Romania poate deveni un jucator major in domeniul logisticii industriale in Europa, pe fondul schimbarilor fundamentale prin care trece economia globala, de la scurtarea lanturilor de productie si aprovizionare la focusul pe gasirea unor locatii sigure, ferite de evenimente nedorite, precum razboiul si schimbarile climatice. In urmatorii cinci ani, tara noastra are potentialul de a atrage investitii de 10 miliarde de euro in dezvoltarea de spatii logistice si industriale, atat din fonduri private cat si din investitii publice, arata o analiza realizata de Frames si Frisomat Romania.
Problemele din lanturile de productie si aprovizionare si costurile tot mai mari cu utilitatile (energie electrica, gaze, carburanti etc.) au determinat o schimbare semnificativa in perceptia investitorilor in privinta logisticii industriale.
In 2022, focusul se pune pe gasirea unor spatii logistice cat mai aproape de consumator, pe optimizarea stocurilor, reducerea costurilor cu utilitatile si pe dezvoltarea unor investitii in locatii multifunctionale, adaptabile la dinamica tot mai accentuata a business-ului.
Potrivit expertilor, Romania se afla in mijlocul unor oportunitati de dezvoltare de care trebuie sa profite pentru a transforma logistica, transporturile, agricultura si industria auto.
Romania se situeaza, la nivel european, pe locul 4 din perspectiva intentiilor de investitie in anul urmator, dupa Portugalia, Marea Britanie si Lituania, fie ca este vorba de infiintarea de noi afaceri sau de extinderea unora deja existente.
Potrivit Studiului de atractivitate EY Romania, mai mult de jumatate (56%) dintre companiile straine intentioneaza sa infiinteze sau sa isi extinda operatiunile din Romania in acest an, ceea ce plaseaza tara pe locul al patrulea in Europa, la egalitate cu Franta si in urma Portugaliei (62%), Lituaniei (60%) si Regatului Unit (58%).
Majoritatea celor care iau in considerare oportunitatea de a investi in Romania se gandesc in mod special la sectorul lanturilor de aprovizionare si cel logistic.
Focus pe centrele regionale de business
Potrivit expertilor de la Frisomat, Romania are toate sansele sa devina un adevarat hub regional in domeniul logistic, cele mai atractive zone investitionale fiind Portul Constanta, Bucuresti/Ilfov si regiunea Vest/Nord-Vest.
,,Criza cerealelor din Ucraina a demonstrat faptul ca Romania are nevoie de spatii logistice semnificative, care sa acopere necesarul de export dar si de import pentru o gama variata de marfuri, de la cereale la bunurile industriale aduse, prin Portul Constanta, din China si alte destinatii. Halele multifunctionale, modulare, cu logistica de ultima generatie, in care digitalizarea proceselor si folosirea robotilor se afla in prim-plan au devenit un vehicul extrem de cautat de investitii’’, spune Ionut Radulescu, director comercial Frisomat.
Iar perspectivele pozitive se vad deja in economie.
Potrivit datelor de la Institutul National de Statistica, in primele sapte luni din 2022, volumul lucrarilor de constructii a crescut, ca serie bruta, cu 4,7%, iar ca serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate, cu 2,7%.
Pe fondul evolutiei economice pozitive din primul semestru din 2022, companiile au inaugurat peste 373.000 mp de spatii industriale si logistice, astfel ca Romania a ajuns sa depaseasca granita de 6 milioane de mp.
Potrivit celui mai nou raport de piata al CRBE Romania, pana la finele anului 2023 se vor mai adauga alti 500.000 mp de spatii logistice, iar in urmatorii ani am putea asista la inaugurarea a inca unui milion de spatii industriale si logistice.
,,Cererea de hale, spatii logistice, de parcuri industriale este in crestere, semn ca investitorii privesc Romania drept un pilon semnificativ al dezvoltarii afacerilor la nivel european. Relocarea unor centre de productie si distributie din tari precum China, Rusia si Ucraina au adus un reviriment semnificativ in acest sector’’, afirma Ionut Radulescu.
Interesul investitorilor este cu atat mai mare cu cat, potrivit estimarilor Avison&Young, randamentele investitiilor din spatiile logistice din Romania sunt printre cele mai mari din Europa.
Randamentul investitional (yield) al sectorului de logistica si spatii industriale din Romania s-a ridicat anul trecut la circa 8-8,25%, fata de 5,25% in Polonia, Cehia – 4,75% sau Ungaria – 7%.
636 proiecte industriale mari la nivel national
In Romania exista deja depozite cu suprafete de 80.000-100.000 de metri patrati, iar constructia altora noi continua intr-un ritm sustinut.
Datele IBC Focus arata ca in prezent exista 636 proiecte industriale mari la nivel national, cele mai multe in Ilfov (73 proiecte), Bihor (59 proiecte) si Cluj (46 proiecte). Cumulat, suprafata acestora este de 8,18 milioane de metri patrati, iar valoarea proiectelor depaseste 16,6 miliarde lei.
Potrivit statisticii din platforma specializata victa.ro (IBC Focus), dintre acestea, se afla, in diverse stadii, la nivel national, 120 de proiecte care vizeaza spatii de depozitare, cu o suprafata de 2,66 milioane metri patrati si investitii cumulate de 4,3 mld.lei.
Statisticile CBRE Romania arata, pe de alta parte, ca numai in primele sase luni ale anului, in Romania au fost vandute 70 de hectare de teren pentru dezvoltare logistica.
