In cadrul unei sedinte a Consiliului Director al Zonei Metropolitane Oradea, in cadrul careia s-a aprobat acordul de asociere intre Zona Metropolitana Oradea (ZMO), Primaria Municipiului Oradea si Primaria comunei Biharia, pentru realizarea obiectivului de investitie: „Centura ocolitoare a comunei Biharia".
Acest acord are la baza documentatia de tip studiu de fezabilitate realizata de catre ADI ZMO si aprobata de catre Consiliul Local al comunei Biharia, prin care se propune o ruta ocolitoare spre nodul rutier Biharia al Autostrazii Transilvania.
Obiectul acordului de asociere prevede suportul tehnic si financiar al Zonei Metropolitane Oradea si al Primariei Municipiului Oradea, in favoarea Primariei comunei Biharia, pentru identificarea si asigurarea surselor de finantare necesare pentru realizarea acestei investitii strategice metropolitane.
Aceasta centura ocolitoare a comunei Biharia va avea o lungime de aprox. 5,6 km, cu pista de biciclete inclusa pe toata lungimea acesteia. Valoarea totala a investitiei este de 49.606.998 lei (TVA inclus), iar durata estimata de realizare este de 17 luni (3 luni proiectare + 14 luni executia lucrarilor).
Doamna Nagy Gizella, primarul comunei Biharia a precizat: „Lungimea drumului de centura va fi de aprox. 5,6 km, avand punctul de intrare si iesire a centurii in DN 19 Oradea - Satu Mare. Drumul de centura va ocoli localitatea Biharia prin partea sa estica, pe un traseu partial paralel cu traseul drumului national DN19, pe directia nord-sud. Aceasta centura reprezinta o alternativa la DN 19 Oradea - Satu Mare, degrevand comuna Biharia de congestionarea traficului in interiorul localitatii Biharia."
Primarul Ilie Bolojan a completat: "Centura ocolitoare a comunei Biharia este un proiect strategic de interes strategic pentru municipiul Oradea. Pentru traficul rutier din municipiul Oradea, actualul DN 19 reprezinta calea de acces catre nodul rutier Biharia al autostrazii Transilvania, ceea ce va genera congestii majore de trafic pe ruta actuala care traverseaza mijlocul localitatii Biharia. La aceasta se adauga si traficul rezultat de pe relatia DN 19E spre DN 19, din directia localitatilor Salard/Chiribis/Marghita. Finalizarea autostrazii Transilvania va conduce la redistribuirea fluxurilor de trafic in zona municipiului Oradea, in special de pe directia Nord-Sud. Astfel, DN 19 are rolul de drum de legatura intre Autostrada Transilvania si municipiul Oradea, iar in conditia actuala se va genera dublarea fluxurilor de circulatie fata de nivelul prezent, ceea ce, conform studiilor, va duce la blocarea circulatiei si la cresterea numarului de accidente in zona."
Amplasamentul investitiei se gaseste pe teritoriul UAT Biharia, facand parte din intravilanul/extravilanul acesteia. Racordarea drumului de centura la DN 19 la ambele capete se realizeaza prin sensuri giratorii cu cate doua brate fiecare. Pe langa cele doua giratii de la capetele traseului se vor mai realiza inca trei giratii intermediare la: KM 1+602; KM 3+580; Km 5+601, cu cate doua brate fiecare.
La pozitiile km 1+815, respectiv 5+211, drumul va traversa cu trafic greu preponderent Valea Faneata Mare (Valea Cosmo) pe poduri metalice cu deschiderea de 14,15m si inaltimea de 2,86 m fiecare. Drumul de centura va fi un drum de clasa tehnica III, corespunzator unui drum cu 2 benzi de circulatie cu latimea efectiva a partii carosabile de 8,50 m, alcatuit din carosabil de 7,00 m si doua benzi de incadrare de 0,75m care se aplica pe toata lungimea traseului. Dimensionarea sistemului rutier s-a facut pentru trafic greu, rezultand structura rutiera semirigida in grosime de 95 cm.
De mentionat faptul ca se va amenaja o pista de biciclete integrata in profilul transversal drumului de centura. Lungimea proiectata a pistei de biciclete este de 5.601,00 m. Pista de biciclete va fi amplasata pe partea dreapta a drumului. Intre pista de biciclete si drum se va afla santul drumului de centura, cu adancimea minima de 50 cm, care impreuna cu podetele vor asigura scurgerea apelor. Pista de biciclete propusa va avea doua sensuri de circulatie, cu latimea totala de 3,00 m si va fi incadrata cu borduri mici prefabricate
Indicatoarele rutiere se vor monta in baza unui plan de semnalizare rutiera avizat de Politia rutiera. Se vor realiza marcajele rutiere longitudinale (axial, marginal, de presemnalizare si orientare) si transversale. Pentru siguranta participantilor la trafic, la marginile partii carosabile se vor monta parapete de siguranta.