Cheltuielile efectuate de companii in contextul pandemiei si modul in care au aplicat facilitatile fiscale, precum bonificatii la plata sau somaj tehnic, vor face obiectul inspectiilor fiscale in perioada urmatoare, reiese din concluziile webinarului ”Inspectiile fiscale in timpul pandemiei”, organizat de PwC Romania si D&B David si Baias.
”Sondajul pe care l-am realizat printre companii in vederea pregatirii acestui eveniment dedicat inspectiilor fiscale a confirmat observatiile noastre din practica, anume, ca activitatea de inspectie fiscala a iesit din amorteala si este de asteptat ca va fi tot mai activa pe final de an. Reluarea verificarilor este, in fapt, o revenire la normalitate pentru administratia fiscala care trebuie sa isi duca la indeplinire rolul de colectare a sumelor datorate bugetului. Un punct important in aceasta discutie s-ar putea dovedi si nevoia autoritatilor de a se asigura ca diferitele facilitati fiscale acordate in pandemie au fost aplicate corect de catre contribuabili”, a declarat Dan Dascalu, Avocat Partener al D&B David si Baias, societatea de avocatura corespondenta PwC in Romania.
”De asemenea, cheltuielile pe care companiile le-au facut pentru a asigura desfasurarea activitatii in conditii de siguranta, prin achizitii de dezinfectanti, marcaje, compartimentari, masti sau teste ar putea fi vizate de inspectiile fiscale in perioada urmatoare cu scopul de a verifica tratamentul fiscal, modul de documentare si respectarea criteriilor de aplicare” a precizat Ruxandra Tarlescu, Partener servicii fiscale si juridice, PwC Romania.
Pregatirea documentatiei pentru cheltuielile realizate, un proces complicat
”Astfel, in cazul acestui tip de cheltuieli este necesara o analiza de la caz la caz care sa determine tratamentul lor fiscal atat din perspectiva deductibilitatii la calculul impozitului pe profit, cat si din perspectiva tratamentului fiscal la nivelul persoanelor fizice angajati”, a adaugat Monica Virza, Director PwC Romania.
Specialistii PwC si D&B au reliefat si ca pregatirea documentatiei pentru cheltuielile realizate este un proces complicat care necesita timp in vederea identificarii documentelor si persoanelor din cadrul societatii care le pot oferi. De multe ori, inspectorii nu sunt dispusi sa acorde acest ragaz de pregatire care s-a dovedit si mai dificil in conditiile actuale de pandemie de lucru la distanta, fara acces direct la documentele fizice si cu riscul ca persoanele care au acces la ele sa nu fie disponibile sau pur si simplu sa nu se poata deplasa din motiv de restrictii impuse de autoritati.
”Contextul actual a impus necesitatea de a avea o arhivare electronica care sa faciliteze accesul rapid la documente la cererea organelor fiscale. O astfel de arhiva ar trebui sa fie organizata in functie de importanta tranzactiei si de riscul fiscal al acesteia, astfel incat departamentul financiar sa poata identifica rapid documentele solicitate in inspectiile fiscale. De altfel, o astfel de abordare ar fi indicata mai ales acum cand, din cauza restrictiilor, exista riscul ca anumite tranzactii derulate in aceasta perioada sa nu fi fost documentate corespunzator”, a precizat Mihail Boian, Avocat Partener D&B David si Baias.
Tichetele cadou, preturile de transfer si TVA raman zone de interes pentru inspectii fiscale
La fel ca in perioada precriza, inspectii fiscale sunt asteptate pentru verificarea modului de acordare a tichetelor cadou, aplicarii politicilor de preturi de transfer si TVA.
”Directia Generala de Antifrauda Fiscala (DGAF) a continuat cu cea mai mare intensitate si consecventa verificarile privind tichete cadou inclusiv pe durata starii de urgenta si de alerta. Organele de control par sa-si fi format o opinie privind incadrarea fiscala a tichetelor cadou acordate angajatilor partenerilor comerciali drept venituri de natura salariala pentru care cel care le acorda datoreaza impozit pe salarii si contributii sociale obligatorii, desi nu exista o baza legala clara care sa sustina aceasta opinie. Inspectiile DGAF se finalizeaza doar cu un proces-verbal care nu are putere de decizie de impunere. Insa odata ce acest proces-verbal este inaintat catre Directia Generala de inspectie fiscala, demararea unei inspectii fiscale devine doar o chestiune de timp”, a spus Irina Nistor, Director Mobilitate Internationala PwC Romania.