Bucurestiul si judetul Ilfov au inregistrat cea mai mare pondere a tranzactiilor, in timp ce orase regionale precum Sibiu, Timisoara, Bistrita si Constanta au atras impreuna 24% din suprafata totala vanduta.
,,In contextul inflatiei, al problemelor din lanturile de aprovizionare, multe dintre firme au inteles necesitatea dezvoltarii unor centre logistice proprii, moderne si automatizate, care sa asigure o predictibilitate in ceea ce priveste stocurile si preturile, dar si o platforma de dezvoltare. In astfel de vremuri, in conditiile in care multe firme se confrunta cu dificultati financiare, cine investeste agresiv are sansa de a castiga cote de piata pe termen lung, cu costuri relativ scazute fata de perioada de boom economic’’, a declarat Adrian Negrescu, managerul Frames.
Printre cele mai noi proiecte de anvergura se afla viitorul parc industrial de 7,1 hectare din Iasi, ce va fi dezvoltat pe platforma pe care o detine la societatea Fortus SA in zona CUG, si mai ales CTPark Oradea Cargo Terminal, primul parc industrial cu terminal aerian de marfa din Romania, situat in apropierea Aeroportul Oradea si parcul industrial Eurobusiness II.
Dezvoltat pe un teren de 14,4 ha, parcul industrial CTPark Oradea Cargo Terminal beneficiaza de legatura directa cu Aeroportul Oradea.
In prezent se lucreaza la platforma de parcare a aeronavelor, cu o suprafata de peste 20.000 mp, si la primele spatii industriale si logistice, inclusiv transportul aerian, doua cladiri cu o suprafata totala de aproximativ 25.000 mp, care vor fi operationale pana la final. al anului.
Un alt proiect important este Parcul mixt Constanta Business Park: hale de depozitare si logistica, spatii comerciale, spatii de cazare si alimentatie publica, finalizat la finalul lunii martie. Parcul ocupa o suprafata de 210.000 mp.
In stadiul de autorizare se mai afla un obiectiv important – Parcul Industrial Logistic Simand din Arad, gandit pe o suprafata de 240.000 mp, cu o investitie de 288 milioane de lei.
,,Dincolo de proiectele mari, asistam la o preocupare tot mai puternica a investitorilor pentru hale de dimensiuni medii si mici, unde focusul se pune pe optimizarea spatiilor si pe costurile de logistica. Cresterea facturilor la energie determina companiile sa caute solutii de eficienta energetica mai mult ca oricand’’, afirma expertii.
In 2021, valoarea totala a investitiilor imobiliare s-a apropiat de 900 de milioane de euro in Romania in 2021, potrivit consultantilor Colliers Romania, iar spatiile industriale si logistice au reprezentat 29% din total.
Anul trecut, pentru prima data in istorie, cererea de spatii industriale a depasit pragul de un milion de metri patrati, arata, recent, un raport Cushman & Wakefield Echinox.
PNRR, miza de miliarde de euro a Romaniei
Romania se afla intr-o pozitie investitionala favorabila, care ii permite, pentru prima data in ultimele decenii, sa investeasca masiv in infrastructura rutiera, in cai ferate si constructii cu bani europeni.
Businesswire remarca, recent, faptul ca autoritatile vor sa aloce 15,5 miliarde lei (3,8 miliarde dolari) programului de dezvoltare a infrastructurii Anghel Saligny si 19,8 miliarde lei (4,8 miliarde dolari) pentru investitii publice in infrastructura, inclusiv drumuri si cai ferate si constructii.
Guvernul intentioneaza sa investeasca 22,2 miliarde de lei (5,4 miliarde de dolari) in modernizarea infrastructurii de transport rutier si autostrazi intre 2021 si 2025, ca parte a unui plan pe 15 ani de imbunatatire a transportului.
,,Focusul, din punctul nostru de vedere, il reprezinta centurile ocolitoare ale marilor orase, acolo unde se construiesc si cele mai multe hale logistice si industriale. Bineinteles, intrarea in Schengen ar aduce, de asemenea, un plus in dinamica investitionala din acest sector’’, afirma analistii.
Planul presupune o investitie totala de 390,1 miliarde de lei (94,7 miliarde de dolari) pentru intretinerea si modernizarea retelei de drumuri a tarii intre 2015 si 2030. Planul, spun specialistii, va reprezenta un adevarat motor cheie al cresterii industriei constructiilor pe termen lung.
,,Daca aceste investitii in infrastructura se vor concretiza, vor stimula si sectorul privat sa dezvolte intreaga arhitectura de centre sau huburi logistice si industriale, iar efectele le vom vedea intr-o dezvoltare predictibila, sanatoasa a economiei. Investitorii vor privi cu mult mai mare atentie Romania, pentru locatii greenfield, pentru dezvoltarea unor afaceri pe orizontala in economie’’, a mai spus Ionut Radulescu, de la Frisomat.
Potentialul investitional este afectat, bineinteles, de provocarile generate de cresterea costurilor cu energia si perturbarile lanturilor de aprovizionare in constructii cauzate de invazia Ucrainei.
,,Presiunea asupra preturilor materialelor de constructii va ramane una ridicata pe termen mediu, fapt ce poate duce la o incetinire investitionala in urmatoarele trimestre. Insa realitatea a aratat ca, pe baza unor relatii de business bine stabilite, urmare a unor oferte financiare optime, toate obstacolele pot fi depasite’’, arata concluziile analizei Frisomat & Frames.
Frisomat Romania este una dintre cele mai active companii din sectorul constructiilor de spatii logistice, de productie si agricole (hale metalice) din Romania, cu peste 1.100.000 de metri patrati construiti in toata tara.