RO EN
Coșul este gol

VOLVO CE exploreaza potentialul de utilizare a tehnologiei 5G in constructii

Volvo Construction Equipment (Volvo CE) se numara printre cele cateva companii inovatoare din intreaga lume care testeaza, in premiera, tehnologia de conectivitate mobila 5G. Se asteapta ca acest program sa aiba un impact puternic asupra inovatiei in domeniul constructiilor, motiv pentru care ne-am adresat pentru mai multe informatii d-nului Calle Skillsater, expert in tehnologie 5G si Specialist Tehnic in domeniul Utilajelor Conectate in cadrul companiei Volvo CE.
Programul de parteneriat 5G initiat de Telia si Ericsson reprezinta prima aplicatie industriala a tehnologiei 5G si implica participarea unui numar mic de companii din tarile nordice. Pentru Volvo, acest program implica testarea dezvoltarii utilajelor comandate de la distanta si descoperirea potentialului pe care il pot avea solutiile autonome in lumea reala.
Calle, ce inseamna aceasta testare pentru Volvo CE?
Tehnologia 5G ne permite sa transportam datele in moduri la care nici nu am fi visat pana acum. O retea mobila mai rapida si mai fiabila ar insemna ca ne aflam in pozitia privilegiata de a contribui la implementarea mult mai rapida pe piata a tehnologiilor precum automatizarea. Ceea ce parea imposibil cu doar cativa ani in urma este acum o oportunitate cat se poate de reala.
Deci, ce anume testati? Si cum este configurat poligonul de testare?
Dispunem de un poligon de testare cu suprafata de 25 de hectare, in care se afla incarcatorul compact L180H cu comanda de la distanta. Avem, de asemenea, un simulator amplasat in interiorul unui cort pozitionat la o distanta de aproximativ 100 de metri, in spatele unui zid de beton. Pista de testare insasi include mai multe bariere fizice, trasee in panta ascendenta sau descendenta si zone de teren denivelat - toate menite sa reproduca conditiile reale de pe un santier de constructii. In prezent, simulatorul este amplasat destul de aproape de utilaj, pentru simplul motiv ca acest lucru ne permite sa ne aflam in apropierea pistei pentru a putea ajusta conditiile. Nu exista niciun motiv pentru care utilajul nu ar putea fi amplasat mult mai departe.
Cat de departe?
In anul 2017, am reusit sa amplasam un utilaj la o adancime de 400 m sub pamant si sa il controlam cu succes de la suprafata solului. Iar in 2015, atunci cand am testat pentru prima data aceasta tehnologie, am operat din Barcelona un excavator aflat in Eskilstuna. Aceste exemple demonstreaza clar potentialul operarii de la distanta. Iar acum, datorita latentei scazute oferite de tehnologia 5G, putem opera cu adevarat utilajele de la distante extrem de mari. Este adevarat ca, la o anumita distanta, latenta din retea va fi semnificativa oricum.
Cat va dura testarea si ce sperati sa realizati?
Vom testa aceasta tehnologie timp de doi ani. In aceasta perioada, vom fi martori la evolutia si imbunatatirea treptata a performantei retelei. Ceea ce este cu adevarat palpitant este faptul ca, in aceasta faza atat de timpurie, ne aflam in pozitia unica de a putea elimina orice probleme si de a juca un rol esential in influentarea efectiva a modului in care tehnologia 5G va putea fi utilizata in scopuri industriale atunci cand va fi lansata pe scara mai larga.
Desigur, telul nostru aici, la Volvo CE, este de a aduce acest sistem la un nivel de maturitate si reusita care sa ne permita sa il testam alaturi de clientii nostri. Si aceasta pentru a vedea cum poate functiona aceasta tehnologie pe un santier de constructii real. Sa speram ca ne vom atinge acest tel pana la finalul perioadei de testare.
Veti testa aceasta tehnologie si cu alte utilaje Volvo?
Desigur. Scopul este ca, dupa faza de testare initiala folosind incarcatorul compact, sa putem testa tehnologia pe camionul concept HX2, pentru a vedea daca este posibila operarea unui intreg ciclu de lucru doar cu ajutorul tehnologiei 5G. In principiu, putem testa tehnologia 5G folosind sase pana la opt camioane autonome care transporta pietris in perimetrul santierului.
Se pare ca aplicatiile miniere ofera cel mai mare potential de explorare a acestei tehnologii. De ce?
Lucrarile de minerit pot fi periculoase, atat pentru persoanele care opereaza utilajele in locatii indepartate cat si din cauza emisiilor degajate in urma spargerii rocilor. Dar daca reusim sa eliminam necesitatea prezentei umane pe santier, atunci vom reduce complet riscul producerii de accidente. De asemenea, vom putea opera mai multe proiecte si santiere dintr-o singura locatie centrala, sporind productivitatea.
Exista si alte sectoare care ar putea beneficia de pe urma automatizarii 5G?
Bineinteles, aceasta nu se aplica numai mineritului. Industria forestiera ar putea cu siguranta beneficia de pe urma acestei tehnologii, deoarece este o industrie care implica deplasarea unei multitudini de camioane in scopul incarcarii si descarcarii trenurilor de marfa, adesea pe timp de noapte. Lucrul pe timpul noptii prezinta in mod evident unele riscuri legate de vizibilitate, iar eliminarea prezentei operatorilor ar spori siguranta operatiunilor. Si, din nou, pentru lucrarile deosebit de periculoase din industria siderurgica sau sectorul energetic, in care mutarea fizica a materialelor poate duce la producerea de explozii sau emiterea de gaze toxice, eliminarea necesitatii prezentei umane este fara indoiala o solutie buna.
Dar in sectorul constructiilor e vorba de fapt de sporirea productivitatii?
Siguranta este, evident, un factor important, insa este clar ca tehnologia 5G va avea un impact pozitiv direct asupra productivitatii. Tehnologiile de comanda de la distanta utilizate in prezent cauzeaza o intarziere care face dificila controlarea cu viteza sau precizie a unui utilaj, in timp ce tehnologia 5G va actiona in timp real. In plus, calitatea imaginilor este mult mai buna, rezolutia inregistrarilor video este superioara iar tehnologia 5G asigura o conexiune mai fiabila. Toate acestea usureaza munca operatorului la bordul simulatorului.
Cu ce provocari v-ati confruntat pana acum?
Initial, ne-a fost dificil sa obtinem echipamentele hardware necesare. Testarea este abia la inceput si, drept urmare, intampinam dificultati in gasirea modemurilor care sa comunice cu antena. Telia ne-a fost de mare ajutor, furnizandu-ne spre utilizare echipamentul corect. Testarea acestei tehnologii este abia in faza incipienta, iar acest lucru prezinta atat avantaje, cat si dezavantaje.
Dar, odata rezolvate toate aceste probleme, cand ne putem astepta la lansarea pe scara industriala mai larga a tehnologiei 5G?
Depinde de diferitele situatii de utilizare din constructii - cum functioneaza, respecta cerintele specifice industriei, este fezabil pentru clienti? Tehnologia 5G va fi oferita mai intai celor care vor beneficia cel mai mult de pe urma ei, dar va dura ceva timp pana la construirea retelei si infrastructurii necesare. Pentru noi, cei din industria de constructii, precum si pentru operatiunile statice cum ar fi cele de cariera sau minerit, ar putea fi disponibila destul de repede. Momentul este oportun - clientii nostri au nevoie de conectivitate si doresc mai multe date. iar noi suntem cei care desfasuram activitatile de cercetare pentru a determina daca acest lucru este posibil.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter