Senatul Romaniei a avizat pozitiv proiectul de lege privind aprobarea OUG nr. 46/2013 privind criza financiara si insolventa unitatilor administrativ-teritoriale, documentul urmand a intra in dezbaterea Camerei Deputatilor in perioada urmatoare. Necesitatea adoptarii proiectului de act normativ este determinata de cateva aspecte esentiale, cum ar fi reformarea politicilor financiare ale primariilor, avand ca scop consolidarea situatiei financiare a unitatilor administrativ-teritoriale si sprijinirea disciplinei economico-financiare a acestora. De asemenea, noul normativ ar urma sa reglementeze procedura privind criza financiara si insolventa primariilor si consiliilor judetene, modul de implicare a institutiilor abilitate in redresarea economica a unitatii administrativ-teritoriale in situatii de criza, drepturile si obligatiile creditorilor, precum si pe cele ale administratiilor publice locale. Totodata, crearea acestui cadru legal permite creditorilor - comercianti, furnizori, institutii de finantare etc. - sa-si valorifice creantele, fiind un instrument transparent atat pentru creditori, cat si pentru populatie. "Astfel, creditorii isi vor primi sumele pe care le au de recuperat de la autoritatile locale, fara a bloca activitatea si serviciile pe care autoritatile administratiei publice trebuie sa le realizeze. Proiectul de act normativ reprezinta atat o protectie pentru unitatea administrativ-teritoriala fata de agresivitatea creditorilor, cat si o garantie pentru mediul de afaceri ca isi va recupera creantele de la unitatile adminstrativ-teritoriale aflate in dificultate", se arata in expunerea de motive a proiectului de lege. Adoptarea proiectului de lege constituie o cerinta esentiala asumata de Guvern fata de partenerii internationali (FMI, Comisia Europeana si Banca Mondiala).
***
Potrivit OUG nr. 46/2013, o unitate administrativ-teritoriala se afla in criza economica atunci cand valoarea totala a obligatiilor de plata neachitate in termen de cel mult 90 de zile depaseste 15% din bugetul general al acesteia. Criza financiara mai este prezumata ca urmare a neachitarii drepturilor salariale prevazute in bugetul local de venituri si cheltuieli sau in bugetele institutiilor sau serviciilor publice de interes local pe o perioada mai mare de 90 de zile de la data scadentei.
Starea de insolventa se poate institui in urma neachitarii obligatiilor de plata lichide si exigibile, mai vechi de 120 de zile, care depasesc 50% din bugetul general al unitatii administrativ-teritoriale, fara a se lua in calcul cele aflate in litigiu comercial. De asemenea, procedura poate fi invocata ca urmare a neachitarii drepturilor salariale provenite din raporturile de munca si prevazute in bugetul de venituri si cheltuieli, pentru o perioada mai mare de 120 de zile de la data scadentei. Pentru a consulta documentul, click aici!
Starea de insolventa se poate institui in urma neachitarii obligatiilor de plata lichide si exigibile, mai vechi de 120 de zile, care depasesc 50% din bugetul general al unitatii administrativ-teritoriale, fara a se lua in calcul cele aflate in litigiu comercial. De asemenea, procedura poate fi invocata ca urmare a neachitarii drepturilor salariale provenite din raporturile de munca si prevazute in bugetul de venituri si cheltuieli, pentru o perioada mai mare de 120 de zile de la data scadentei. Pentru a consulta documentul, click aici!