NextUp Solutions, una dintre cele mai mari companii de solutii software pentru business, a analizat impactul modificarilor fiscale din primele trei luni din 2023 asupra antreprenorilor din Romania. Daca in primul trimestru, Codul Fiscal a suferit trei modificari legate de veniturile din salarii, abonamentele sportive si panourile solare, cele mai mari schimbari au fost aduse de OG 16/2022 si OUG 168/2022, care au trebuit aplicate de la inceputul acestui an. Spre exemplu, antreprenorii din Romania si contabilii lor au fost nevoiti sa regandeasca cu totul modul de calcul al deducerilor de baza, sa adauge noi deduceri pentru parintii care au copii inscrisi intr-o forma de invatamant si altele pentru salariatii sub 26 de ani, sa limiteze la 33% scutirile din salariul de baza al angajatului si sa integreze noile beneficii, precum abonamentele sportive si conditiile acordarii acestora.
O alta modificare ce a bulversat mediul de business din Romania a fost publicarea la mijlocul lunii decembrie 2022 a listei contribuabililor mijlocii obligati sa depuna declaratia SAF-T, din ianuarie 2023.
Statul nu arata ca ar avea o strategie pentru modificarile de legislatie pe termen mediu si face schimbari in pasi inutili, in loc sa planifice si prin urmare sa protejeze mediul de afaceri prin stabilitate si predictibilitate.
„Unele modificari, precum cele care tin de deduceri, se justifica, dat fiind faptul ca modul lor de calcul n-a mai fost schimbat din 2018. Altele au fost neclare si i-au bulversat pe antreprenorii din Romania. S-au generat modificari ale declaratiilor, cea pentru veniturile din salarii fiind una dintre cele mai afectate. Ar fi fost bine pentru mediul privat ca acestea sa vina cu informatii complete de la inceput. Au fost introduse si noi informatii declarative referitoare la beneficiile impozabile si neimpozabile, care pana acum nu existau si al caror scop este pur statistic.
Per total, volumul de munca al antreprenorilor si contabililor pentru adaptarea la noile modificari si conditii a crescut cu aproximativ 25%, iar aceste ore in plus nu se pot recupera din venituri. Daca vorbim despre cei care s-au trezit pe lista contribuabililor mijlocii de la 1 ianuarie, lucrurile sunt si mai complicate. Efortul financiar si logistic de a te conforma la tot ce inseamna SAF-T este foarte mare”, declara Roxana Epure, Managing Partner NextUp Solutions.
Cele mai multe modificari care au impactat aplicatiile NextUp Solutions au fost cele legate de SAF-T si salarizare. Spre exemplu, declaratia unica (112) a suferit si cate trei modificari pe zi, cu versiuni pe ore, iar compania a intervenit rapid pentru a rescrie corect datele. Cererea pentru solutii software de tip ERP si de salarizare sau raportarea SAF-T a fost in crestere si la inceputul lui 2023.
„Nu sunt usor de gestionat astfel de modificari si update-uri, mai ales cand exista multe informatii neclare si incomplete, mai ales in normele de aplicare, ce lasa loc de interpretari si unde nu gasesti mereu raspunsuri. Suntem la curent cu orice modificare legislativa si reactionam cu rapiditate atunci cand sunt modificari, implementandu-le chiar si in timp record in softurile noastre. Le suntem alaturi antreprenorilor care apeleaza la serviciile NextUp, pentru ca stim ce greu este sa sustii si sa cresti un business, atunci cand ai tot timpul de alocat resurse financiare si umane doar pentru a implementa modificarile legislative. E greu, cand in loc sa te concentrezi cu tot ce ai tu pe a creste si a sustine business-ul, trebuie sa aloci resurse financiare si umane doar pentru a implementa multiplele modificari legsilative, pentru ca de multe ori sunt decizii de luat, de catre antreprenor impreuna cu contabilul lui si nu doar contabilul consuma timp. Toate acestea iti fura efectiv din timpul si energia pe care altfel le-ai pune in business.
Stim ca se doreste o rescriere a Codului Fiscal, asa cum s-a facut si in 2015, si nu putem spera decat ca se vor lamuri si partile mai putin coerente. Daca schimbarile vor veni clar, transparent, cu o perioada decenta de implementare, atunci si reactia antreprenorilor locali va fi una pozitiva. Sa nu mai spunem ca mai multe business-uri de succes ar insemna si mai multi bani la bugetul de stat”, adauga Roxana Epure.
Pana la finalul anului 2023, NextUp Solutions va investi in continuare in noi tehnologii si dezvoltarea de solutii software web-based, dar si integrari cu tehnologii externe care sa scuteasca antreprenorii de birocratie, consum inutil de resurse si bani.