RO EN
Coșul este gol

CNIPMMR: Modificarea sistemului de compensare a creantelor incurca IMM-urile

Prin intermediul unei proiect de Ordonanta, initiat de Ministerul Economiei, Guvernul Romaniei doreste sa modifice OUG nr. 77/1999 privind unele masuri pentru prevenirea incapacitatii de plata, cu modificarile si completarile ulterioare si sa introduca noi sarcini birocratice pentru intreprinzatorii privati, sub forma obligatiilor de raportare.
Astfel, se doreste obligarea intreprinzatorilor privati de a raporta situatia privind facturile restante mai mari de 10000 lei individual sau cumulat 10000 lei pe acelasi creditor/debitor si mai vechi de 30 de zile de la emiterea facturii sau de la scadenta, daca scadenta este clar specificata, catre orice creditor, respectiv de la orice debitor, catre structura de compensare care isi desfasoara activitatea in cadrul Sucursalei Bucuresti a Centrului de Pregatire pentru Personalul din Industrie Busteni, institutie publica aflata in subordinea si sub autoritatea Ministerului Economiei.
I. Prezentarea situatiei actuale privind sistemul national de compensare a creantelor
1. In prezent, conform OUG nr.77/1999, toate persoanele juridice, indiferent de forma de organizare si de tipul de proprietate, au obligatia de a “organiza evidenta obligatiilor de plata si evidenta creantelor, pe termene scadente, catre orice creditor, respectiv de la orice debitor, dupa caz”.
2. Prin Legea nr. 155/2017, s-au modificat dispozitiile OUG nr. 77/1999, prevazandu-se ca doar “persoanele juridice cu capital integral/ majoritar/minoritar de stat au obligatia de a intocmi situatia privind sumele restante mai vechi de 30 de zile de la emiterea facturii fiscale sau de la scadenta, daca scadenta este clar specificata, catre orice creditor, respectiv de la orice debitor, persoana juridica, dupa caz, cu sediul in Romania”.
3. Prin aceasta modificare au fost eliminate companiile private de la obligatia de raportare, catre Centrul de Pregatire pentru Personalul din Industrie Busteni, Sucursala Bucuresti, in vederea includerii in procedura de compensare a datoriilor neplatite la termenele scadente.
Aceasta solutie de eliminare a intreprinderilor private de la obligatia de raportare a sumelor restante, s-a impus din cauza nefunctionarii in practica pentru agentii economici privati la nivelul anului 2018, a unui sistem de compensare a creantelor organizat de stat, ramanand in continuare obligatia de a organiza evidenta obligatiilor de plata si evidenta creantelor. Daca in anul 1999, la momentul emiteri OUG nr. 77/1999, capitalul public reprezenta aproximativ 60%, iar cel privat 40%, in anul 2018 capitalul privat reprezinta componenta cea mai dinamica in totalul capitalului, reprezentand aproxiamtiv 85% din total capital.
II. Pozitia CNIPMMR referitoare la introducerea de noi obligatii administrative de raportare pentru intreprinzatori
CNIPMMR, cu ocazia efectuarii Testului IMM asupra proiectului, a dat un aviz negativ, din urmatoarele motive:
1. Prin proiect, se introduc noi sarcini administrative pentru IMM-uri, obligatii de raportare, incalcandu-se principiul nuarului constant mentionat la art 9^1 din Legea nr. 346/2004, care dispune ca „Principiul numarului constant stabileste ca introducerea unor noi sarcini administrative - obligatii de raportare/ conformare - pentru intreprinderi mici si mijlocii trebuie sa aiba loc simultan cu eliminarea unor sarcini deja existente.”
2. Compensatia in sistemul privat este reglementata in prezent de art. 1617[1] si urmatoarele din Noul Cod Civil, fara a fi necesar implicarea niciunui organ al administratie publice centrale sau locale, si fara teama de amenzi contraventionale.
3. Nu exista motive sa fie reintrodusa o obligatie birocratica pentru IMM-uri la aproximativ 1 an de la modificarea OUG nr. 77/1999 prin Legea nr. 155 din 29 iunie 2017 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 22/2016 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/1999 privind unele masuri pentru prevenirea incapacitatii de plata, care a eliminat sarcinile administrative pentru sistemul privat, conform principiului debirocratizarii, respectiv de a raporta sumele restante mai vechi de 30 de zile catre o entitate de stat - sistem care s-a dovedit neaplicabil in domeniul privat, creandu-se impresia ca aceast proiect de OUG pentru modificarea OUG nr. 77/1999 este facut doar pentru a da de lucru unuor functionari din sistemul public.
4. Din economia proiectului de OG reiese o foarte mare atentie acordata functionarii institutiei Centrul de Pregatire pentru Personalul din Industrie Busteni, pentru acesta fiind redactat un articol II cu 6 puncte, dar acest fapt este prezentat superficial, in expunerea de motive.
5. De asemenea, este de neinteles cum Ministerul Economiei sustine aceasta modificare, pentru introducerea de noi obligatii administrative pentru mediul privat, in timp ce, tot la propunerea aceluiasi Minister si a MFP, Guvernul a sustinut in Parlament, in mai 2017, eliminarea companiilor private de la aceasta obligatie si aplicarea ei doar de catre companiile cu capital de stat.
CNIPMMR solicita renuntarea la proiectul de Ordonanta care isi propune sa introduca noi sarcini birocratice de raportare pentru mediul privat, sub sanctiune aplicarii de amenzi de la 1.000 la 5.000 de lei si mentinerea formei actuale a OUG nr. 77/1999, cu pastrarea obligatiei de raportare a sumelor restante doar pentru companiile de stat, acestea inregistrand cele mai mari datorii din intreaga economie. Mai mult, acest act normativ pare sa fie elaborat pentru “a da de lucru” unor functionari din cadrul Sucursalei Bucuresti a Centrului de Pregatire pentru Personalul din Industrie Busteni, decat pentru a veni in sprijinul mediului de afaceri.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter