Pandemia Covid-19 marcheaza un moment de schimbare majora prin accelerarea transformarii digitale. Majoritatea liderilor din business se declara interesati sa integreze tehnologia si solutiile digitale in afacerile lor. Multe companii au avut dificultati la inceputul crizei sanitare cu conectarea online si comunicarea cu furnizorii si clientii lor. Unele au fost fortate sa inchida afacerea temporar sau sa-si reduca substantial activitatea si forta de munca.
Evolutia ecosistemului global de start-up-uri si a fondurilor de investitii a suferit din cauza recesiunii economice. Dar, chiar daca afacerile au scazut comparativ cu anul trecut, tranzactiile continua in favoarea jucatorilor consacrati.
"Pandemia Covid-19 a accelerat schimbarea modelelor traditionale de business, deoarece multe companii au fost obligate sa adopte noi modalitati de lucru pentru a-si continua activitatea. Companiile s-au confruntat cu nevoia de digitalizare si transformare, creand astfel un context favorabil pentru startup-uri de a veni cu solutii disruptive si inovatoare. Drept urmare, anul acesta am asistat la un volum crescut de activitate in ecosistemul startup-urilor de tehnologie din Romania", a declarat Florin Vasilica, Liderul departamentului de Strategie si Tranzactii, EY Romania.
Investitii in crestere in digitalizarea sectoarelor emergene
In perioada pandemiei provocate de Covid-19, piata locala s-a aliniat la tendintele globale in ceea ce priveste investitiile in sectoarele emergente. Pentru prima data, s-au inregistrat mai multe runde de investitii in sectoarele emergente (sanatate, securitate, educatie si comert electronic) fata de sectoarele bine finantate in anii precedenti, precum cel al aplicatiilor financiare (FinTech).
Excluzand activitatea UiPath si TypingDNA, ecosistemul antreprenorial din Romania ramane un incubator pentru start-up-uri inovatoare din sectorul aplicatiilor software pentru intreprinderi si cel al securitatii, care au inregistrat 38% din totalul investitiilor.
In drumul sau catre IPO, UiPath a inregistrat o noua runda de finantare de tip Serie E, in valoare de 225 milioane de USD. Chiar si in contextul unei runde mai mici, investitia UiPath reprezinta 86% din totalul capitalului atras de ecosistemul local in 2020.
Imbucurator este numarul total al rundelor de finantare si suma totala a capitalului local atras in acest an, in crestere fata de 2019 cu 27%, respectiv 20%, pe fondul aparitiei platformei de crowdfunding „Seedblink”, al mobilizarii investitorilor de tip „Angels” si al implicarii fondurilor locale.
Valoarea medie a finantarilor (de 552.000 de euro/per runda) s-a mentinut constanta fata de anul anterior, pe fondul unui numar mai mare de runde Seed.
Analizand evolutia ecosistemului start-up-urilor de tehnologie din Romania, 2020 este cel mai activ an din ultimii trei ani, in privinta numarului de runde de finantare de tip “Seed”, pentru start-up-uri care vor crea baza unei noi bucle de crestere, in urmatorii ani.
Chiar daca o parte din runde sunt investitii de continuare a finantarilor de tip “Pre-Seed” din 2019, acest lucru confirma increderea investitorilor in start-up-urile care au primit finantari suplimentare, pentru a continua cresterea si in anul 2021.
Avand in vedere contextul marcat de scaderea investitiilor la nivel global ca urmare a lockdown-urilor provocate de pandemie, coroborat cu posibila listare a UiPath, este de asteptat ca suma totala investita in ecosistemul din Romania sa scada dramatic si in 2021 dupa ce, in acest an, investitiile totale au inregistrat o scadere de 60% fata de anul precedent, cumuland 225 de milioane de euro.
Cu o pondere de peste 90% in finantarile ecosistemului de start-up-uri din Romania din 2017 pana in prezent, UiPath a pozitionat Romania timp de trei ani consecutivi in top 10 cele mai finantate ecosisteme din Europa.
2021 va marca inceputul unei noi perioade de crestere a ecosistemului, avand la baza mai multe start-up-uri si scale-up-uri mai mature din punct de vedere antreprenorial, comparativ cu anul 2017, cand a inceput ascensiunea UiPath.
Privind in perspectiva
In mod surprinzator, ultima criza financiara globala s-a dovedit a fi o perioada fertila pentru startup-uri si pentru unicorni. A fost o perioada de crestere pentru solutiile de infrastructura software, instrumentele de dezvoltare software si aplicatiile sociale. Firme precum Nutanix, MongoDB, GitHub si Cloudera au fost fondate in aceasta perioada, in timp ce alte companii precum Square, Slack, Dropbox si Glassdoor au incercat sa revolutioneze modul in care clientii lor opereaza in criza. Toate companiile mentionate anterior sunt acum evaluate la peste 30 miliarde de dolari.
Analiza datelor referitoare la start-up-urile din SUA infiintate dupa anul 2003, care au obtinut mai mult de 100 milioane de USD finantare pana in prezent, situeaza 2009 ca an de referinta pentru cele mai multe start-up-uri fondate in acest an si ulterior finantate. Chiar daca Uber este cel mai reprezentativ start-up fondat in 2009, 80% din fondurile atrase de start-up-urile din 2009 au mers catre alte idei inovatoare, care au vazut criza ca pe un accelerator pentru crestere.
Prin urmare, contextul socio-economic actual poate fi unul favorabil investitiilor in tehnologie si solutii digitale, iar start-up-urile care abordeaza schimbarile de comportamente culturale si societale, generate de consecintele pandemiei, pot sa isi gaseasca mai usor calea catre succes.