Proiectele de infrastructura si transport derulate si aflate in lucru contribuie la fluidizarea traficului in Bucuresti.
Primarul General, Gabriela Firea: "Traficul reprezinta, in momentul de fata, cea mai serioasa problema a Bucurestiului. Timp de 25 de ani nu s-a facut aproape nimic pentru a se contracara efectul cresterii exponentiale a numarului de vehicule care circula in Capitala. De aceea, in primii doi ani de mandat ne-am concentrat eforturile in aceasta directie, proiectele legate de trafic fiind, alaturi de cele din sanatate, prioritare pentru Primaria Capitalei, fapt reflectat si in modul de alcatuire a bugetului Municipalitatii. Reinnoim parcul RATB cu 400 de autobuze noi, ultramoderne, am finalizat obiective de infrastructura foarte importante, care stagnau de ani de zile, am reabilitat sisteme rutiere si linii de tramvai de pe artere centrale din Capitala si am facut demersuri importante pentru incurajarea utilizarii bicicletei pe scara larga, ca mijloc de transport alternativ. Continuam dezvoltarea proiectelor de infrastructura rutiera si in perioada urmatoare, astfel incat Bucurestiul sa poata deveni cat mai curand o capitala europeana cat mai moderna si accesibila. Consider normal ca la fiecare aniversare a preluarii functiei de Primar General sa le prezint bucurestenilor lucrurile bune pe care le-am facut si planurile de viitor. Un bilant, in adevaratul sens al cuvantului, voi prezenta la finalul mandatului, pentru ca dupa 4 ani putem avea o imagine de ansamblu".
Innoirea parcului RATB: Primaria Capitalei a achizitionat 400 de autobuze noi Euro 6, in valoare de 100 milioane euro plus TVA, din care primele 100 se livreaza in acest an. Se lucreaza la documentatia pentru alte 400 de noi mijloace de transport: 100 de tramvaie moderne, 100 de autobuze electrice, 100 autobuze GNC si 100 troleibuze
Achizitie finalizata:
In luna iunie a acestui an s-a semnat cel mai important contract pentru innoirea parcului RATB cu asocierea Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi, prin care Primaria Capitalei achizitioneaza 400 de autobuze noi Euro 6. Valoarea tranzactiei este 100 milioane euro plus TVA, un pret corect, mai ales ca este vorba despre autobuze ultramoderne, dotate la cele mai inalte standarde.
- 50 autobuze de 10,7 milioane euro (246.000 euro/buc + TVA)
- 320 de autobuze de 12 milioane euro (238.000 euro/buc + TVA)
- 30 de autobuze de 18 milioane euro (364.000 euro/buc + TVA)
Pana la sfarsitul acestui an, incepand cu luna octombrie, vor fi livrate primele 100 de autobuze, urmand ca anul viitor sa ajunga si restul de 300 de autobuze.
Autobuzele au tot confortul, aer conditionat, sistem de taxare inteligent, sistem GPS care permite localizarea in trafic si furnizarea catre calatori a informatiilor legate de timpii de asteptare in statie si de parcurgere a traseului, sunt accesibilizate pentru toate categoriile de pasageri, beneficiaza de supraveghere video atat in interior cat si in exterior.
In ceea ce priveste garantia autobuzelor, acestea vor avea o garantie de opt ani, in acest interval, manopera completa, inclusiv reviziile, intrand in sarcina furnizorului. Mai mult decat atat, in primii 4 ani, mijloacele de transport in comun vor avea o garantie extinsa, adica inclusiv in ceea priveste consumabilele de exploatare.
Achizitii in pregatire:
Primaria Capitalei a depus aplicatii pentru obtinerea de finantari din fonduri nerambursabile prin Programul Operational Regional (POR) pentru achizitionarea urmatoarelor mijloace de transport in comun:
- 100 de tramvaie moderne - valoare proiect 220 milioane euro, din care 176 milioane euro finantare nerambursabila
- 100 de autobuze electrice si statiile de incarcare aferente - valoare proiect 57 milioane euro
Specialistii Primariei lucreaza la documentatiile pentru achizitia, din bugetul PMB, a urmatoarelor mijloace de transport in comun:
- 100 autobuze GNC
- 100 troleibuze
5 obiective importante de infrastructura in valoare de peste 110 milioane de euro au fost deja finalizate in ultimii 2 ani, alte 5 proiecte majore sunt in derulare
- Pasajul rutier de la Piata Sudului a fost inaugurat in data de 23 iulie 2017, fiind un proiect complex prin care s-a realizat un nod multimodal care face legatura intre toate mijloacele de transport in comun ce tranziteaza Piata Sudului (metrou, autobuz, troleibuz, tramvai) si care contribuie semnificativ la fluidizarea traficului in zona de sud a orasului.
