Liderii de business la nivel global sunt din ce in ce mai preocupati de schimbarile climatice, potrivit raportului Deloitte CxO Sustainability 2022, 79% dintre respondenti considerand ca planeta se afla intr-un punct critic si are nevoie de solutii pentru a combate efectele schimbarilor climatice, comparativ cu doar 59%, in urma cu opt luni. In plus, 89% dintre acestia sunt de acord ca exista un sentiment de urgenta din perspectiva climatica la nivel global si 63% sustin ca organizatiile sunt foarte preocupate de acest subiect. Studiul mai arata ca organizatiile resimt in unanimitate o presiune tangibila pentru a actiona ca raspuns la schimbarile climatice, 97% dintre acestea afirmand ca au fost deja afectate negativ de aceste schimbari, in primul rand in zona operationala (48%). Pe langa impactul la nivel operational, respondentii subliniaza ca toate partile interesate (stakeholders), de la autoritatile de reglementare (77%) la clienti (75%) si angajati (65%), pun presiune tot mai mare pentru ca organizatiile sa actioneze pentru a combate schimbarile climatice.
Cu toate acestea, sentimentul de optimism in randul liderilor de business a crescut, 88% dintre acestia (fata de 63%, in urma cu opt luni) fiind de acord ca, prin actiuni imediate, pot fi limitate efectele schimbarilor climatice asupra planetei si ca aceasta poate avea un viitor mai bun.
„Organizatiile, industriile si tarile incearca sa gaseasca formula potrivita pentru gestionarea schimbarile climatice. Pentru a putea gestiona aspectele legate de clima in toate dimensiunile afacerii, companiile ar trebui sa ia in calcul atat riscurile inactiunii, cat si oportunitatile generate de abordarile sustenabile, esentiale pentru a castiga si mentine increderea investitorilor, finantatorilor, clientilor si angajatilor. Organizatiile au nevoie sa elaboreze planuri cu obiectiv
Companiile iau masuri pentru combaterea efectelor schimbarilor climatice, participantii la studiul Deloitte mentionand ca organizatiile lor utilizeaza materiale mai durabile (67%), folosesc energia mai eficient (66%), isi instruiesc angajatii cu privire la actiunile climatice pe care le intreprind si impactul acestora (57%), folosesc utilaje, tehnologii si echipamente eficiente din punct de vedere energetic sau ecologice (57%) si reduc intentionat calatoriile cu transportul aerian (55%). Desi toate masurile sunt importante, raportul subliniaza cinci actiuni care denota o intelegere profunda a beneficiilor pe care sustenabilitatea le are asupra businessului, precum dezvoltarea de noi produse sau servicii ecologice, solicitarea ca furnizorii si partenerii de afaceri sa indeplineasca anumite criterii de sustenabilitate, imbunatatirea sau relocarea unor echipamente pentru a le face mai rezistente la eventuale schimbari climatice, incorporarea aspectelor legate de clima in activitati de lobby si conditionarea remuneratiei echipei de management de performanta companiei din punctul de vedere al sustenabilitatii.
Studiul evidentiaza existenta unui grup de organizatii lideri (19% dintre companiile participante) care se afla intr-un stadiu avansat de gestionare a provocarilor climatice, acestea implementand deja cel putin patru dintre cele cinci actiuni care demonstreaza o intelegere profunda a beneficiilor pe care sustenabilitatea le are asupra businessului. Comparativ cu acele organizatii care nu au implementat mai mult de o actiune (35% din totalul respondentilor), acesti lideri sunt mai preocupati de schimbarile climatice (74% fata de 52%), se asteapta ca acestea sa aiba un impact semnificativ asupra strategiei de business in urmatorii ani (73% fata de 50%), planuiesc sa atinga obiectivul de zero emisii nete de carbon pana in 2030 (82% fata de 50%), sunt mai putin susceptibili sa vada costurile ca un obstacol in calea implementarii actiunilor de sustenabilitate (19% fata de 33%), inteleg mai bine efectele pozitive pe care masurile de acest gen le-ar putea avea asupra satisfactiei clientilor (55% fata de 39%), asupra castigurilor investitorilor si/sau satisfactiei acestora (45% fata de 23%), asupra proceselor de recrutare si asupra retentiei angajatilor (44% fata de 26%).
Raportul Deloitte CxO Sustainability 2022 a fost realizat in randul a peste 2.000 de lideri de business din 21 de tari din Europa, Africa de Sud, America si regiunea Asia-Pacific, cu reprezentanti din toate sectoarele majore, precum cel al serviciilor de larg consum, serviciilor financiare, energiei, resurselor si bunurilor industriale, sanatatii, tehnologiei, mass-media si telecomunicatiilor si serviciilor profesionale.