In contexul blocarii aderarii Romaniei in Spatiul Schengen, industria de transport de marfuri pierde o serie de beneficii care s-ar fi reflectat pozitiv asupra intregului mediu de business, asupra a numeroase afaceri locale care depind de importuri si exporturi si implicit asupra economiei romanesti, mentioneaza DSV Road, al treilea cel mai mare furnizor global de servicii transport si logistica din Europa. Compania estimeaza ca aderarea la Schengen ar insemna o crestere a business-ului sau in medie cu 20%, crestere care poate fi similara si in alte companii de pe piata si in industria de transport.
In opinia reprezentantilor companiei DSV Road, prezenta in Romania din 1994, prezenta Romaniei in Zona Schengen ofera o serie de avantaje industriei de transport locale, cum ar fi eliminarea timpului de asteptare la granita si cresterea capacitatii de transport si a volumului de marfa transportata. De asemenea, prin eliminarea frontierelor, va creste numarul curselor internationale ale transportatorilor, si vor scadea costurile pentru combustibil, avand in vedere ca va disparea timpul de asteptare pentru camioane la frontiera, care in prezent este intre 24 de ore si 72 de ore, in special in punctele de trecere spre Bulgaria (Calafat-Vidin si Giurgiu-Ruse), dar si spre Ungaria.
„Suntem increzatori ca va fi luata decizia favorabila Romaniei in viitorul apropiat, avand in vedere ca vor exista noi intalniri la nivelul organismelor Uniunii Europene. Intrarea Romaniei in Spatiul Schengen va avea efecte benefice imediate, pe piata locala de transport si logistica, accelerand dezvoltarea economiei locale. Foarte important este ca se vor reduce semnificativ timpii de asteptare la granita, care produc efecte in cascada asupra intregii economii romanesti, pe care le resimtim toti, si companiile, si persoanele fizice”, declara Sergiu Iordache (foto), Managing Director in cadrul DSV Road.
In prezent, pentru ca Romania nu este membra a Zonei Schengen, au loc o serie de efecte negative asupra industriei de transport, care se resimt si de consumatori. Depasirea timpilor de conducere zilnic inregistrati de soferi, consumul mai mare de carburant pe timpul asteptarii si intarzierile privind livrarea marfurilor catre clienti duc la aparitia de probleme in aprovizionare sau in derularea unor procese de productie, precum si cresterea costurilor pentru clientii finali.
Odata cu disparitia granitelor si implicit a timpilor de stationare la intrarea in Romania, timpii de tranzit pentru liniile de grupaj ale companiei DSV Road catre vestul Europei se vor scurta cu substantial.
Totodata, intrarea Romaniei in Spatiul Schengen va avea ca efecte cresterea competitivitatii externe, dar si interne, optimizarea costurilor de transport si cresterea consumului local.
In acelasi timp, prin aderarea la Schengen, camioanele vor fi folosite mai eficient si va crestere numarul de soferi. In Europa deficitul de soferi s-a majorat cu peste 40% din 2020 in 2021, conform unui studiu realizat de Uniunea Internationala a Transporturilor Rutiere (IRU), iar odata cu eliminarea frontierelor va fi obtinuta o ameliorare a acestuia de pana la 10%.
In plus, prin ridicarea frontierelor, va fi o mai mare fluiditate a parcului auto al Uniunii Europene. In prezent, exista blocaje la granita si din cauza reglementarii EU Mobility Package, prin care soferii sunt obligati sa se intoarca in tara periodic, la cateva saptamani.
“Cum DSV Road Romania gestioneaza contracte majore de distributie in Bulgaria, cel mai puternic impact il va avea scurtarea timpului la frontiera. Nu este un exemplu intamplator deoarece prezenta in Schengen va avea efect asupra curselor scurte, unde ponderea timpului de asteptare din totalul timpului cursei este mai mare. Ne dorim ca aderarea Romaniei in Spatiul Schengen sa se intample in viitorul apropiat deoarece ar fi o schimbare benefica pentru orice operator de transport si orice companie, care va influenta semnificativ economia locala”, subliniaza Mihai Teodorescu, Road Director in cadrul DSV Road.
De asemenea, libera circulatie a cetatenilor in tarile membre Schengen va creste potentialul de revenire in Romania a cetatenilor stabiliti in prezent in Europa, considera reprezentantii DSV Road, care doresc sa atraga in echipa specialisti dintre romani care se restabilesc in tara.
Esential este si faptul ca, prin lipsa granitelor si reducerea timpului de transport, va fi scazuta considerabil cantitatea de emisii de carbon, protejand astfel mediul inconjurator. In acest sens, DSV Road a facut pasi importanti in reducerea poluarii, oferind posibilitatea clientilor de a alege servicii de transport sustenabil.
In 2022, avand in vedere cererea tot mai mare pentru multiple servicii de transport, DSV Road se asteapta la o crestere de 40% a business-ului comparativ cu anul trecut, estimand o cifra de afaceri de 70 milioane de euro.