Fie ca este legata de conducerea automatizata, casa inteligenta sau productie: inteligenta artificiala (IA) a devenit o parte integranta din viata de zi cu zi. Bosch utilizeaza IA si Internetul lucrurilor (IoT) pentru a face viata oamenilor mai usoara si mai sigura. Aici, sloganul „Avantajul IA. Construim increderea impreuna” reprezinta abordarea companiei in materie de tehnologie si servicii. Accentul este pus pe inteligenta artificiala sigura si robusta pentru fabricarea produselor inteligente, pe care Bosch le va prezenta in cadrul editiei CES din acest an. Unul dintre aceste produse este Parasolarul Virtual: un parasolar auto digital pe baza de IA, care isi va face debutul in cadrul celui mai mare targ de produse electronice din lume. Produsul a castigat si Premiul pentru Inovatie al CES®, alaturi de afisajul auto 3D al Bosch.
Alte utilizari importante ale IA Bosch din cadrul targului includ o aplicatie pentru intretinere predictiva pentru Statia Spatiala Internationala, un sistem pentru monitorizarea interiorului autovehiculelor si o platforma inteligenta pentru diagnosticarea medicala. „Solutiile pe care le prezentam in cadrul CES arata clar faptul ca Bosch intentioneaza sa devina un lider in inovatie si in domeniul IA”, declara Michael Bolle, membru al Consiliul de administratie al Bosch. „Incepand din 2025, toate produsele Bosch fie vor include inteligenta artificiala, fie vor fi dezvoltate sau produse cu ajutorul inteligentei artificiale”. Se preconizeaza ca volumul pietei globale pentru aplicatii IA va ajunge la aproximativ 120 de miliarde de dolari de-a lungul aceleiasi perioade, un nivel de douasprezece ori mai mare decat cel din 2018 (sursa: Tractica). Bosch doreste sa valorifice acest potential: compania investeste deja 3,7 miliarde de euro pe an in dezvoltarea de software, are in prezent peste 30.000 de ingineri programatori si 1.000 de angajati care lucreaza pentru IA.
Mai mult, Bosch a implementat un program de instruire cuprinzator. „Planuim sa pregatim aproape 20.000 de angajati in domeniul IA in urmatorii doi ani”, a explicat Bolle. „Trebuie sa investim nu numai in inteligenta artificiala, ci si in cea umana.” Programul include formate de instruire pentru trei niveluri diferite, pentru manageri, ingineri si dezvoltatori de IA, precum si linii directoare referitoare la utilizarea responsabila a IA. In acest sens, Bosch si-a intocmit propriu set de principii cu privire la IA care reglementeaza problemele referitoare la securitatea si etica IA. Prin acestea si propria expertiza, compania doreste sa consolideze increderea consumatorilor si partenerilor sai: „Orice entitate care a internalizat principii tehnice si etice recunoaste importanta securitatii si autonomiei datelor”, a declarat Bolle. „Intr-un fel, increderea reprezinta calitatea produsului in lumea digitala.”
Expertiza salveaza vieti
In viitor, Bosch considera ca unul dintre domeniile de expertiza de baza va fi reprezentat de utilizarea inteligentei artificiale la nivel industrial. „Dorim sa exploatam puterea inteligentei artificiale, nu in scopul crearii de modele de comportamente umane, ci in vederea imbunatatirii tehnologiei in folosul oamenilor”, a declarat Bolle. „Din acest motiv, IA industriala trebuie sa fie sigura, robusta si explicabila.” In viziunea Bosch, acest lucru inseamna ca oamenii trebuie sa mentina constant controlul, fie ca se afla pe strada, acasa sau in unitatea de productie.
Fiind un pionier in dezvoltarea sistemelor vitale de siguranta a soferului, precum ABS, ESP si unitati de control al airbagurilor, compania a dovedit deja in trecut faptul ca oamenii beneficiaza de echipamente de incredere. IA poate, de asemenea, sa imbunatateasca atat eficienta cat si inteligenta sistemelor de asistenta pentru sofer: cand camera video Bosch cu IA pentru conducerea automatizata identifica pietoni partial ascunsi, de exemplu, sistemul de franare automata de urgenta poate reactiona cu si mai multa fiabilitate. Bosch creeaza tehnologia de invatare care reprezinta „Tehnica pentru o viata”.
