Primaria Municipiului Arad lucreaza in prezent la actualizarea Planului Urbanistic General al municipiului prin intermediul unei firme specializate contractate in acest scop. Este pentru prima data in ultimii 26 de ani cand se intampla acest lucru, PUG-ul cu care s-a lucrat pana acum fiind prelungit fara sa i se fi adus modificari. In cadrul conferintei de presa sustinuta luni, 20 martie 2023, primarul municipiului Arad, Calin Bibart a anuntat ca noul PUG va fi operational din 2024.
„Ma bucur ca s-au facut primii pasi in directia actualizarii Planului Urbanistic General al Aradului. Am prezentat in mare propunerile ce s-au conturat. Vor urma mai multe etape de consultari, astfel incat pana la toamna sa avem solutia de principiu. Apoi urmeaza o alta perioada si mai lunga de avizari, care vor impune posibile modificari. Speram ca anul viitor sa avem in sfarsit un PUG aprobat, un plan urbanistic general care da directiile mari in dezvoltarea unui oras si care pana la urma trebuie sa fie pentru oras si oameni si nu impotriva lor. De aceea ne-am dorit sa promovam ceea ce au propus expertii astfel incat fiecare sa vina cu idei, cu imbunatatiri, totul cu un singur scop: un PUG valabil, aprobat, actual care sa ajute la dezvoltarea Aradului. ”, a declarat primarul municipiului Arad, Calin Bibart.
Pana la momentul aprobarii formei finale a Planului Urbanistic General in Consiliul Local al Municipiului Arad, trebuie parcurse mai multe etape, toate extrem de importante:
„PUG -ul vorbeste despre un viitor, unul pe care noi, in calitate de oameni maturi, il propunem de fapt generatiilor viitoare. Facem acest lucru in deplina cunostinta de cauza si cu responsabilitate. Avem mai multe etape: mai intai consultari interne cu structurile de specialitate sa vedem daca toate proiectele sunt asezate asa cum trebuie, apoi consultari sectoriale cu profesionisti din mediul de afaceri, mediul cultural, pentru a vedea daca strategiile care au fost analizate si carora li s-au gasit raspunsuri acum, sunt cele adecvate. Abia apoi urmeaza momentul dezbaterii cu toti cetatenii. Fiecare cetatean va avea acces la aceste documente, astfel ca vom putea avea discutii deschise si vom vedea in fiecare coltisor ce anume trebuie pus. Cand toate acestea vor fi parcurse ajungem in fata CLM, aprobam solutia de principiu si cu aceasta solutie mergem la avizatorii locali si nationali. Dupa obtinerea tuturor avizelor, revenim in fata CLM. Odata aprobat, el devine operational si putem emite acte de autoritate.”, a punctat Arhitectul Sef al Aradului, Emilian Sorin Ciurariu.
Din analiza sistematica a situatiei existente in Arad a reiesit ca sunt cateva obiective majore de care Aradul ar avea nevoie: reconfigurarea structurii majore de circulatie, prin crearea unor inele menite sa decongestioneze traficul din zona centrala a municipiului, navigabilitate Muresului atat in scop economic cat si turistic, precum si infiintarea unor institutii publice.
„Am avut marea supriza sa descopar ca Aradul are niste potentiale unice in zona de Vest a tarii. Cetatea Aradului si Muresul reprezinta chestiuni cu caracter unicat, pe care daca Aradul stie sa si le dezvolte, va avea o alta fata comparativ cu celelalte doua orase, Oradea si Timisoara, cu care Aradul concureaza, ceea ce nu este in regula. Eu cred ca are o identitate suficient de puternica, incat sa si-o dezvolte fara sa aiba nevoie de concurenta. Cred ca exact aceste obiecte pe care noi le-am propus in cadrul PUG-ului, reusesc sa aduca in valoare potentialul Aradului. Este foarte important ca aceste aspecte sa fie constientizate, unul dintre ele este navigabilitatea Muresului, care tine de cultura europeana si care trebuie sa fie constientizat la nivel national. Cred ca Aradul merita sa joace aceasta carte.
Din toate analizele pe care noi le-am facut, a reiesit nevoia a doua obiective majore. Aradul nu are un campus universitar compact si nu are institut de cercetare la nivel local sau national, obligatorii prin lege. Acest amplasament pe care noi l-am gasit se pliaza peste nevoile Aradului, iar cealalta componenta pe partea de sanatate, a reiesit dintr-o lipsa a numarului de paturi necesare la nivelul municipiului, care sa deserveasca atat judetul, cat si municipiul.
Aradul are un potential complex, care ar trebui sa fie o poarta industriala, cosmopolita de pe Mures. El este poarta atat din punct de vedere al primului municipiu de acces pe autostrada in Romania. El ar putea fi poarta pe calea navigabila a Muresului, pe partea de cai ferate impreuna cu orasul Curtici, pe partea de aeroport sau pe partea industriala, pentru ca vocatia istorica industriala a Aradului este foarte bine cunoscuta si nu ar trebui sa si-o piarda ci sa si-o dezvolte intr-o maniera actualizata din punct de vedere a tehnologiei. Este o poarta cosmopolita, pentru ca multiculturalitatea aradeana este foarte veche si tine de identitatea locala, inclusiv faptul ca este sediu episcopal. Nu toate orasele au un sediu episcopal in cadrul lor. Locatia Muresului a facut ca si Aradul sa apara pe aceasta locatie. Acest curs al Muresului are un potential de dezvoltare deosebit: navigatie, turism, agrement si asa mai departe. Aradul poate sa si le dezvolte fara niciun fel de concurenta cu alte orase din zona de vest.”, a detaliat arh. Catalin Hanches, Sef Proiect din cadrul S.C. Iceberg S.R.L Timisoara.