Primarul George Scripcaru a semnat din partea Municipiului Brasov, Acordul de prestari servicii de asistenta tehnica cu Banca Mondiala, reprezentata de d-na Tatiana Proskuryakova, directorul pentru Romania si Ungaria al Bancii Mondiale. Durata acestui acord este de 3 ani si are o valoare de 900.000 de euro, fonduri asigurate din bugetul local.
Este un protocol de asistenta tehnica pentru Programul de dezvoltare urbana a Brasovului si Zonei Metropolitane pe care il semnam astazi, dupa ce anterior a fost aprobat si de Consiliul Local. La nivelul municipiului, asistenta din partea Bancii Mondiale este importanta prin calitatea specialistilor si a expertizei de care vom beneficia. Implicarea bancii se va axa pe mai multe componente. Una dintre acestea este elaborarea Planului Urbanistic General, un document strategic care va da directiile de dezvoltare ale orasului nostru pentru foarte multi ani. De aceeasi expertiza vom beneficia si in ceea ce inseamna implementarea Strategiei integrate de dezvoltare urbana, care va genera o dezvoltare la toate nivelurile, atat investitional, cat si din punct de vedere urbanistic, social, cultural si educational. Banca Mondiala are date foarte precise despre Brasov, pentru ca orasul nostru a facut parte dintre-o analiza amanuntita pe care au realizat-o in ceea ce priveste orasele atractive din Romania. Un astfel de parteneriat este extrem de important nu numai sub aspect tehnic, dar si ca semnal pe care Banca Mondiala il da, ca Brasovul este unul dintre cele mai importante orase din tara, un oras care trebuie sa conteze mai mult si la nivelul politicii guvernamentale , a declarat primarul Brasovului, George Scripcaru.
Este o zi importanta pentru noi, semnarea acordului tehnic cu municipiul Brasov. Stim ca lumea, cand aude de Banca Mondiala, se gandeste la bani, dar la fel de importanta este diseminarea cunostintelor. Este o intalnire importanta pentru ca Banca Mondiala doreste o deschidere a relatiilor cu municipalitatile din Romania, iar Brasovul este al treilea oras - dupa Constanta si Sectorul 5 al Municipiului Bucuresti - cu care semnam un astfel de acord. Avem in pregatire o strategie de tara pentru urmatorii cinci ani si vrem un contact mult mai apropiat cu municipiile. Motivul principal pentru care urbanul este un obiectiv important este pentru ca majoritatea oamenilor locuiesc deja in orase. Dorim sa ne oferim ajutorul in prioritizarea investitiilor partenerilor nostri, in valorificarea mai buna a resurselor si activelor pe care municipalitatile le au, in atragerea investitiilor si, in ultima instanta, in sporirea atractivitatii acestor orase pentru oamenii care locuiesc sau doresc sa locuiasca in ele. a precizat directorul pentru Romania si Ungaria al Bancii Mondiale, d-na Tatiana Proskuryakova.
Este primul proiect de acest gen din lume. Cei din interiorul Bancii Mondiale ii acorda o foarte mare atentie, in contextul in care, de obicei, relatiile Bancii Modiale se desfasoara la nivel guvernamental. Se asteapta multe de la noi si vrem sa fie un parteneriat de succes. Brasovul are cea mai buna infrastructura din tara in opinia noastra si un management urban foarte bun. Exista insa si domenii in care mai sunt lucruri de facut, iar solutiile trebuie gasite impreuna a completat Marcel Heroiu, senior urban developement specialist al Bancii Mondiale.
Serviciile de asistenta tehnica acordate de Banca Mondiala se vor concentra pe trei componente principale: consolidarea capacitatii de planificare si gestionare a investitiilor de capital, imbunatatirea gestionarii activelor municipale si crearea cadrului pentru planificare spatiala si regenerarea urbana si cresterea competitivitatii economice si de intarire a activitatilor de cercetare in municipiul Brasov si Zona Metropolitana Brasov
Componenta 1: Planificarea si gestionarea investitiilor de capital
Aceasta componenta va cauta sa sprijine Municipalitatea in stabilirea mecanismelor institutionale si cresterea capacitatii de a asigura un randament mai bun al investitiilor si de a dezvolta instrumente pentru evaluarea, prioritizarea si implementarea proiectelor de dezvoltare. Aceasta componenta va include:
1. Crearea unui Unitati de implementare (Delivery Unit). Se va facilita crearea unui mecanism institutional pentru o unitate de implementare care sa elaboreze un program multianual de investitii in dezvoltarea urbana.
