Reformele fiscale globale si cele din SUA, precum si adoptarea numeroaselor modificari ale politicilor fiscale internationale in 2018, incurajeaza statele sa faca demersuri in materie de competitivitate fiscala, prin intermediul unor modalitati noi si inovatoare. Aceasta este doar una dintre concluziile raportului elaborat de specialistii Ernst & Young (EY) si intitulat „The outlook for global tax policy in 2018”, care prezinta opiniile si previziunile expertilor EY in domeniul politicilor fiscale din 41 de tari la nivel global.
Potrivit unui comunicat al EY, se preconizeaza ca 2018 va fi anul in care implementarea masurilor de combatere a erodarii bazelor de impozitare si a transferului profiturilor (asa-numitele masuri BEPS) va atinge un punct maxim. „Vom vedea un val de modificari asupra legislatiilor nationale in multe state si asupra retelei internationale de tratate fiscale bilaterale, stimulate de revizuirea reciproca a standardelor minime BEPS de catre Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica - OCDE. Implementarea de procese proactive pentru monitorizarea, evaluarea, cuantificarea si respectarea vastei game de schimbari preconizate in 2018 si in anii urmatori va fi esentiala pentru companiile care doresc sa evite surprizele neplacute”, se precizeaza in comunicat.
Conform raportului EY, agenda fiscala a Uniunii Europene (UE) in 2018 va fi dominata, probabil, de ceea ce s-a intamplat in 2017. Aceasta presupune: continuarea reformei sistemului privind impozitul pe profit, elaborarea unei liste comune a UE care sa cuprinda jurisdictiile fiscale necooperante, discutarea masurilor privind aspectele legate de baza de impozitare a activitatilor digitale, negocierea actualizarii regulilor TVA pentru comertul electronic si lansarea primei etape de propuneri pentru reformarea sistemului TVA al UE.
„Acest context international este din ce in ce mai relevant si in Romania, atat pentru companiile multinationale, cat si pentru cele nationale. De pilda, anul 2018 a inceput prin adoptarea directivei privind combaterea evaziunii fiscale de catre tara noastra (este primul stat din Uniunea Europeana ce a implementat actul normativ). Aceasta directiva este strans legata de initiativele BEPS si, printre alte masuri, a adus anumite restrictii noi privind regimul fiscal al costurilor financiare. Evolutia legislatiei si a practicilor in domeniul preturilor de transfer in Romania este, de asemenea, influentata in mare masura de BEPS. Sunt si vor fi si mai multe exemple in acest sens si, de aceea, este un punct critic pentru orice afacere peste un anumit prag de marime sa fie la curent cu schimbarile rapide internationale si nationale in domeniul fiscalitatii”, a declarat Alex Milcev, liderul departamentului de asistenta fiscala si juridica, din cadrul EY Romania.
In raport se mai explica si faptul ca guvernele statelor din intreaga lume continua demersurile de stimulare a activitatii economice si de atragere a investitiilor straine directe, prin mentinerea sau reducerea impozitului pe profit. Scaderea acestuia in SUA cu peste o treime, la o medie combinata intre impozitul federal si cel statal de aproximativ 26%, reprezinta cea mai mare reducere procentuala dintre toate tarile analizate in raport si face ca nivelul impozitului pe profit din Statele Unite ale Americii sa scada sub actualele valori medii din OCDE si G7. Reduceri semnificative in exercitiul financiar 2018 au fost realizate si in Argentina (scadere de la 35% la 30%), Columbia (de la 40% la 37%) si Luxemburg (de la 27% la 26%).
„Tendinta pe termen lung care implica un sistem fiscal cu impozitare redusa si o baza de impozitare larga, ce se manifesta de multi ani, se va mentine si in 2018. Sase din cele 41 de jurisdictii analizate in cel mai recent raport al nostru (sau 15% din total) au un nivel mai scazut al impozitului pe profit in 2018, apropiat de cel de 16% din raportul nostru pentru 2017 si cel de 18% din raportul nostru pentru 2016, in care sunt comparate tari similare”, a precizat, la randul sau, Chris Sanger, EY Global Tax Policy Leader.
Raportul indica faptul ca este posibil sa se atinga un punct critic in legatura cu aceasta tendinta, 11 jurisdictii (27%) preconizand un nivel global al impozitului pe profit mai mic in 2018 (in comparatie cu 20% in 2017), in timp ce sapte jurisdictii (17%) preconizeaza o povara fiscala asociata cu impozitul pe profit mai mare in 2018 (in comparatie cu 22% in 2017).
Previziunile au evidentiat, de asemenea, ca in acest an activitatea de cercetare si dezvoltare, precum si alte actiuni menite sa incurajeze dezvoltarea afacerilor beneficiaza de mai mult sprijin din partea guvernelor pentru a fi competitive. Astfel, 14 din cele 41 de tari (34%) estimeaza ca vor acorda in 2018 un sprijin mai consistent afacerilor. Sase din tarile incluse in studiu - China, Danemarca, Germania, Hong Kong, Italia si Singapore - isi consolideaza in 2018 ajutorul acordat cercetarii si dezvoltarii si stimulentele acordate mediului de afaceri.
Reforma fiscala globala poate fi incurajata si mai mult de vasta reforma din Statele Unite ale Americii
Constatarile raportului indica faptul ca reforma fiscala americana, alaturi de alte aspecte convergente, precum implementarea recomandarilor OECD privind erodarea bazei de impozitare si transferul profiturilor (BEPS), noile directive UE privind combaterea evitarii impozitarii si masurile de transparenta si raportarea publica a informatiilor, vor avea un impact semnificativ asupra contribuabililor multinationali in 2018, indiferent daca au sau nu operatiuni in SUA.
Raportul evidentiaza, de asemenea, amploarea modificarilor legate de impozitarea digitala, de schimbarile privind impozitarea directa (in Grecia, Italia si Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord), impozitarea indirecta (Argentina, Singapore si Turcia), de redefinirile sediului permanent (in Italia si India) si masurile de combatere a evitarii impozitarii pentru companiile care activeaza in domeniul digital (in Noua Zeelanda). Astfel, 15 din cele 41 de jurisdictii (sau 37% din total) preconizeaza deja niveluri de impozitare mai mari in 2018, ca urmare a schimbarilor fiscale axate pe domeniul digital. Pentru a descarca raportul integral, click aici!