Recomandarea este ca pentru trecut contribuabilii sa ncerce sa ajusteze ceea ce se poate, in timp ce pentru viitor sa aiba in vedere modificarea practicilor/politicilor comerciale in vederea identificarii unei solutii benefice ambilor parteneri comerciali in limitele impuse de lege. ”In orice caz, decizia de impunere emisa in urma inspectiei fiscale poate fi contestata in instanta, iar sansele de castig vor depinde de documentatia prezentata, dar si de modul in care au fost prezentate si sustinute argumentele juridice relevante” a subliniat Dan Dascalu.
De asemenea, preturile de transfer continua sa fie de interes in inspectiile fiscale pentru ca sumele implicate in tranzactiile intra-grup sunt foarte mari, la fel si impozitele suplimentare atrase la bugetului de stat. ”Contextul actual a generat o atentie sporita din partea autoritatilor fiscale asupra politicilor de preturi de transfer ale societatilor, precum si asupra modalitatii in care acestea au respectat cerintele locale de documentare. Multe societati inregistreaza deja pierderi din activitatea lor operationala, lucru care va pune o presiune suplimentara asupra lor, mai ales asupra celor care au un profil functional si de risc limitat. Aceste societati vor face cu siguranta obiectul unei inspectii fiscale in viitorul apropiat, iar autoritatile vor verifica scaderea de profitabilitate sau pierderile ocazionate”, a declarat Livia Teodoru, Senior Manager PwC Romania.
O arie de interes pentru inspectiile fiscale va continua sa fie ca si in anii anteriori cea a serviciilor intragrup.
“Avem cateva noutati de la Directia Generala De Solutionare a Contestatiilor (DGSC) care a mentionat ca din perspectiva TVA singurele conditii care trebuie indeplinite de societate sunt conditia de forma (existenta unei facturi) si conditia de fond (sa se demonstreze efectiv ca achizitiile respective sunt efectuate in scopul operatiunilor taxabile ale societatii) si faptul ca invocarea argumentului cu privire la necesitatea serviciilor nu este relevant in acest tip de cauze”, a mentionat Inge Abdulcair, Director PwC Romania.
O decizie recenta a CJUE confirma ca dreptul de deducere a TVA nu poate fi refuzat in baza unei simple banuieli a autoritatii fiscale care nu este sustinuta cu dovezi referitoare la realizarea efectiva a unei operatiuni care a stat la baza emiterii unei facturi. CJUE a aratat ca dreptul de deducere TVA nu este afectat chiar daca un contribuabil nu poate pune la dispozitie alte documente care sa probeze realitatea operatiunii. In cursul webinarului au fost prezentate si alte hotarari ale Curtii de Justitie a Uniunii Europene din cauze recente in materia TVA referitoare la dreptul de deducere sau la baza de impozitare, dar si recenta Decizie nr.21/2020 a Inaltei Curti de Casatie si Justitie prin care s-a confirmat ca prescriptia dreptului de stabilire a obligatiilor fiscale suplimentare la impozitul pe profit sub Vechiul Cod de procedura fiscala incepe sa curga la 1 ianuarie a anului urmator celui pentru care este datorat impozitul. In finalul webinarului, au fost prezentate concluziile care se desprind din adresa de confirmare emisa de Ministerul Economiei cu privire la caracterul optional al sistemului de compensare prevazut de HG nr.773/2019 in cazul agentilor economici de tip privat.
”Suntem convinsi ca toate aspectele abordate in webinar, incepand cu observatiile de ordin practic referitoare la controalele derulate in ultima perioada, dar si cele cu privire la pregatirea si organizarea acestora, fata de asteptarea cresterii iminente a numarului si frecventei acestora au fost foarte utile participantilor. Cum la fel trebuie sa se dovedeasca si diversele solutii emise de organele administrative, fiscale si judecatoresti, inclusiv ale Inaltei Curti de Casatie si Justitie si ale Curtii de Justitie a Uniunii Europene, carora le revine rolul asigurarii legalitatii si respectarii drepturilor contribuabililor. Ele sunt cu atat mai importante in aceste vremuri dificile pe care le traversam, iar toate aceste aspecte merita avute in vedere cu maxima atentie si in continuare”, a incheiat Dan Dascalu dezbaterile din cadrul webinarului.