Asociatia civica Expert Forum (EFOR) a actualizat datele din Harta Clientelismului Politic (2004-2018) cu cifrele legate de plati in perioada ianuarie–iulie 2018. Platile pot fi legate de proiecte finantate din Programul National de Dezvoltare Locala (PNDL) 1 sau 2; de asemenea, sunt incluse sume mici si pentru alte cheltuieli, cum ar fi locuintele sociale, construite conform Legii nr. 114/1996. Toate fondurile sunt gestionate de catre Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice - MDRAP.
Potrivit datelor actualizate de EFOR, in Bucuresti, doar Sectorul 3 si Sectorul 4 au primit bani din PNDL. Astfel, administratia locala a Sectorului 3, condusa de primarul Robert Negoita (PSD), a primit 28,4 milioane de lei, iar Sectorului 4 i s-a transferat un milion de lei. Majoritatea proiectelor finantate pentru sectoarele Bucurestiului sunt legate de consolidari de scoli si gradinite. Sectorului 3 i s-au alocat 74,5 milioane de lei din PNDL 2 pentru perioada 2017-2020, aproape cat celorlalte sectoare din Bucuresti adunat; in plus, Sectorul 1 nu a primit alocari.
La capitolul plati, comparativ, primele cinci municipii din lista – Drobeta-Turnu Severin, Galati, Resita, Hunedoara, Orastie – au primit 27 de milioane. Toate cele 55 de municipii analizate au primit 68 de milioane de lei. De asemenea, fara a fi neaparat o regula, se poate observa ca unele dintre comunele (Gogosu, Colonesti) sau judetele fruntase (Giurgiu, Teleorman), care au primit cei mai multi bani, sunt active si cand vine vorba de prezenta ridicata sau mobilizare intensa a alegatorilor la alegeri. Ar mai trebui precizat ca datele actualizate de EFOR atesta ca, la finalul lunii iulie a.c., au fost facute plati de 1,69 miliarde lei, catre 1.468 de beneficiari. Dintre acestia, 876 beneficiari sunt de la PSD, iar 490 liberali, restul provenind de la alte partide, in timp ce 21 de candidati sunt independenti. Ca metodologie, s-au inventariat sumele decontate de MDRAP pentru PNDL in prima jumatate a anului 2018. Proiectele sunt incepute in diverse momente, deci este dificil de legat decontul de un proiect anume. Unele proiecte pot primi bani din PNDL 1, iar altele, din PNDL 2. Au fost publicate si localitatile sau judetele care au primit cei mai multi sau cei mai putini bani, in functie de partidul din care provin primarii sau presedintii CJ. Cifrele arata in multe cazuri diferente semnificative intre entitatile din varf si cele aflate pe ultimele locuri, chiar si de peste 11.000 de ori.
***
Harta si rapoartele EFOR, privind clientelismul politic, arata care guverne, in ce perioade si pe ce instrumente s-au comportat mai clientelar. Astfel, s-a constituit un indice al clientelismului politic care coreleaza sumele alocate cu afilierea partinica a primarilor. Harta arata alocarile de la Guvern (decizii de transfer prin HG) si platile (transferurile concrete de bani) catre primarii si consilii judetene din Fondurile de Rezerva si Interventie, precum si din diverse fonduri gestionate de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei (MDRAP). Sursele datelor sunt publice: MDRAP, Camera Deputatilor, paginile web ale birourilor electorale centrale, cereri conform Legii nr. 544/2001, mass media, Institutul National de Statistica. Acest proiect este finantat de Programul Statul de Drept Europa de Sud-Est al Fundatiei Konrad Adenauer (Konrad Adenauer Stiftung). Pentru a descarca sinteza datelor EFOR, click aici!