RO EN
Coșul este gol

COLLIERS: Perspectivele pietei de birouri din Bucuresti sunt sub semnul incertitudinii

Activitatea de inchiriere pe piata de birouri din Bucuresti a inregistrat o incetinire in primul trimestru din 2023, comparativ cu perioada de redresare de dupa pandemie, cererea noua scazand aproape la jumatate fata de primul trimestru al anului trecut, iar cererea totala s-a redus si ea cu aproximativ 25%, potrivit datelor Colliers. Chiar si asa, avand in vedere volumul solid de tranzactii aflate in discutii, consultantii Colliers pastreaza un optimism prudent si se asteapta ca cererea de inchiriere sa creasca totusi pe ansamblul intregului an fata de 2022, presupunand ca nu se vor inregistra socuri externe negative foarte mari si ca se mentine tendinta actuala de revenire treptata inapoi in birouri.
In primul trimestru din 2023 au fost livrati putin circa 42.000 de metri patrati de spatii noi de birouri moderne in Bucuresti, crescand stocul total la aproape de 3,37 de milioane de metri patrati. Proiectele noi au fost faza a doua a One Cotroceni Park din zona Center West (34.500 de metri patrati) si Muse al Primavera Development in zona Piata Presei Libere (7.500 de metri patrati). Mai departe, doar cateva cladiri de birouri importante urmeaza sa fie finalizate in acest an, respectiv fazele 2 ale proiectelor @Expo al Atenor, U-Center al Forte Partner, precum si H Tudor Arghezi 21 al Strabag, insumand aproximativ 70.000 de metri patrati, in timp ce calendarul pentru 2024 nu include livrari substantiale, care sa depaseasca 15.000 de metri patrati.
„Avand in vedere ca cererea noua s-a aflat pe o tendinta de scadere incepand cu semestrul al doilea al lui 2022, nivelul anualizat a coborat din nou sub media istorica incepand cu primul trimestru din 2023, o schimbare mare fata de trimestrul doi din 2022, cand eram la un nivel destul de bun chiar si in comparatie cu perioada de dinaintea pandemiei. In acest prim trimestru au avut loc doar tranzactii destul de mici, dar ne asteptam sa se incheie cateva tranzactii de anvergura in acest an, care vor imbunatati destul de mult imaginea de ansamblu a anului 2023. In ultimii cinci ani, la Forumul de Cercetare din Bucuresti au fost inregistrate intre 9 si 19 tranzactii de inchiriere de peste 5.000 de metri patrati in fiecare an, chiar daca numarul real este probabil mai mare, avand in vedere ca unele contracte directe (in special cele de reinnoire) ajung sa nu fie raportate. Asadar, ar fi trebuit sa vedem macar cateva tranzactii de acest gen pe trimestru si cu toate acestea, cele mai mari tranzactii noi din primul trimestru al acestui an au fost o reinnoire de contract de 4.900, urmata de o relocare de 3.100 de metri patrati”, explica Victor Cosconel, Head of Office & Industrial Agencies la Colliers.
Pe de alta parte, perspectivele economice generale raman mai degraba pozitive, deoarece companiile din sectorul serviciilor destinate mediului de afaceri au rezultate bune si sunt interesate sa se extinda, dupa cum sugereaza indicele Comisiei Europene privind intentiile de angajare pe termen scurt.
Consultantii Colliers estimeaza ca rata de neocupare se mentine in jurul a 15-16% in primul trimestru al lui 2023, desi pentru cladirile de clasa A livrate in ultimii 10 ani, se situeaza mai degraba in zona de 10%. In ceea ce priveste chiriile, perspectivele pe termen scurt se anunta destul de variate. Pe de o parte, exista in continuare pericolul ca unele suprafete mari sa fie eliberate de anumiti chiriasi mari, ceea ce ar putea duce la o crestere semnificativa a gradului general de neocupare. Dar, pe de alta parte, exista o oferta limitata de cladiri in urmatoarele trimestre, iar gradul de ocupare in cladirile moderne fiind clar mai mare decat media pietei. In consecinta, consultantii Colliers vad presiuni pentru cresterea chiriilor in anumite subpiete, desi, pentru moment, acestea raman cazuri destul de izolate.
„Perspectivele pentru piata de birouri din Bucuresti raman afectate de incertitudini semnificative. Ne asteptam in continuare, in cadrul scenariului nostru de baza, ca economia romaneasca sa faca fata contextului general instabil datorita fondurilor europene semnificative allocate tarii si sa vedem continuarea revenirii cererii de inchiriere a spatiilor de birouri raportat la perioada pandemiei. Pe de alta parte, atat noi, cat si expertii economici, apreciem economia romaneasca ca fiind relativ expusa in cazul unui soc extern negativ, cum ar fi o recesiune substantiala in zona euro, o criza financiara in economiile avansate sau o deteriorare semnificativa a relatiilor dintre economiile avansate si China. Un astfel de scenariu ar atrage dupa sine o recesiune profunda a economiei romanesti si ar avea un impact negativ asupra pietei de birouri, fiind nevoie de cativa ani pentru a reveni la un grad de ocupare normal”, concluzioneaza Victor Cosconel, care subliniaza insa ca volumul de tranzactii intermediate de Colliers si dinamica pozitiva din economie, conform indicatorilor de incredere, sustin in continuare un rezultat pozitiv pentru economie in ansamblu si pentru piata de birouri.
Contextul actual este un moment bun pentru ca firmele sa isi transforme birourile si sa le adapteze la viitorul mod de lucru, iar Colliers inoveaza si raspunde provocarilor actuale si nevoilor viitoare pe piata de birouri cu Office 360°, o abordare completa a birourilor, din toate punctele de vedere, realizata printr-un proces unic si extrem de complex, adaptat pana la ultimul detaliu pentru a se potrivi nevoilor si planurilor strategice ale companiilor. Abordarea Colliers privind controlul costurilor in fiecare etapa a transformarii biroului genereaza economii suplimentare care depasesc de multe ori 10-15% comparativ cu valorile obtinute de obicei de la contractori, in cadrul negocierilor din etapa de licitatie.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter