Dezvoltarea infrastructurii este principalul pilon de dezvoltare al economiei unei tari, cat si al sectorului industrial, capabila sa conecteze companii straine din domenii de activitate diverse, atat de productie, cat si logistice, de o resursa uriasa a fortei de munca, prin angajati cu o buna pregatire tehnica, loiali si muncitori, iar o serie de proiecte directionate spre autostrazi si drumuri de mare viteza, care sa uneasca toate regiunile tarii, este vitala pentru a atrage unele dintre cele mai mari investitii din Europa Centrala si de Est si ar pune Romania pe harta de interes a Europei.
Regiunea Moldovei ar putea deveni mai mult decat doar o noua tinta a investitorilor in parcuri industriale, ci o destinatie industriala, iar o autostrada care ar lega mai multe orase cheie din estul tarii ar creste exponential interesul pentru investitii, ar readuce in tara sute de mii de romani plecati peste hotare si ar creste considerabil nivelul de trai din aceasta zona a tarii.
„Un plan de masuri ce ar viza demararea unor investitii in infrastructura ar creste exponential atractivitatea oraselor, ce ar conduce la o bunastare a locuitorilor. In Iasi, de exemplu, a existat o dezvoltare a sectorului de birouri ce s-a simtit odata cu finalizarea investitiilor in aeroportul international, acesta fiind motorul principal ce a condus la decizia companiilor straine de a deschide birouri aici, dar si decizia investitorilor de a construi proiecte imobiliare. Acest lucru s-a tradus atat printr-o scadere a somajului, cat si o imbunatatire generala a calitatii vietii. Acelasi scenariu ar putea fi replicat si in sectorul industrial, dar acesta este conditionat de existenta infrastructurii de mare viteza”, a declarat Daniel Cautis, managing partner Dunwell, cea mai mare agentie de consultanta imobiliara specializata in sectorul industrial din Romania.
Zona Moldovei, cu precadere orasele Iasi, Bacau, Roman, Suceava, Galati si Focsani ar trebui sa beneficieze de o autostrada care sa faca legatura cu celelalte regiuni mai dezvoltate ale tarii, in asa fel incat investitorii sa aiba o optiune concreta la decizia de a demara noi proiecte in aceasta parte a tarii.
„Regiunea Moldovei are nevoie de o conexiune cu zona Ardealului printr-o autostrada de mare viteza spre Cluj, care mai apoi sa faca legatura cu Oradea si, mai departe cu Ungaria si vestul Europei. Urmatoarea, ca importanta, ar fi o conexiune cu orasele Brasov - Sibiu, dar si o legatura spre Timisoara si Arad. Demararea acestor proiecte este vitala si doar in acest fel putem dezvolta piata industriala. Daca ne uitam la zona de Vest, in Timisoara si Arad, evolutia industriala a venit ca urmare a investitiilor si conexiunilor cu infrastructura. Astfel, in cazul productiei, se asigura un flux eficient intre importul de materie prima, prelucrarea cu ajutorul fotei de munca locale si exportul pe pietele internationale, totul facilitat de infrastructura dezvoltata. Nu in ultimul rand, o legatura cu zona de Sud a tarii (Bucuresti, cu iesire spre Giurgiu), ar face din regiunea Moldovei un hub pentru dezvoltarile logistice si de productie din Romania”, a adaugat Daniel Cautis.
Proiectele de infrastructura din regiunea Moldovei, in diferite stadii de dezvoltare. Investitorii simt, insa, potentialul zonei
Romania ar putea numara la sfarsitul acestui an circa 900 km de autostrada , cea mai mare parte a lungimii fiind derulata intre Constanta - Bucuresti (A2) si Bucuresti - Pitesti (A1), cat si in zona de Vest a tarii. Pentru regiunea Moldovei este anuntat planul unor viitoare sosele de mare viteza, cat si autostrazi, dar pentru care exista un singur proiect concret in derulare, reprezentat de centura ocolitoare a orasului Bacau (30,7 km), cu termen de finalizare in 2021 .
