In 2020, viitorul in tehnologie a sosit mai repede decat ar fi putut estima cineva vreodata, iar tendintele pe care le-am fi asteptat pentru 2024 vor fi accelerate in viitorul apropiat, potrivit specialistilor Cisco, lider global in domeniul IT si de retelistica. Expertii in tehnologie se asteapta la nenumarate initiative si inovatii tehnologice in 2021 si acest lucru incepe cu o infrastructura foarte rezilienta, scalabila la nivel global, care sa asigure organizatiilor securitatea si flexibilitatea de care au nevoie pentru a raspunde oricaror provocari sau oportunitati.
"La inceputul pandemiei, prioritatea noastra a fost sa ne ajutam clientii sa isi mentina activitatea functionala. In prezent, clientii ne cer aceleasi tehnologii pentru a-si imbunatati procesele interne. De asemenea, am dezvoltat mai multe solutii inovatoare care sa raspunda noilor nevoi aparute pe piata, nevoi generate intr-o mare masura si de pandemie. In urma acestor schimbari, am identificat sase tendinte cheie, care credem ca vor defini industria IT in viitorul apropiat", a declarat Paul Maravei, director general Cisco Romania.
In acest context, specialistii Cisco indica 6 tendinte in domeniul tehnologiei informatiei, in 2021.
1. Reducerea decalajului digital
Conectivitatea a devenit esentiala in societate si in activitatea economica, dar numai pentru aproximativ jumatate din populatia globului. Pandemia a pus sub lumina reflectoarelor cealalta jumatate. In tarile in curs de dezvoltare, doar 35% din populatie are acces la internet, comparativ cu 80% in economiile mai dezvoltate. De asemenea, in aproape fiecare tara, decalajul digital afecteaza comunitatile rurale si populatia saraca in mod inegal.
In prezent, conectivitatea reprezinta fundamentul esential pentru o societate si o economie in care toti cetatenii pot sa participe, sa invete si sa prospere. Acesta este motivul pentru care urmatoarea generatie de tehnologii wireless, inclusiv 5G si WiFi6, este atat de importanta. Acestea vor ridica stacheta in ceea ce priveste latimea de banda, viteza si latenta, si vor ajunge in zone in care fibra optica este extrem de scumpa. De aceste avantaje va beneficia deopotriva personalul din prima linie din sanatate, productie si educatie. Conexiunile wireless reprezinta un element esential in reducerea decalajului digital, deoarece aceste noi tehnologii stimuleaza progresul si inovatia pentru milioane de oameni.
Conform PwC, conectarea la internet a persoanelor offline ar aduce economiei globale 6,7 trilioane de dolari in plus. Acest lucru ar ajuta la ridicarea nivelului de trai deasupra pragului de saracie pentru inca 500 de milioane de oameni, reprezentand dovada ca o conectivitate sporita este un element esential pentru a asigura o incluziune mai mare.
"Ne aflam intr-un moment critic din istorie. Sunt atat de multe de facut pentru a valorifica acest moment si a crea impreuna o lume mai inclusiva si mai sustenabila. Imi mentin speranta pentru viitor si sunt optimist ca impreuna vom continua sa generam schimbarea, cu un impact pe termen lung pentru generatiile care vor urma", spune Chuck Robbins, CEO Cisco.
2. Experiente si siguranta mai bune cu ajutorul senzorilor
Folositi indelung pentru asigurarea calitatii si urmarirea schimbarilor de mediu, senzorii vor fi in centrul atentiei, fiind utilizati pentru sanatatea, siguranta si starea de bine a oamenilor atat pe plan personal, cat si la munca. Senzori sub forma de plasturi pentru monitorizarea sanatatii si a starii de bine. Senzori pentru domeniul sportiv, care pot identifica o comotie cerebrala. Senzori de oboseala pentru monitorizarea vigilentei in medii de lucru dure.
Pentru cei care se intorc la birou, informatiile furnizate de senzori vor ajuta la oferirea unui mediu de lucru mai sigur, mai sanatos si mai productiv. Alaturi de retele WiFi, tehnologii de localizare si platforme de colaborare precum Webex, acestia vor identifica spatiile sub-utilizate sau supra-aglomerate, monitorizand in acelasi timp temperatura din incapere, umiditatea, calitatea aerului si luminozitatea.
Potrivit studiului Cisco Global Workforce Study, 96% dintre companii pot oferi medii de lucru imbunatatite cu ajutorul tehnologiilor inteligente.
3. Elementele cheie ale viitorului: agilitate si rezilienta cu ajutorul aplicatiilor
In primele luni ale pandemiei, organizatiile au trebuit sa se adapteze rapid pentru a reactiona in fata schimbarilor neprevazute. Mediul cloud a avut rolul de catalizator in asigurarea acestei agilitati. Pentru multe organizatii, a fost singura modalitate de a-si dezvolta capabilitatile care sa le ajute sa raspunda rapid noilor cerinte venite din partea clientilor si angajatilor, indiferent de costuri.
