Rezultatele de anul acesta arata un interes usor crescut fata de anul trecut, insa in continuare nivelul de transparenta este scazut, de exemplu aproape 40% dintre companii nu au publicat nicio informatie despre impactul social sau de mediu pentru anul 2016. Cele mai multe informatii pe care le gasim sunt din categoriile “Investitii in comunitate” si “Impact economic”, in special datorita programelor de educatie prin care companiile contribuie la dezvoltarea comunitatilor.
La polul opus sunt companiile cu rezultate excelente, care acorda si mai mult interes informatiilor non-financiare. Spre deosebire de anul trecut, cand o singura companie a avut peste 90 de puncte in Romania CSR Index, anul acesta sunt 6 companii care au depasit pragul de 90 de puncte. In ansamblu, se observa o imbunatatire a informatiilor despre dezvoltarea durabila in companii, in sensul ca acestea cuprind mai multi parametri de masurare si mai multe obiective de sustenabilitate.
Referitor la campaniile de CSR, tendinta este de a acorda mai multa atentie proiectelor care sunt corelate cu strategia de business si cu industria din care fac parte companiile. In plus, un numar tot mai mare de companii isi asuma mai multa responsabilitate cu privire la traditiile si cultura romaneasca, iar numarul acestor proiecte a crescut.
Rezultatele studiului Romania CSR Index 2018, companiile cu cel mai bun punctaj
Gold Level: Coca-Cola HBC - 94 puncte, Kaufland Romania - 94 puncte, Raiffeisen Bank - 92 puncte, OMV Petrom - 91 puncte, CEZ Romania - 91 puncte, Telekom Romania - 90 puncte. Silver Level: Lidl - 79 puncte, GSK - 78 puncte, Ursus Breweries - 72 de puncte Bronze Level: Siveco - 65 puncte, Azomures - 58 puncte, Grupul Electrica - 56 puncte
"Sustenabilitatea nu este un hobby, ci este parte din strategia grupului nostru, Coca-Cola HBC. Ca urmare, in ultimii 4 ani suntem lider al sustenabilitatii in industria bauturilor, in Europa si intreaga lume, conform clasamentului Dow Jones Sustainability Indexes. Investitorii se uita din ce in ce mai mult la modul in care faci business, nu doar la cati bani ai, astfel ca raportarea nonfinanciara este la fel de importanta, poate mai importanta uneori decat cea financiara, daca arati ca esti in stare sa gandesti pe termen lung.", declara Irina Ionescu, Public Affairs & Communication Manager Coca-Cola HBC Romania.
“Cel mai eficient mod de a creste increderea este prin educatie, iar educatia financiara este principala directie de CSR a companiei noastre - avem programe variate, de la gradinite pana la adulti. Foarte interesant, 45% dintre romani considera ca bancile si bancherii trebuie sa ii educe financiar; de aceea, in Romania, adultii sunt o prioritate pentru cursurile de educatie financiara. Increderea se castiga atunci cand intelegem nevoile si nivelul real al celor cu care vorbim!”, adauga Nicoleta Deliu, Head of Corporate Communications and Community Affairs, Banca Comerciala Romana
“In cadrul Sustainalytics, ne-am propus sa sprijinim companiile sa isi imbunatateasca performanta economica, ajutandu-le, in acelasi timp, sa devina mai sustenabile. Guvernanta corporativa reprezinta o principala provocare pentru companiile romanesti si necesita imbunatatiri majore, in special in ceea ce priveste calitatea raportarii in engleza si a politicii de remunerare.”, spune Darren Willman, Corporate Governance Research Manager, Sustainalytics.
Despre Romania CSR Index
Romania CSR index a fost lansat in 2016 si este singurul rating din Romania care evalueaza informatiile non-financiare ale companiilor: informatii despre guvernanta corporativa, impactul economic, de mediu si social. Indexul ia in considerare informatiile publice si a avut 49 de indicatori impartiti in 9 categorii. In plus, a crescut considerabil numarul companiilor analizate, mai exact toate cele 696 de companii care au peste 500 de angajati. Agentia The Azores declara ca va mentine acest nivel ridicat, pentru a putea analiza in ce fel creste performanta companiilor de a integra principiile dezvoltarii durabile de la an la an. Obiectivele indexului sunt incurajarea companiilor de a fi mai transparente privind impactul in societate si recunoasterea companiilor lider in abordarea obiectivelor pentru dezvoltare durabila.