Scaderea timpului de asteptare in trafic: 70 %
Valoarea totala a proiectului: 18,3 milioane de euro
Economie fata de bugetul initial: 1,2 milioane de euro
- Reabilitare sistem rutier si linie tramvai - Bd. Liviu Rebreanu: proiectul a presupus refacerea integrala a carosabilului si a trotuarelor, retea de canalizare noua, sistem de irigatie pentru linia de tramvai inierbata, locuri de parcare, iluminat public pe ambele sensuri.
7120 mp sistem rutier nou,
3800 mp trotuare noi placate cu granit,
3200 mp amenajare spatii verzi
Costuri: 26,5 milioane euro
- Reabilitare sistem rutier si linie tramvai - Sos. Iancului si Sos. Pantelimon: refacerea carosabilului, a trotuarelor, a racordurilor cu strazile adiacente, a sistemului de evacuare a apelor pluviale, modernizarea liniei de tramvai realizarea unui terminal multimodal la intersectia Pantelomon cu sos. Vergului cu parcare de tip Park&Ride de 450 de locuri, pentru care a fost aprobat PUZ-ul si eliberata autorizatia de construire.
Costuri: 65,5 milioane euro
- Reabilitare si modernizare pasaj Lujerului: Pentru ca pasajul era intr-o stare avansata de degradare, s-au inlocuit materialele cu care a fost placat pasajul, s-a curatat canalizarea si s-au inlocuit rigolele.
- Culoar dedicat pentru tramvaiul 21 fata de traficul auto general pe Sos. Colentina: prin montarea de garduri separatoare intre ampriza tramvaiului si carosabil a fost creat un culoar prioritar pentru tramvai, ceea ce a contribuit la reducerea semnificativa a timpului de parcurgere a traseului.
Obiective de infrastructura in derulare
- Modernizare Piata Eroii Revolutiei si Pasaj Pietonal: dupa aproape zece ani in care proiectul a fost blocat, s-a semnat anul trecut un nou contract pentru finalizarea lucrarilor.
Buget alocat in 2018: 1.7 milioane euro
- Strapungere Nicolae Grigorescu-Splai Dudescu: lucrarea este aproape finalizata. Finalizarea a fost conditionata de realizarea unor lucrari care nu au fost prevazute in contract: iluminat public, semaforizare intersectii, separatoare de sensuri, mutarea unor retele apartinand Transelectrica.
- Penetratie Splaiul Independentei - Ciurel: un proiect demarat in urma cu mai multi ani, care atunci cand a fost preluat de actuala administratie era complet blocat. Podul hobanat este realizat in proportie de aproximativ 85,5%, in timp ce intregul tronson Nod rutier "Virtutii" este realizat in procent de 59%.
Termenul estimat pentru finalizare: noiembrie 2018.
Valoarea contractului: 128 milioane euro
- Supralargire Fabrica de Glucoza: largirea la 4 benzi de circulatie pe sectorul cuprins intre Calea Floreasca si Sos. Petricani pe o lungime totala de 1,8 Km, reconfigurarea intersectiilor pe care le traverseaza si racordarea la viitoarea intersectie cu sens giratoriu a autostrazii A3 Bucuresti - Ploiesti - Brasov, asigurarea canalizarii pluviale, iluminat stradal, amenajare spatii verzi si trotuare. Dupa ce in 2017 au fost incheiate expropierile, in 2018 a fost elaborat proiectul tehnic, iar in scurt timp va fi dat ordinul de incepere a lucrarilor.
- Valoarea investitiei aprobata prin HCGMB este de 58 milioane euro
- Valoarea exproprierilor a fost de 15 milioane euro
- Consolidare si modernizare pod Mihai Bravu (inclusiv constructia a 2 pasarele pietonale): Proiectul are in vedere supralargirea podului existent, inclusiv cu zonele destinate initial trotuarelor stanga - dreapta, astfel incat sa se creeze o a treia banda pe fiecare sens. Pentru rezolvarea traficului pietonal si cu bicicleta s-au construit doua pasarele pietonale stanga - dreapta aferente podului existent.
