Consiliul General emite Planul Urbanistic General (PUG) si trebuie sa fie "unicul gestionar" al modificarilor acestuia, nu se poate da primariilor de sector independenta "cand ele sunt intr-un singur oras" si au "esuat" in anii precedenti prin intocmirea planurilor urbanistice zonale (PUZ), patru dintre acestea fiind anulate definitiv in instanta, a declarat, marti, primarul general al Capitalei, Nicusor Dan, la comisiile reunite pentru administratie, juridica si pentru mediu din Senat, unde si-a sustinut amendamentele la proiectul initiat de Guvern privind Codul amenajarii teritoriului, urbanismului si constructiilor.
"E vorba de cine intocmeste PUZ, acest articol spune ca beneficiari pot sa fie sectoarele si ca initiativa poate sa apartina arhitectului-sef al sectoarelor care il contracteaza si vine cu el si il roaga pe primarul Municipiului Bucuresti sa-l supuna Consiliului General, conexat si cu amendamentul recent al ministerului ca sectoarele sa poata sa voteze ele insele Planuri urbanistice zonale. Nu e corect, adica Consiliul General emite PUG si el trebuie sa fie unicul gestionar al modificarilor acestui PUG. Exista un principiu care este trecut in acest cod al coerentei urbanistice, nu putem sa dam sectoarelor independenta, cand ele sunt intr-un singur oras. Mai mult decat atat, ele au esuat. Am avut, in anii 2018 - 2019 - 2020, am avut sase PUZ-uri de sector, patru din ele au fost anulate definitiv de instante si celelalte doua nu se simt nici ele prea bine", a explicat Nicusor Dan.
El a admis ca exista o intarziere "mare" in emiterea PUZ-urilor la Primaria Capitalei, aratand ca municipalitatea incearca sa impuna legalitatea in urbanismul din Bucuresti, avand in vedere sutele de litigii aflate in instanta.
"Intr-adevar, exista o intarziere mare in emiterea PUZ-urilor la Primaria Capitalei, care vine si din faptul ca, in incercarea noastra de a impune legalitatea in urbanismul din Bucuresti, suntem tinta a sute de litigii in instanta, in care de la primar pana la functionar, sunt chemati in judecata si li se cer sume - cea mai mare 15 milioane de lei. Deci, asta este motivul pentru care exista aceasta intarziere, care nu exista la nivelul autorizatiilor de construire", a indicat primarul general.
Nicusor Dan a completat ca aceia care administreaza trebuie sa si autorizeze.
"Consider ca cine are administrarea trebuie sa dea si autorizatia. In cod se propune ca sectoarele sa dea autorizatie peste tot, ceea ce nu e firesc, in conditiile in care noi avem bulevarde pe care trec magistralele noastre de termoficare, avem bulevarde pe care trec retelele noastre, pe care noi le administram", a transmis el.
O alta propunere a primarului general vizeaza spatiile verzi, in sensul ca terenurile care au aceasta functiune in PUG trebuie sa exprime "doar" vointa autoritatii.
"Am propus o modificare, in sensul ca acele terenuri care au functiunea de spatiu verde in PUG trebuie sa exprime doar vointa autoritatii si nu trebuie sa le impartim in cele care sunt deja amenajate ca spatii verzi si cele care nu sunt amenajate ca spatii verzi. La nivelul PMB avem de ordinul a 100 - 120 de litigii in curs, in care proprietari de spatii verzi, oameni care inainte de PUG au avut un teren arabil sau oameni care au cumparat spatiu verde stiind ca e spatiu verde, ne dau in judecata si ne cer fie sa-i despagubim, fie sa schimbam PUG ca terenul respectiv sa devina construibil si aceasta formulare ii ajuta in aceste litigii", a explicat Nicusor Dan.
Primarul general a mai propus ca organul civil de control care constata ca se lucreaza fara autorizatie in zona protejata sa poata dispune oprirea lucrarilor.
"In situatia in care organul nostru de control, Politia locala, constata savarsirea unei infractiuni, lucrari fara autorizatie. Asa cum este in lege acum, politistul nostru local, inspectorul de la disciplina in constructii sesizeaza Parchetul, procurorul deschide un dosar penal si dupa doua sau trei luni se pronunta cu privire la cererea de oprire a lucrarilor, ceea ce nu e deloc functional. (...) Eu propun ca, in situatia in care organul civil de control constata ca se lucreaza fara autorizatie in zona protejata sau pe un monument, sa poata sa dispuna el oprirea lucrarilor si, eventual, Parchetul sa poata sa intoarca aceasta decizie daca o considera nepotrivita, injusta", a transmis el.
Edilul a criticat, de asemenea, un articol din proiectul de act normativ potrivit caruia nu se poate ataca un PUZ decat in primii cinci ani de la emiterea lui, despre care a sustinut ca este "neconstitutional".
"Este o sesizare la CCR. In acest moment, nu poti sa ataci un PUZ decat in primii cinci ani de la emiterea lui. In opinia mea, nu e corect ca un act administrativ cu caracter normativ cum e PUZ-ul, care produce efecte in orice moment, sa nu poata sa fie atacat in orice moment in care produce efecte. In momentul in care vecinul vede ca vecinul lui construieste in baza unui PUZ, vede autorizatia, vede PUZ-ul si in momentul ala ar trebui sa aiba posibilitatea sa-l atace", a motivat primarul general.
Potrivit expunerii de motive a proiectului, prin intermediul Codului amenajarii teritoriului, urbanismului si constructiilor se propun: un proces major de reformare care sa permita o reconcepere si o abordare inovativa a proceselor; debirocratizarea, reducerea numarului de avize si acorduri si a termenelor de emitere a actelor administrative, precum si introducerea unor noi mecanisme care sa asigure procese administrative mai eficiente, digitalizate si calitate in constructii; o identificare corecta a actorilor in proces, a rolului si a responsabilitatilor acestora; o organizare moderna si eficienta a structurilor de specialitate de la nivel judetean si local, cu resurse umane competente. Pentru informatii suplimentare, click aici!