In zona Moldovei au fost anuntate mai multe proiecte de infrastructura, aflate in diferite stadii de dezvoltare - de la studii de fezabilitate, la proiecte tehnice sau in licitatie. Unul dintre acestea ar fi reprezentat de propunerea pentru Autostrada A8 ce ar face legatura intre Targu Mures - Ungheni si ar traversa orasele Targu Neamt, Pascani si Iasi pentru a crea o conexiune cu Republica Moldova.
Un alt proiect este reprezentat de o autostrada ce ar uni orasele Brasov de Bacau sau autostrada A7 ce ar urma sa uneasca orasele Ploiesti de Pascani, si care ar avea o lungime totala de aproximativ 329 km. Deocamdata, insa, nu exista un plan concret pentru demararea lucrarilor de infrastructura, cu excepta variantei ocolitoare a orasului Bacau. Urgentarea unui plan de investitii care sa demareze lucrarile in zona de Est ar fi absolut necesara pentru a atrage noi investitii in sectorul industrial.
„Orice proiect de infrastructura este benefic pentru locuitori, pentru zona respectiva, dar si foarte atractiv pentru investitori. Printre cele mai importante proiecte din regiunea Moldovei se numara Delphi (Iasi), Autoliv (Bacau), Aerostar (Bacau), BMT Aerospace (Iasi) sau Lear Corporation (Iasi), companii care au investit in ultimii ani in dezvoltarea capacitatilor de productie in judetele din estul Romaniei, dar si proiecte logistice ale retailerilor Penny Market sau Lidl. Lipsa infrastructurii, insa, a facut ca Moldova sa fie pusa pe o lista de asteptare de marii dezvoltatori. Impactul imediat al dezvoltarii infrastructurii s-ar traduce printr-o crestere economica a zonei, crearea de noi locuri de munca si relansarea unor industrii abandonate in ultimii ani. Pentru locuitorii din Moldova, primul efect va fi o accesibilitate mai rapida catre restul tarii, urmata de beneficiile economice aferente oricarei noi investitii, traduse printr-un trai general mai bun”, a declarat, la randul sau, Andrei Moraru, Head of Land Development, in cadrul Dunwell.
Exista, insa, si dezvoltatori care au simtit potentialul de investitii din aceasta zona si au demarat proiecte in orasele din zona Moldovei.
„TRC Park (Bacau) sau WDP (Roman, Braila) sunt printre dezvoltatorii care au simtit potentialul pentru investitii din regiunea Moldovei, anticipand viitoarele proiecte de infrastructura, dar si potentialul de dezvoltare pe care orasele din estul Romaniei il ofera, prin disponibilitatea terenurilor in locatii foarte atractive, conexiunea cu Estul Europei, resursa umana disponibila imediat, dar si viitoare, prin revenirea in tara a romanilor plecati in strainatate. Forta de munca bine calificata este foarte cautata, astfel ca o revenire in tara a populatiei active ar face ca deficitul actual sa se reduca, iar Moldova ar putea deveni o zona foarte atractiva pentru viitoare dezvoltari. Un alt beneficiu ar fi reducerea somajului si cresterea salariului mediu in zona. Mai mult, zona Moldovei ar putea deveni un hub logistic de amploare si prin prisma conexiunii cu Republica Moldova si Ucraina”, a completat Andrei Moraru.
In ceea ce priveste interesul investitorilor pentru terenuri, specialistii Dunwell sustin ca preturile terenurilor cu destinatie industriala cresc considerabil in momentul in care un proiect de infrastructura este anuntat.
„Proiectele de infrastructura au dus la majorarea preturilor in orice zona. Cresterea nu este imediata, deoarece, pe langa infrastructura rutiera, pentru dezvoltarea zonei este necesara si dezvoltarea retelei edilitare. De asemenea, un teren situat langa autostrada/soseaua de centura, nu este foarte atractiv daca nu beneficiaza si de o solutie de trafic. Ne putem astepta la cresteri doar pentru acele terenuri ce beneficiaza de reteta unui acces facil la infrastructura sau la cea de utilitati. In concluzie, putem vedea anumite cresteri, dar nu imediat si nu pentru orice tip de teren”, a mai adaugat Andrei Moraru.