O cercetare recenta, realizata de Altimeter si Autodesk, arata ca firmele mature din punct de vedere digital se pregatesc pentru urmatorul val de perturbari, cunoscut sub numele de convergenta. Practici inovatoare, cum ar fi comunicatiile virtuale, angajamentul digital personalizat, modelarea imersiva, realizarea rapida de prototipuri si colaborarea eficienta sunt folosite intensiv in prezent, din cauza unei nevoi accelerate provocate de pandemia Covid-19. Studiul, care a adunat raspunsuri din partea a 749 de companii relevante din SUA, Marea Britanie, Germania, Franta, Japonia si China active in Arhitectura, inginerie si constructii (AEC), design si fabricare (D&M), respectiv media si divertisment (M&E), a conturat ideea ca perturbarile cauzate de pandemie au creat doua clase de companii. Prima, situata la un nivel scazut de maturitate digitala, s-a straduit sa implementeze aceste practici inovatoare si este inca in proces de recuperare, iar cea de-a doua, pozitionata la cote mai inalte de maturitate digitala, a implementat deja cele mai recente inovatii, care au asigurat progresul accelerat. Acest din urma grup este pregatit pentru convergenta, care reprezinta, prin definitie, o combinatie de tehnologii, procese si date separate, pentru a crea noi tipuri de produse, servicii si experiente, ce remodeleaza procesele si structurile industriale. Cercetarea Autodesk a mai aratat ca 58% dintre respondenti fie s-au gandit la convergenta, fie au recunoscut ca este aceasta constituie una dintre cele mai critice parti ale afacerii proprii. O concluzie-cheie este aceea ca maturitatea digitala este un element care prezice cu o mare precizie cat de mult o companie va fi afectata de convergenta. Pentru a determina cat de matura este o firma din punct de vedere digital, respondentilor li s-a cerut sa selecteze singuri una dintre urmatoarele etape pentru a-si defini afacerea:
Etapa 0: „Transformarea digitala nu este o prioritate pentru noi si nici nu ne asteptam sa devina una pe termen scurt”.
Etapa 1: „Tocmai am inceput sa construim un model pentru transformarea digitala”.
Etapa 2: „Incepem sa intelegem solicitarile clientilor, imbunatatim abilitatile digitale, cartografiem procesele si intrevedem demararea procesului de transformare.”
Etapa 3: „Am inceput sa ne digitalizam operatiunile la scara, dar modernizarea platformelor si proceselor are loc la nivel departamental”.
Etapa 4: „Am digitizat operatiunile si acum ne concentram pe integrarea lor, astfel incat datele sa poata fi utilizate strategic la nivelul intregii organizatii”.
Etapa 5: „Am pus o baza digitala puternica si acum ne concentram pe valorificarea datelor si a inteligentei artificiale pentru a optimiza procesele, produsele, serviciile si experientele clientilor.”
Peste 59% dintre companiile cu cea mai mare maturitate digitala (aflate in etapa a 5-a) au declarat ca procesul de convergenta a fost unul extrem de critic. Pe masura ce nivelurile de maturitate scad, la fel se atenueaza si perceptia convergentei ca tendinta perturbatoare. Acest lucru poate fi explicat prin aceea ca firmele care sunt mai putin mature din punct de vedere digital sunt concentrate pe recuperarea timpului pierdut incercand sa implementeze practici si inovatii care sunt reperele transformarii digitale. Aceasta nu inseamna insa ca societatile respective ar trebui sa astepte pana cand ajung la etapele ulterioare de maturitate digitala pentru a se gandi si a se pregati pentru convergenta. De fapt, pentru a ajunge la etapa a 5-a si pentru a culege roadele convergentei, fundatia trebuie construita cat mai devreme posibil. Pentru informatii suplimentare, click aici