Primarul Ilie Bolojan a sustinut o conferinta de presa cu privire la doua proiecte de investitii viitoare pe fonduri europene, pe care municipiul le are in vedere. La conferinta a fost prezent si europarlamentarul Daniel Buda. Domnul Daniel Buda i-a inmanat primarului Ilie Bolojan o diploma din partea Grupului Partidului Popular din Parlamentul European, in semn de apreciere pentru activitatea depusa in ceea ce priveste atragerea de fonduri europene, acesta fiind primul eveniment de acest fel.
„Din pacate, avem dificultati destul de mari in ceea ce priveste absorbtia de fonduri europene, iar municipiul Oradea este dat ca exemplu de bune practici in ceea ce inseamna absorbtia acestor fonduri la nivel national", a spus europarlamentarul Daniel Buda in deschiderea conferintei de presa.
Primarul Ilie Bolojan a prezentat cele patru domenii importante in care orasele din Romania si, implicit, Oradea, vor putea accesa finantari dupa anul 2020, acestea fiind urmatoarele: mobilitate urbana (proiecte vizand spatii si piete pietonale, achizitia de mijloace de transport electrice, piste pentru biciclisti, coridoare verzi), eficienta energetica (finantari pe partea de termoficare, punerea in valoare a energiei geotermale), cercetare-inovare (in colaborare cu Universitatea din Oradea si companii mari din Oradea care genereaza astfel de proiecte) si eficienta energetica care tine de reabilitari de blocuri.
„Obiectivul oricarei primarii si a noastra este sa avem un oras prosper. Pentru asta este nevoie de un sector privat puternic pentru ca fara un sector privat puternic nu putem vorbi de o sustenabilitate financiara si sociala pe termen lung. Asa cum stiti, noi credem ca nu o primarie schimba fata unui oras ci privatii. Oamenii din acel oras schimba fata orasului, dar o primarie creaza conditii pentru ca oamenii si firmele sa schimbe orasul", a spus primarul Oradiei.
O prioritate a primariei este dezvoltarea unei infrastructuri de calitate, aceasta fiind baza dezvoltarii orasului. Atunci cand un oras se dezvolta, apar doua costuri ale dezvoltarii. Unul dintre ele este congestia in trafic si cel de-al doilea este cresterea preturilor la locuinte si la chirii. Prin cele doua proiecte prezentate primaria doreste sa ia masuri impotriva congestiei in trafic. Astfel infrastructura urbana este planificata in paralel si in coordonare cu dezvoltarea sistemului de transport. In acest sens se vor extinde liniile de tramvai, se vor cumpara tramvaie si autobuze noi, vor fi de asemenea executate lucrari de construire de parcaje supraterane sau subterane noi, pasaje rutiere si poduri, care rezolva problema parcarii si genereaza eliminarea unor blocaje de circulatie, a spus primarul Ilie Bolojan, cea mai mare parte a acestor lucrari fiind finantate din bani europeni.
„Odata ce aceste investitii vor fi realizate, estimez o reducere a congestiei in trafic in anumite zone, in special pe axa de circulatie Nufarul-Gara si de asemenea cresterea numarului de cetateni care folosesc transportul in comun", a precizat primarul.
Un obiectiv important este cresterea vitezei tramvaielor, care in prezent este in medie de 15 km/h (incluzand opririle in statii), scopul fiind atingerea vitezei minime de cel putin 20 km/h, ceea ce ar permite si cresterea numarului de curse cu aproximativ 30%, oferind o deservire mult mai buna cu tramvaiele. Cresterea vitezei poate fi realizata prin eliminarea punctelor de blocaj, rolul principal al proiectelor prezentate fiind acela de a genera o fluenta a traficului in sistemul de transport in public.
Coridorul de mobilitate urbana Piata Emanuil Gojdu
Cele doua proiecte prezentate in conferinta de presa se refera la coridorul de mobilitate pe directia Nufarul-Gara. Primul proiect este cel intitulat "Coridor de mobilitate urbana durabila in Piata Emanuil Gojdu din Oradea - Etapa I", care vizeaza reorganizarea traficului in zona Pietei Emanuil Gojdu si Parcului 1 Decembrie, prin realizarea unui pasaj subteran de patru benzi.
Amenajarea incepe de la coborarea de pe Podul Dacia inspre B-dul Dimitrie Cantemir si are ca obiectiv crearea unui coridor de mobilitate urbana prin traversarea Caii A. Averescu pe sub bulevardul din piata E. Gojdu si liniile de tramvai, printr-un pasaj subteran si coborarea traficului auto de pe B-dul din piata E. Gojdu prin pasaje subterane pe o lungime de aproximativ 240 m. Prin coborarea traficului in pasajul subteran se va putea asigura continuitatea spatiului pietonal in prelungirea Parcului 1 Decembrie, astfel incat sa permita o amenajare peisagistica unitara dinspre Parcul 1 Decembrie inspre Cetatea Oradea, ingloband Catedrala Ortodoxa. Valoarea acestei investitii este de aproximativ 18 milioane de euro.
Al doilea proiect prezentat poarta titlul „Coridor de mobilitate urbana durabila in Piata Emanuil Gojdu din Oradea - Etapa II" si vizeaza reorganizarea traficului in zona giratiei de la Piata Agroalimentara Cetate. Amenajarea incepe de la str. Grivitei pana la str. Gheorghe Costaforu si are ca obiectiv crearea unui coridor de mobilitate urbana prin reorganizarea traficului in zona intersectiei B-dului Dimitrie Cantemir cu str. Sucevei prin amenajarea unui pasaj subteran de cca 72 m care sa asigure traversarea subterana a intersectiei de catre B-dul D. Cantemir. Valoarea acestei investitii este de aproximativ 6 milioane de euro.
Studiul de fezabilitate este realizat de compania EGIS. Valoarea estimata a celor doua proiecte este de 24 de milioane de euro. La sfarsitul lunii august va fi aprobat studiul de fezabilitate si va fi depusa cererea de finantare prin fonduri europene (axa de finantare pe mobilitate urbana). Daca proiectul va fi castigat, urmeaza sa fie semnat contractul de finantare in aceasta toamna, spre finalul anului. In paralel cu semnarea contractului se va derula procedura de licitatie privind proiectarea si executia, iar la primavara vor putea fi incepute lucrarile, care vor dura aproximativ doi ani si jumatate.