Zece luni mai tarziu, aplicatiile care stau la baza operatiunilor organizatiilor sunt foarte distribuite. Forta de lucru este mai mobila ca oricand. Iar presiunea asupra sistemelor informatice este fara precedent.
In viitor, echipele IT vor avea nevoie de o agilitate si mai mare. Prin folosirea solutiilor de observabilitate, echipele pot trece de la monitorizarea intregului sistem, la monitorizarea datelor si informatiilor care conteaza. Iar pe masura ce vor continua procesul de transformare, informatiile si automatizarea vor fi esentiale pentru progresul, competitivitatea si rezilienta organizatiei in viitor.
Potrivit raportului Cisco 2021 CIO and ITDM Trends Pulse, 75% dintre CIO si factorii de decizie din IT vor sa poata utiliza mai bine informatiile de business.
4. De la experienta clientului la entuziasmul fata de brand
Cresterea exploziva a dispozitivelor mobile si inteligente ne-a transformat profund viata. Astazi, aplicatiile mobile sunt disponibile pentru toate activitatile, de la cumparaturi la banking, educatie si stare de bine. Recent, acestea au devenit instrumente esentiale pentru urmarirea persoanelor cu care oamenii au intrat in contact in timpul pandemiei. Aplicatiile mobile au permis organizatiilor din sectorul public si din cel privat sa se conecteze cu utilizatorii in moduri care erau de neimaginat cu numai cativa ani in urma. Si, asa cum am vazut, majoritatea proceselor de business ruleaza de asemenea prin intermediul aplicatiilor.
Cele mai avansate aplicatii permit chiar stabilirea unor relatii si mai personale, odata cu oferirea de raspunsuri instant. Acest lucru genereaza nevoia de a transforma rapid si in timp real volume mari de date din retea, in informatii pe baza carora se poate actiona. Dotate cu astfel de capabilitati, companiile pot raspunde unui client chiar inainte ca acesta sa raporteze o problema. Aceasta combinatie intre personalizarea imersiva, bazata pe analiza si experienta este cea care va transforma relatia cu clientii, intr-o interactiune mai profunda, entuziasta si loiala.
71% dintre CIO si factorii de decizie din IT au fost de acord ca experienta clientilor inseamna mai mult decat un nivel ridicat de satisfactie si are legatura cu incantarea clientului.
5. Identitate si un viitor fara parole
Mobilitatea, modul de lucru distribuit si cresterea utilizarii solutiilor cloud au oferit beneficii uriase in ceea ce priveste scalabilitatea si costurile. Dar, odata cu extinderea perimetrului de securitate, apar noi provocari.
Metodologia zero-trust a fost dezvoltata pentru a raspunde acestor provocari. Datele de autentificare furate sau pierdute continua sa fie cea mai frecventa cauza a breselor de securitate, situatie exacerbata de trecerea masiva la munca de la distanta. Identitatea constituie acum noul perimetru de securitate.
Diverse platforme, grupuri industriale si furnizori de securitate lucreaza la un viitor fara parole, deoarece tehnologii precum identificarea biometrica vor fi in curand omniprezente atat pentru consumatori, cat si pentru companii.
Organizatiile trebuie sa inceapa pregatirile pentru aceasta schimbare inevitabila, in care utilizatorii nu se mai bazeaza pe traditionala parola ca principala metoda de a dovedi cine sunt.
Potrivit raportului 2020 Duo Trusted Access Report, 80% dintre dispozitivele mobile folosite pentru activitati de serviciu au configurate elemente de biometrie, cu 12% mai mult decat in ultimii cinci ani.
6. Modele de consum pentru tehnologia de care aveti nevoie
Organizatiile investesc de mult timp in solutii tehnologice de tip "one-size-fits-all". Acest lucru inseamna ca platesc pentru functionalitati pe care utilizatorii s-ar putea sa nu le ceara niciodata. Astazi, software-ul ca serviciu (SaaS - software as a service) permite organizatiilor sa plateasca pentru functionalitati si capabilitati pe care le folosesc in mod curent, cu optiunea de scalare rapida si agila la alte servicii, la nevoie.
Modelele de consum vor continua sa se schimbe, in special pe masura ce tot mai multe functionalitati si capabilitati sunt disponibile via software, fie la sediul organizatiilor, fie in cloud. Flexibilitatea si reducerile de costuri pe care le ofera modelele de tip "pay-as-you-consume" (plateste ce consumi) sunt pur si simplu prea bune pentru a le putea rezista.
Aceasta trecere catre cheltuieli de tip pay-as-you-consume ofera organizatiilor mai multa flexibilitate si predictibilitate a costurilor pentru a gestiona cheltuielile cu IT-ul - lucru pe care 85% dintre CIO si factorii de decizie din IT il considera important pentru afacerea lor (in timp ce 43% il considera chiar foarte important), conform raportului Cisco 2021 CIO and IT Decision Makers Trends Pulse.