Stadiul fizic realizat: 70%
Termen de finalizare: 15 octombrie 2018
Costuri: 2,57 milioane euro
Dezvoltarea sistemului de management al traficului a constituit o alta componenta abordata in aceasta perioada
- Integrarea intersectiilor in sistemul de management al traficului
Pana in prezent au fost introduse in BTMS 216 de intersectii, dintre care 30 in ultima perioada, urmand ca in perioada imediat urmatoare sa fie adaugate alte 59 intersectii, iar anul viitor inca 101.
Tinta pe termen mediu este ca, in anul 2020, 435 de intersectii sa se regaseasca in BTMS.
- Verde intermitent pentru virajul la dreapta: pentru fluidizarea traficului rutier din Capitala, Administratia Strazilor a implementat aceasta masura in zonele cele mai aglomerate din Bucuresti, pentru intersectiile in care virajul la dreapta nu influenteaza semnificativ traficul
Stefan Mare / Calea Mosilor
Sos. Mihai Bravu / bd. Pache Protopopescu
Sos. Mihai Bravu / Calea Calarasilor
Calea Vitan / bd .Energeticienilor
Splaiul Independentei / Pod Izvor
Sos. Stefan cel Mare / str. Vasile Lascar
Splaiul Independentei / str.Constantin Noica
Bd. Dinicu Golescu / str. Piata Garii de Nord
Calea Grivitei / str. Piata Garii de Nord
Str. Mircea Vulcanescu / str. Berzei
Sos. Nicolae Titulescu / str. Dr. Felix
Bd. Regina Elisabeta / str. Ion Brezoianu
Bd. Regina Elisabeta / str. Schitu Magureanu
Pentru incurajarea transportului cu mijloace alternative, in special a transportului cu bicicleta, a fost realizata etapa de aprobare pentru primele 4 trasee ciclabile si au fost distribuite 24.200 de vouchere pentru biciclete, din cele 30.000 emise de Primaria Capitalei. Inscrierea pentru cele 5.800 ramase nealocate din sesiunile anterioare a inceput la 22 iunie.
In anul 2018, CGMB a aprobat indicatorii tehnico-economici aferenti obiectivelor de investitii care presupun amenajarea a 4 trasee de transport cu bicicleta in Bucuresti. Valoarea totala a investitiei: 9,33 milioane euro.
21 de strazi
48 de km de piste
165.530 mp amenajati
420 de locuri de parcare pentru biciclete
Pistele pentru biciclete vor fi delimitate de transportul auto prin tipul de paviment utilizat si marcaje semnalizatoare. Latimea caii de rulare prevazuta in proiecte este de 1,2- 1,5 m pentru piste unidirectionale si intre 2,5 - 3,0 pentru cele bidirectionale.
Traseul 1: Piata Victoriei - Aviatorilor - Beijing - Nicolae Caranfil - Pipera - Alexandru Serbanescu - Aerogarii - DN1 - Piata Presei Libere - Kiseleff - Constantin Prezan.
Traseul 2: Piata Victoriei - Iancu de Hunedoara - Stefan cel Mare - Mihai Bravu;
Traseul 3: Calea Victoriei - Regina Elisabeta - Splaiul Independentei - Natiunile Unite
Traseul 4: Libertatii - Piata Constitutiei - Unirii - Decebal - Basarabia - Stadionul National.
In paralel cu proiectele de infrastructura destinate biciclistilor, pe parcursul anilor 2017 si 2018 a fost derulat un proiect pilot menit sa incurajeze folosirea mijloacelor de transport nepoluante oferind cetatenilor o alternativa la transportul auto, alta decat transportul in comun. Concret, Primaria Capitalei a emis un numar de 30.000 de vouchere in valoare de 500 de lei fiecare destinate achizitionarii de biciclete, biciclete electrice, trotinete electrice si dispozitive de tip Segway/Ninebot, pentru persoanele cu varsta minima de 18 ani care locuiesc in Bucuresti.
In prezent proiectul se afla in faza de utilizare a voucherelor de catre beneficiari, in paralel desfasurandu-se si etapa de decontare a voucherelor utilizate la magazinele participante in proiect.
Biciclisti in Bucuresti:
- 30.000 de vouchere
- 3,3 milioane euro pentru decontare vouchere.