Bosch investeste 100 de milioane de euro intr-un campus IA
Inovatiile necesita investitii. Pe langa cheltuielile cu dezvoltarea de software, Bosch investeste la nivel mondial in oameni si in centre de competenta. De exemplu, compania investeste 100 de milioane de euro in constructia unui nou campus IA in Tübingen, Germania. Mutarea in noul complex de cercetare este planificata pentru sfarsitul anului 2022. Acest complex va oferi spatiu pentru schimburi creative si productive pentru 700 de experti in materie de IA. Acesti experti provin de la Bosch, firme nou infiintate si institutii de cercetare publice. Noul campus ar trebui sa consolideze schimbul dintre expertii din Cyber Valley. Acolo, sloganul „Construim increderea impreuna” va deveni realitate. Bosch este un membru fondator al Cyber Valley, care a fost infiintat in 2016. Aceasta asociere in participatiune pentru cercetare aduce impreuna parteneri din mediul industrial, academic si guvernamental pentru a stimula dezvoltarea cercetarii in domeniul IA si a transpune rapid rezultatele cercetarilor in aplicatii industriale pentru lumea reala.
In plus, Centrul Bosch pentru Inteligenta Artificiala (BCAI) include sapte locatii la nivel mondial, inclusiv doua in SUA: in Sunnyvale, California si Pittsburgh, Pennsylvania. BCAI are in prezent aproximativ 250 de specialisti in domeniul IA, care sunt implicati in peste 150 de proiecte in domeniile mobilitatii, productiei, caselor inteligente si agriculturii.
Primul parasolar virtual din lume a fost creat in SUA
Mintile creative Bosch din domeniul IA dezvolta produse inovatoare pentru mobilitate, case inteligente si Industria 4.0. Prima aplicatie IA din lume pentru sectorul auto, care isi sarbatoreste premiera mondiala in Las Vegas, a fost creata in SUA: Parasolarul Virtual, care este un parasolar digital transparent. Un ecran LCD transparent, conectat la camera video care monitorizeaza habitaclul detecteaza directia in care priveste soferul. Cu ajutorul algoritmilor inteligenti, Parasolarul Virtual analizeaza aceste informatii si intuneca numai partea parbrizului prin care stralucirea soarelui poate deranja soferul. Parasolarul Virtual a obtinut cel mai mare scor din categoria sa in cadrul Premiilor CES pentru cele mai bune inovatii. De asemenea, noul ecran 3D Bosch a castigat la categoria sa. Cu ajutorul tehnologiei pasive 3D, ecranul genereaza un efect tridimensional realist pentru imagini si alerte. Acest lucru permite vizualizarea informatiilor mai rapid decat in cazul afisarii pe ecrane conventionale, imbunatatind siguranta in trafic.
Un plus de siguranta este asigurat si de noul sistem Bosch de monitorizare a habitaclului pentru autovehicule. Acesta detecteaza cand soferul devine somnolent sau se uita la telefon, pe baza miscarii pleoapelor, a directiei privirii si pozitiei capului – si alerteaza soferul cu privire la situatiile critice. De asemenea, monitorizeaza habitaclul autovehiculului in vederea determinarii numarului de ocupanti, a locului si a pozitiei acestora. Acest lucru permite optimizarea operarii sistemelor de siguranta, precum airbagurile, intr-o situatie de urgenta.
In 2019, cifra vanzarilor Bosch de sisteme de asistenta pentru sofer a crescut cu 12 procente, pana la aproximativ 2 miliarde de euro. Acestea pregatesc drumul pentru conducerea automatizata. In viitor, cand autovehiculele vor intra in modul de conducere partial automatizata pentru sectiuni de drum precum autostrazile, sistemul de monitorizare a soferului va deveni un partener esential: in aceste situatii, camera va asigura faptul ca soferul poate prelua controlul volanului in orice moment. Pana in anul 2022, compania va cheltui aproximativ 4 miliarde de euro pentru sisteme de conducere automatizata si va avea peste 5.000 de ingineri angajati. Pentru completarea portofoliului de senzori pentru acest domeniu, Bosch lucreaza in prezent si la senzori lidar pregatiti pentru productie. Pe langa senzorii radar si camerele video, senzorii lidar reprezinta cea de-a treia tehnologie de importanta vitala. Senzorul lidar Bosch cu raza mare de actiune poate detecta si obiecte nemetalice pe distante mari, precum pietrele de pe sosea.
