transformarii digitale. Partenerii executivi Gartner, Vaclav Spaňa si Radek Moc, au introdus DES - Digital Execution Scorecard, un set cuprinzator de referinte pentru strategia digitala asamblate de analistii Gartner pentru a accelera luarea deciziilor, a stimula executarea si pentru a ajuta CIO si alti lideri sa isi prioritizeze investitiile in capacitati digitale si sa se concentreze asupra celor mai importante obiective. "DES ajuta organizatiile sa urmareasca progresul executarii strategiei digitale utilizand indicatori cheie de performanta digitali sau KPI-uri. Nu este un model de maturitate. Valorile KPI sunt comparate cu cele ale competitorilor din industrie pentru a genera rapoarte obiective de referinta care arata punctele forte si punctele slabe relative in diferitele domenii ale executiei digitale bazate pe comparatii de ambitie si performanta intre competitori", a explicat partenerul executiv Gartner, Radek Moc.
Perspective locale asupra Digitalizarii
Momentul final al evenimentului a fost o discutie intre trei directori romani de digitalizare: Andreea Ionita - Chief Digital Technology Officer si membru al Consiliului de administratie la E.ON, Gabriela Stanica - Chief Information and Data Officer si E-commerce Director la Carrefour si Constantin Mares - Chief Digital Oficer la OTP Bank Romania. Toti cei trei au fost de acord asupra importantei masurarii transformarii digitale – prin KPI si diferite moduri de masurare mentionate, cum ar fi adoptarea cloud-ului sau a aplicatiilor, interactiunile cu clientii, timpul petrecut de angajati in activitatile digitizate la Carrefour. In OTP Bank, scopul digitalizarii este de a crea experiente placute atat pentru clienti, cat si pentru angajati, astfel incat sa fie utilizati KPI, precum scorul de implicare a angajatilor. E.ON se concentreaza pe KPI-uri care sa arate impactul initiativelor digitale asupra afacerilor.
O alta tema a fost despre proprietatea initiativelor de transformare digitala – aceasta ar trebui sa inceapa la nivel de consiliu si apoi sa se implementeze la nivelele corespunzatoare, de sus in jos pentru o implicare deplina. Panelul a adus, de asemenea, cateva perspective interesante. Gabriela Stanica a mentionat ca una dintre provocarile initiativelor de digitalizare este doar inceperea unor noi proiecte mereu, in timp ce uneori ar putea fi util sa opresti unele activitati. Constantin Mares a sugerat ca, uneori, este necesar sa nu mai porniti ceva nou, ci si sa incepeti sa terminati. Andreea Ionita a subliniat ca finisarea este uneori complicata in mediile agile, unde echipelor le lipseste sentimentul de realizare la linia de sosire – deoarece s-ar putea ca pur si simplu sa nu existe.