Proprietarii de cladiri de birouri au reusit anul acesta sa temporizeze valul cererilor de renegociere in scadere a contractelor de chirie, oferind in schimb chiriasilor investitii importante – de ordinul zecilor de mii de Euro - si adaptandu-si suprafetele la noile exigente. Astfel, desi o vasta majoritate a proprietarilor a primit solicitari de scadere a chiriilor, doar 25% dintre solicitari s-au concretizat. Aceasta este concluzia studiului realizat de EY Romania, „Impactul Covid-19 asupra spatiilor de birouri”. Pe de alta parte, acestia nu pot rasufla inca usurati: expertii spun ca impactul real va fi resimtit abia la momentul expirarii duratei contractuale, cand chiriasii vor pune in balanta beneficiile oferite de proprietari la prelungirea contractelor versus relocarea intr-o alta cladire. In acel moment, proprietarii vor fi cel mai probabil vulnerabili in fata cererilor de restrangere a spatiilor sau de renegociere a pretului chiriei.
„Din punctul nostru de vedere, faptul ca anul acesta proprietarii au tinut pe loc chiriile arata ca acestia sunt increzatori ca dinamica nevoii spatiului de birouri nu se va schimba, ca munca de acasa este o solutie doar pe o perioada delimitata, iar reintoarcerea la birou se va face progresiv. Pe de alta parte, poate fi vorba, inca, despre o inertie conjuncturala, urmand ca evolutia pandemiei pe termen scurt si mediu sa arate daca o regandire a strategiilor de dezvoltare nu ar fi de preferat”, explica Roxana Dudau, partener Bancila, Diaconu si Asociatii si coordonatorul practicii de Real Estate.
De unde inainte proprietarii de spatii imobiliare erau asaltati cu cereri de inchiriere a unor mari suprafete din locatiile detinute in portofoliu, acum s-au vazut pusi in fata unor cereri de retragere, de reducere a spatiilor sau de renegociere a unor contracte deja in vigoare.
„Este pentru prima data in ultimii 30 de ani cand jucatorii din Real Estate trebuie sa infrunte modificarea regulilor in timpul jocului. Iar impactul a fost unul puternic, respondentii studiului nostru aratand ca aveau suprafete inchiriate mai mari de 5.000 m2”, mai completeaza Roxana Dudau.
Practic, „inghetul” a inceput de la jumatatea lunii martie a anului trecut. Astfel, conform studiului EY perioada in care cei mai multi chiriasi au decis sa treaca la munca de acasa (16-31 martie 2020) este direct corelata cu data la care s-a publicat Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, adica 16 martie 2020. Procentul de 83,3% al chiriasilor care au decis sa adopte munca de acasa ne subliniaza ca aproape toti au ales sa prioritizeze siguranta angajatilor intr-un moment fara precedent, desi telemunca era un concept nou in majoritatea domeniilor.
Angajatorii au cautat insa in permanenta solutii ca angajatii sa poata reveni la birou, sa aiba posibilitatea de a se intalni, respectiv de a desfasura anumite activitati sau intalniri de business sau de echipa in spatii in care sa se simta productivi si in siguranta. Motiv pentru care au cerut proprietarilor de birouri sa investeasca si sa echipeze spatiile de lucru cu mobilier multifunctional, flexibil, usor de deplasat, materiale cu acoperire antibacteriana, transformari generate de adaptarea la cerinta distantarii sociale (pereti mobili, panouri de protectie etc. „Cu toate acestea, revenirea la birou in timpul unei pandemii si schimbarea asteptarilor angajatilor poate reprezenta sfarsitul biroului asa cum il cunosteam pana acum si va aduce multe provocari atat pentru proprietarii de spatii de birouri, cat si pentru companiile chiriase cu multi angajati”, a spus Roxana Dudau.
Coordonatoarea practicii de Real Estate mai arata ca, pe termen lung, proprietarii de spatii de birouri trebuie sa mai aiba in vedere si alte aspecte ce vor impacta piata de Real Estate - birourile flexibile si spatii de co-working. „Pentru a respecta masurile suplimentare de siguranta cerute, proprietarii vor fi nevoiti sa realizeze din nou, investitii importante de capital. Pe de alta parte, pandemia nu a facut altceva decat sa accelereze anumite tendinte si procese, deja manifeste in sectorul de Real Estate. Ramane de vazut cum se vor reinventa proprietarii de birouri si ce decizii vor lua pentru a depasi aceste obstacole”, a conchis Roxana Dudau.