EY Romania a desfasurat un studiu care analizeaza parerea reprezentantilor diferitelor companii din Romania despre operatiunea 'ICEBERG' a ANAF si gradul de pregatire a contribuabililor pentru inspectiile fiscale, Declaratia Unica si necesitatea automatizarii proceselor fiscale.
Un procent de 82% dintre respondenti au evaluat potentialele riscuri cu care se confrunta companiile lor in domeniul preturilor de transfer. Desi acest rezultat pare la prima vedere incurajator, se constata totusi ca exista o pregatire redusa fata de eventualitatea unui control din perspectiva preturilor de transfer in contextul operatiunii 'ICEBERG' a ANAF, cu doar 28% dintre respondenti declarand ca sunt pregatiti pentru un astfel de control, in timp ce 15% nu sunt deloc pregatiti. Peste jumatate dintre respondenti sustin ca se afla in curs de pregatire si mai mult de o treime din contribuabili se asteapta sa faca obiectul unei inspectii.
Intrebati despre eficienta inspectiilor fiscale efectuate de catre ANAF, atat din perspectiva intervalului de timp, cat si a interactiunii cu reprezentantii institutiei, 48% dintre respondenti s-au declarat nemultumiti si au considerat ca inspectiile se efectueaza ineficient.
Declaratia Unica este in continuare o “poveste fara sfarsit”, la mai mult de 1 an de la declansarea “Revolutiei Fiscale”. Conform studiului derulat de EY Romania, mai mult de jumatate dintre participanti (aproximativ 62%) au spus ca Declaratia Unica prezinta un grad “foarte ridicat / ridicat” de complexitate la completare, precum si depunere. Dintre acestia, 54% au invocat problemele tehnice de functionare a site-ului ANAF/ SPV, iar aproximativ 40% au fost de parere ca nu este clara partea legislativa, respectiv ca nu primesc raspunsuri coerente si utile din partea reprezentantilor autoritatilor.
In plus, Declaratia Unica a suferit modificari in 2019 fata de anul trecut, iar ghidul elaborat de autoritatile fiscale pentru a ajuta la completarea ei contine mai mult informatii generale si nu instructiuni practice. In consecinta, in ce priveste completarea Declaratiei Unice, studiul a relevat faptul ca aceasta reprezinta un exercitiu dificil pentru o persoana cu experienta redusa sau aflata pentru prima data in aceasta ipostaza.
De asemenea, studiul EY Romania a avut in vedere si analizarea prioritatilor contribuabililor romani pentru perioada urmatoare. In acest sens, concluzia generata in urma studiului este ca automatizarea proceselor fiscale in interiorul unei companii nu este doar o tendinta de moment, ci o realitate generata de necesitate.
Urgenta automatizarii proceselor fiscale este data de lipsa disponibilitatii angajatilor aproape in orice domeniu, inclusiv financiar - contabil. Aceste aspecte sunt reconfirmate de 51% dintre respondenti, care au declarat ca automatizarea procesului de intocmire a declaratiilor fiscale (mai specific, in domeniul TVA) este o prioritate in momentul de fata. Studiul a aratat ca doar 13% dintre respondenti au declarat ca automatizarea declaratiilor fiscale nu este o prioritate pentru ei.
„Acest studiu ne arata un nivel de constientizare crescut din partea contribuabililor asupra mediului fiscal, legislatiei si practicii, chiar daca nu toti sunt pregatiti sa faca fata provocarilor unui control fiscal pe diverse teme. In acelasi timp, studiul reflecta si cresterea gradului de integrare a tehnologiei in tot ce este legat de fiscalitate in Romania. Avansul tehnologic, masurile de digitalizare deja introduse de autoritati, dar si lipsa fortei de munca, accelereaza dramatic acest proces si creeaza un trend incontestabil pentru viitorul apropiat.” a declarat Alex Milcev, Partener – Lider al Departamentului de Asistenta fiscala si juridica, EY Romania.