Cum poate fi redus impactul asupra mediului si climei produs de transportul rutier de marfuri, in conditiile in care solicitarile de transport sunt in continua crestere? Volvo Trucks, care a inceput recent vanzarea autocamioanelor electrice pentru transportul urban, considera ca electrificarea poate deveni o alternativa competitiva si pentru autocamioanele mai grele. Pentru a experimenta si a demonstra aceste posibilitati, Volvo Trucks a dezvoltat doua prototipuri europene de autocamioane electrice pentru activitati de constructii si distributie regionala.
„Consideram ca autocamioanele electrice de mare tonaj pentru transportul regional si constructii prezinta un mare potential pe termen lung. Prin prototipurile noastre de autocamioane, ne propunem sa experimentam si sa demonstram diverse solutii pentru viitor, evaluand totodata nivelul de interes de pe piata si din societate. Pentru a creste cererea de autocamioane electrice, infrastructura de alimentare trebuie extinsa rapid, creand in acelasi timp stimulente financiare mai puternice pentru transportatorii care actioneaza ca deschizatori de drumuri si aleg vehicule noi, cu o amprenta mai redusa asupra mediului si climei", afirma Roger Alm, Presedintele Volvo Trucks.
Autocamioanele electrice de mare tonaj pot imbunatati mediul in care isi desfasoara activitatea soferii si lucratorii din constructii, datorita nivelului redus de zgomot si lipsei emisiilor de gaze de esapament in timpul functionarii. Ultimul aspect poate avea un efect semnificativ si pozitiv asupra calitatii aerului din orasele in care exista multe proiecte de constructii in desfasurare. De asemenea, prin disparitia perturbarilor produse de zgomot, aceste autocamioane permit efectuarea operatiilor de transport mai multe ore pe zi, ceea ce deschide noi posibilitati de eficientizare a activitatilor, de exemplu, pentru proiectele mari de constructii si pentru transportul in orase si in jurul acestora.
Prin utilizarea vehiculelor electrice de mare tonaj in distributia regionala este posibila reducerea impactului negativ al sectorului transporturilor asupra mediului. In UE, distributia de marfuri cu autocamioane se desfasoara majoritar la nivel regional.
„Transportul regional de marfuri din Europa foloseste un numar enorm de autocamioane, cu un parcurs mediu anual de 80.000 km. Aceasta inseamna ca utilizarea la scara mai larga a vehiculelor electrice pentru distributie ar avea drept rezultat castiguri semnificative la nivel climatic, cu conditia ca energia electrica sa nu provina din combustibili fosili", spune Lars Martensson, Director pe probleme ecologice si de inovatie, Volvo Trucks.
Planul Volvo Trucks referitor la autocamioanele electrice de mare tonaj pentru segmentul de constructii si de distributie regionala este de a incepe printr-un program pilot pentru anumiti clienti din Europa cu un numar mic de vehicule electrice. Ulterior, va urma o comercializare pe scara mai larga.
„Viteza electrificarii va depinde de o serie de factori. Pe de o parte, este necesara o extindere masiva a infrastructurii de alimentare, iar pe de alta parte este necesar sa ne asiguram ca retelele regionale de energie pot asigura o capacitate de transfer suficienta pe termen lung. Sunt necesare stimulente financiare, pentru a-i impulsiona pe transportatori sa investeasca in vehicule electrice. Pot contribui si companiile care achizitioneaza servicii de transport, oferind contracte pe termene mai lungi si fiind mai dispusi sa plateasca pentru transporturi sustenabile. Multi operatori de transport au marje foarte mici, astfel incat fiecare noua investitie trebuie sa fie profitabila”, explica Martensson.
In paralel cu extinderea electrificarii in sectorul transporturilor, imbunatatirea permanenta a eficientei motoarelor cu ardere interna va continua sa joace un rol esential in transporturile de cursa lunga cu autocamioane pentru multi ani de acum inainte.
„Motoarele autocamioanelor actuale sunt foarte eficiente in a converti energia si pot functiona cu diesel sau cu diversi combustibili regenerabili, cum ar fi biogazul lichefiat sau HVO, iar aceasta tehnologie are inca potential de dezvoltare ulterioara”, afirma Martensson.
Autocamioane Volvo cu combustibili / lanturi cinematice alternative:
- Volvo FL Electric si Volvo FE Electric. Ambele autocamioane sunt complet electrificate si sunt destinate, de exemplu, distributiei locale si colectarii deseurilor din mediul urban.
- Volvo FH LNG si Volvo FM LNG. Volvo FH pentru operatii de transport de cursa lunga de mare tonaj, precum si Volvo FM pentru transporturi regionale de mare tonaj functioneaza pe gaz natural lichefiat sau biogaz.
- Volvo FE CNG. Volvo FE alimentat cu gaz natural comprimat sau biogaz este destinat distributiei locale si colectarii deseurilor.