2. Managementul programului de investitii. Asistenta tehnica va consta in spijinirea elaborarii unui program multianual de investitii (cu o lista distincta de proiecte prioritare, un mecanism de monitorizare, criterii de prioritizare si evaluare) si pregatirea temelor de proiectare pentru proiectele ce vor fi finantate pe Axa 4 a Programului Operational Regional 2014-2020.
3. Sustenabilitate financiara. Va fi oferit sprijin pentru consolidarea capacitatii Municipalitatii Brasov de imbunatatire a sanatatii financiare (cu atentie acordata atat capitolului venituri si cheltuieli, cat si optiuni pentru extinderea limitei bugetare a municipalitatii). Va fi, de asemenea, furnizata asistenta pentru a ajuta Primaria Brasov in a planifica, intr-un mod atat ambitios, cat si sustenabil, cheltuielile de capital pe anii urmatori.
Componenta 2: Gestionarea activelor municipale si regenerarea urbana
Pentru a se folosi de potentialul sau, orasul Brasov are o oportunitate unica de a profita mai mult de baza sa de active existenta si de a face investitii in regenerarea urbana, ca metoda de deblocare a oportunitatilor de dezvoltare. Componenta va include:
1. Strategie de gestionare a activelor. Banca va oferi sprijin pentru elaborarea unui inventar de active sub-utilizate, accentul fiind pus pe terenurile si activele reale din Municipiul Brasov si din Zona Metropolitana Brasov care sunt neutilizate sau sub-utilizate. Aceasta activitate va fi completata de o propunere de plan de actiune privind modul in care aceste active ar putea sa aiba o utilizare mai productiva si valoarea economica a acestora pe termen lung sa fie maximizata. Sprijinul va include, de asemenea, facilitarea elaborarii unor caiete de sarcini si a unor concursuri de solutii pentru reabilitarea unor spatii publice din Municipiul Brasov.
2. Asistenta in pregatirea documentatiilor necesare in vederea achizitiei serviciilor de elaborare a unui plan urbanistic general pentru Municipiul Brasov si a unui plan integrat de amenajare a teritoriului pentru Zona Metropolitana Brasov.
3. Facilitarea dezvoltarii unei strategii pentru reabilitarea cartierelor de locuinte. Municipiul Brasov, ca majoritatea oraselor din Romania, are nevoie de sprijin in regenerarea urbana a cartierelor de blocuri (de exemplu, imbunatatirea eficientei energetice a acestora, reabilitarea spatiilor comune, reabilitarea acoperisurilor si a subsolurilor), precum si a spatiilor din jurul blocurilor de apartamente (de exemplu, spatiile verzi, locurile de joaca, pistele pentru biciclisti si trotuarele).
4. Facilitarea organizarii de concursuri de solutii pentru reabilitarea centrului vechi si centrul civic al Brasovului. Echipa va acorda asistenta Primariei Brasov in organizarea unor concursuri de solutii pentru principalele spatii publice din centrul vechi al orasului si din centrul civic.
Componenta 3: Imbunatatirea competitivitatii zonei metropolitane
Obiectivul acestei componente este de a sprijini eforturile Primariei Brasov de a deveni un oras mai competitiv. Componenta va include:
- Dialog Public-Privat pentru un oras competitiv. Asistenta tehnica in elaborarea unui grup de lucru public-privat pentru stabilirea unui dialog sistematic intre autoritatile locale si sectorul privat.
- Asistenta in crearea Brasovului Inovativ . Asistenta va fi acordata Primariei Brasov si Agentiei Metropolitane Brasov pentru a intari capacitatea in urmatoarele domenii:
- Analiza oportunitatilor privind cererea si oferta in domeniul transferului tehnologic;
- Dezvoltarea unor scenarii privind intarirea activitatilor de cercetare si dezvoltare in Brasov;
- Identificarea unor modalitati de atragere a talentului national si international, plecand de la locatia strategica a orasului;
- Cresterea capacitatii Primariei Brasov, Agentiei Metropolitane Brasov si altor actori locali in ceea ce priveste ciclul de inovare, proprietate intelectuala si instrumente de finantare pentru diferitele etape ale ciclului de inovare.