IA Bosch utilizata in spatiu si medicina
Compania a stabilit obiective inalte pentru sistemul de senzori SoundSee, care a fost lansat in spatiu la sfarsitul anului 2019. Fiind instalat pe robotul zburator autonom al NASA, Astrobee, SoundSee va izola sunete neobisnuite de pe Statia Spatiala Internationala, va analiza materialul audio cu ajutorul unei analize realizate de IA si va indica momentele in care sunt necesare activitatile de intretinere. Incepand cu prima parte a anului 2020, datele audio inregistrate de SoundSee vor fi transmise catre o unitate de control de la sol, configurata conform specificatiilor NASA si integrata in Centrul de Cercetare Bosch din Pittsburgh, PA. Sistemul, care nu depaseste dimensiunile unei cutii de alimente, a fost dezvoltat in SUA alaturi de Astrobotic, in cadrul unei colaborari pe probleme de cercetare cu NASA.
Un produs complet legat de pamant, dar nu mai putin inovator, este Vivascope, o platforma inteligenta pentru patologie care ajuta diagnosticarea medicala. Vivascope mareste specimene precum cele de sange si alte fluide corporale, digitalizeaza rezultatele microscopice si le analizeaza cu ajutorul algoritmilor sustinuti de inteligenta artificiala. Poate identifica anomaliile celulare cu precizie si rapiditate si poate asigura o asistenta utila pentru medici in activitatile de evaluare si diagnoza.
Light Drive transforma ochelarii purtati zi de zi in ochelari inteligenti
In cadrul CES, Bosch prezinta si multe inovatii non-IA. De exemplu, modulul sau Light Drive pentru ochelari inteligenti este prima solutie din lume pe baza de senzori pentru transformarea unei perechi de ochelari normali in ochelari inteligenti. Este cu peste o treime mai ingust decat celelalte solutii de pe piata si cantareste mai putin de zece grame. Imaginile clare proiectate in campul vizual al purtatorului, care sunt clar perceptibile chiar in lumina directa a soarelui, includ de la informatii de navigare si mesaje text pana la inregistrari in calendar si instructiuni de utilizare – in functie de informatiile primite de la un smartphone sau ceas inteligent.
In cadrul CES, prin piesa de rezistenta care inglobeaza tehnologia de transport cu ajutorul IoT, Bosch prezinta solutiile pe care le pune la dispozitia producatorilor de autovehicule si a furnizorilor de servicii de mobilitate pentru electrificarea, automatizarea, conectivitatea si personalizarea autovehiculelor folosite pentru ride-sharing. Portofoliul sau nu include doar componente, ci si servicii de mobilitate conectate perfect care ofera utilizatorilor flexibilitate in modul de utilizare, administrare, tarifare si intretinere a propriilor flote de autovehicule, precum si care garanteaza siguranta fiecarei calatorii. La standul Bosch, vizitatorii pot vedea si tehnologii pentru conducere si senzori imbunatatite pentru mobilitatea conectata si cu zero emisii din viitor.
Solutii pentru toata casa: portofoliu extins pentru IoT rezidential
Bosch isi extinde domeniul serviciilor pentru IoT la nivel rezidential. Punctul de atractie in acest sens este platforma deschisa Home Connect, prezentata in cadrul CES. Incepand cu mijlocul anului 2020, aplicatia platformei va oferi control asupra luminozitatii, dispozitivelor de divertisment si echipamentelor de gradinarit inteligente oferite de diferiti producatori. Numarul companiilor partenere, in prezent 40, urmeaza sa se dubleze, asigurand un confort si o eficienta sporite a timpului petrecut acasa.
Tehnologia inteligenta protejeaza mediul
Spiritul antreprenorial Bosch este numitorul comun al tuturor acestor produse inovatoare. „Dorim sa armonizam responsabilitatea comerciala, ecologica si sociala”, a declarat Bolle. Protectia climei constituie o preocupare majora. Conform declaratiei lui Bolle: „Bosch nu numai ca dezvolta solutii ecologice, ci serveste si drept model de urmat. Pana la sfarsitul anului 2020, toate cele 400 de unitati Bosch din lume vor fi neutre din punct de vedere al emisiilor de CO2 si, indiferent daca sunt unitati de dezvoltare, productie sau administratie, nu vor mai avea nicio amprenta de carbon. Acest obiectiv a fost deja atins de unitatile din Germania.”
Inteligenta artificiala joaca un rol si aici: in unitatile individuale, de exemplu, o platforma interna pentru energie utilizeaza algoritmi inteligenti pentru a identifica devierile consumului de energie. Doar acest lucru a permis unor fabrici sa isi reduca emisiile de CO2 cu peste 10 procente in ultimii doi ani. Avand in vedere faptul ca Bosch detine 270 de astfel de fabrici, potentialul economiilor este enorm. Dupa cum explica si Bolle: „Acesta este, pe scurt, mesajul nostru in cadrul CES: Bosch are planuri mari in ceea ce priveste IA, din multe puncte de vedere”.