Odata cu prezentarea Anualelor si Bienalelor de arhitectura in cadrul RECALL Timbrul de Arhitectura 2016, va confirmam ca proiectul de eliminarea a timbrului a trecut tacit de Senatul Romaniei, fara dezbatere, desi am reusit in Comisia de cultura sa obtinem alaturi de Uniunea Arhitectilor din Romania un raport suplimentar de respingere (respectiv de mentinere a timbrului arhitecturii, dar si de pastrare a sa de catre organizatiile de arhitecti OAR si UAR).
Vom merge, asadar, in Parlamentul Romaniei - Camera Deputatilor, pentru noile avize si rapoarte ale comisiilor permanente ale acestora, unde speram sa avem sustinerea parlamentarilor, precum si a Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice - Romania si a Ministerul Culturii si Identitatii Nationale.
Vom arata in continuare ca timbrul de arhitectura este folosit in sensul legii 35/1994, sub forme care au fost perfectate de-a lungul timpului si care vor permite o crestere a culturii urbane (baukultur), cu impact pe termen lung. Timbrul de arhitectura a sprijinit inca din faza incipienta multe proiecte care au ajuns, in timp, sa creasca si sa promoveze bunele practici, dialogul si actiunile participative.
***
Eliminarea timbrului de arhitectura?
In primavara anului 2018, o noua initiativa legislativa a Senatului solicita eliminarea Timbrului de Arhitectura, motivand lipsa de transparenta in alocarea fondurilor si incarcarea administratiei locale cu obligatia de a colecta taxa de timbru din taxa de autorizare de construire. Desi acest mod de primire este reglementat prin legea 35/1994 a timbrului cultural, de fapt nu se propune modificarea legii in sensul derogarii administratiei publice, ci este o tentativa de eliminare completa doar a timbrului arhitecturii din sectorul timbrului cultural. In aceasta cheie, Ordinul Arhitectilor din Romania a lansat campania Sustinem Timbrul de Arhitectura, un apel catre beneficiarii directi ai timbrului care le ofera un instrument de suport al timbrului.
In paralel, Ordinul a exemplificat beneficiile timbrului pentru anul 2017, ultima finantare incheiata, dar mai ales finatarea care a avut loc intre un proiect legislativ anterior, din anul 2016 si cel prezent, din 2018.
Ce zice legea 35/1994?
Prin legea 35/1994, 0.05% din valoarea declarata a investitiior vine alocata organizatiilor profesionale din domeniul arhitecturii, respectiv Uniunea Arhitectilor din Romania si Ordinul Arhitectilor din Romania. Suma este colectata de autoritatile locale, pentru a fi ulterior virata spre una dintre cele doua organizatii (in functie de optiunea trecuta) pentru a fi utilizat in urmatoarele scopuri:
a) sustinerea unor proiecte culturale de interes national;
b) participarea la concursuri de interpretare si creatie in tara si in strainatate;
c) promovarea unor actiuni cu participarea romanilor de peste hotare;
d) sustinerea si protejarea artei cinematografice, teatrale si muzicale;
e) completarea fondurilor destinate sustinerii activitatii tinerilor creatori, interpreti si executanti;
f) sprijinirea materiala a creatorilor, interpretilor si executantilor pensionari;
g) sprijinirea materiala a revistelor de specialitate apartinand uniunilor de creatie;
h) sprijinirea inscrierii in circuitul national si international a operelor artistice de valoare;
i) cinstirea si perpetuarea memoriei personalitatilor culturii romanesti si ale minoritatilor nationale, atat in tara. cat si in strainatate;
j) punerea in valoare a patrimoniului folcloric si etnografic din Romania;
k) sustinerea financiara a spectacolelor in care sunt prezentate opere de creatie ai caror autori sunt romani sau reprezentanti ai minoritatilor nationale din Romania;
l) sustinerea financiara a premiilor acordate creatorilor si interpretilor.