- 115.000 euro pentru servicii de tiparire si livrare a voucherelor.
Nu in ultimul rand, a fost constituita ADI - Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Transport Public Bucuresti - Ilfov, structura care va oferi calatorilor din regiunea Bucuresti- Ilfov un transport in comun de calitate, la standarde europene.
Printre obiectivele Asociatiei se regasesc:
- planificarea integrata a transportului public de calatori,
- integrarea tarifara,
- contractarea operatorilor ce vor efectua transportul public de calatori,
- dispecerizarea si monitorizarea transportului public de calatori,
- efectuarea platilor compensatorii,
- crearea unui centru de perfectionare profesionala pentru lucratorii din transporturi.
Proiecte de infrastructura pentru perioada 2018-2020
Penetratie Prelungirea Ghencea - Domnesti si Supralargire Bulevardul Ghencea
Stadiu proiect:
- a fost incheiat in iunie 2018 contractul pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate si a Proiectului tehnic de executie.
- Primaria Capitalei a facut toate demersurile necesare introducerii obiectivului "Prelungirea Ghencea" in P.M.U.D. si corelarea profilului propus cu pasajul peste Centura Bucuresti, aflat in faza finala de proiectare de catre C.N.A.I.R.
Caracteristici:
- largirea la 4 benzi, pista de biciclete dubla, trotuare si linie dubla de tramvai;
- realizarea unui nod intermodal cu parcare supraetajata la capatul bulevardului Prelungirea Ghencea;
- largirea la 4 benzi si pastrarea liniei de tramvai existente pe Bd. Ghencea de la str. Brasov pana la Terminalului Tramvaiului 41
Modernizare cai de rulare
- Modernizare sistem rutier si linii de tramvai pe bd. Vasile Milea, bd. Dimitrie Pompei si str. Barbu Vacarescu.
- Exista studiile de fezabilitate, indicatorii tehnico-economici au fost aprobati in CGMB, urmeaza demararea procedurilor pentru atribuirea contractului de executie.
- Delimitarea amprizei liniei de tramvai 16 fata de traficul general prin montarea de garduri metalice de la bucla Pipera la str. Petricani si pe bdul Lacul Tei de la str. Teiul Doamnei la str. Maica Domnului
- Delimitarea amprizei liniei de tramvai 32 fata de traficul general prin montarea de garduri metalice, pe Calea Rahovei, de la str. Garoafei la str. Glicinelor
- Delimitarea amprizelor liniilor de tramvai 10 si 1.
Penetratii, strapungeri, supralargiri, pasaje rutiere si pietonale, poduri
- Supralargire Sos. Bucuresti - Magurele.
- Prelungirea str. Brasov intre Sos. Alexandriei si Prelungirea Ghencea
- Supralargire Nicolae Grigorescu - Splai Dudescu - intersectia Vitan Barzesti etapa a II-a
- Pasaj rutier Sos. Colentina - Str. Doamna Ghica.
- Refacere Pod planseu Piata Unirii
- Intregire Splaiul Unirii - Zona Bdul Marasesti - Hanul lui Manuc
- Supralargire Calea Grivitei si Bdul Bucurestii Noi
- Strapungere si supralargire Str. Avionului, intre Sos. Pipera si linia de centura cu pasaj denivelat peste calea ferata
- Reabilitare Bulevardul Basarabia, intre Sos. Mihai Bravu si Sos. Dudesti-Pantelimon
- Supralargire Calea Calarasi si Bdul Corneliu Coposu, intre str. Sf. Vineri si Sos. Mihai Bravu
- Pasaj denivelat Sos. Petricani - Sos. Bucuresti Nord.
- Pasaj denivelat peste intersectia Sos. Andronache - Bdul Eroilor
- Continuarea lucrarilor la obiectivul de invesrtitii "Modernizare si consolidare Pod Mihai Bravu"
- Reabilitare si consolidare Podul Grant
- Pasaj pietonal subteran Arcul de Triumf
- Reabilitare si consolidare podul Opera
- Reabilitare si consolidare Podul Timpuri Noi
- Reabilitare si consolidare Podul Eroilor
- Reabilitare si consolidare Podul Ciurel
- Reabilitare si consolidare Podul Insula
- Reabilitare si consolidare Podul Straulesti
- Reabilitare si consolidare Pasajul Fundeni
- Consolidarea si modernizarea Podului Constanta (s-a solicitat preluarea in administrare de catre PMB)