Comertul online, aflat in expansiune accelerata de la declansarea pandemiei de COVID-19, este si sub vizorul autoritatilor din intreaga lume, in incercarea de a determina daca sectorul contribuie corespunzator din punct de vedere fiscal. In acest scop, la nivel european a fost adoptata o noua directiva – DAC 7, care, printre altele, vizeaza platformele de comert electronic, respectiv comerciantii care vand prin intermediul acestora. Conform noii reglementari, operatorii acestor platforme vor fi obligati sa raporteze informatii referitoare la vanzarile intermediate prin intermediul platformei catre autoritatile fiscale. Directiva trebuie aplicata de toate statele membre ale Uniunii Europene (UE) incepand cu 1 ianuarie 2023 si, desi pare ca mai este mult timp pana atunci, cei vizati trebuie sa se pregateasca de acum, pentru ca demersurile de implementare nu sunt simple.
Ce fel de tranzactii ar urma sa fie raportate?
Activitatile vizate de noua directiva sunt inchirierea de bunuri imobile (rezidentiale, comerciale), prestarea de servicii personale, vanzarea de bunuri si inchirierea oricaror mijloace de transport. In aceste cazuri, operatorul platformei digitale va trebui sa colecteze si sa verifice anumite informatii cu privire la activitatile desfasurate de catre vanzatorii activi pe platforma si sa transmita anual, pana la data de 31 ianuarie a anului urmator, catre autoritatile fiscale din tara sa, veniturile obtinute din vanzari.
Ce nu va fi raportat? Nu vor fi raportate toate vanzarile online, ci doar acelea intermediate printr-o platforma digitala (aplicatie mobila sau website), prin care un vanzator este pus in contact cu un cumparator. Vanzarile de produse proprii prin intermediul unei aplicatii sau website dezvoltate de respectivul comerciant nu intra in sfera de aplicabilitate a directivei. In plus, pentru a simplifica raportarea, s-au introdus o serie de exceptii pentru anumite activitati si pentru unii vanzatori sau chiar praguri valorice sub care veniturile obtinute nu trebuie raportate.
Implicatii pentru operatorii din Romania
Noua obligatie de raportare impune sarcini suplimentare tuturor operatorilor de platforme digitale din Romania - fie ca este vorba de detinatorii de platforme de tipul marketplace, intens utilizate de consumatori in perioada pandemica si nu numai, sau de operatorii de platforme care intermediaza servicii de inchirieri de mijloace de transport, proprietati imobiliare sau servicii personale - iar efectele resimtite nu vor fi doar fiscale, ci si comerciale, juridice si chiar legate de reputatie. Toate aceste aspecte trebuie luate in calcul si analizate pana la 1 ianuarie 2013, cand DAC 7 urmeaza sa fie aplicata.
In functie de modelul de business, unele platforme sunt scutite de obligatia de raportare, astfel ca este important ca operatorul sa verifice daca prevederile directivei se aplica sau nu in cazul sau. Spre exemplu, un operator care desfasoara exclusiv activitati de procesare a platilor sau listarea ori promovarea unei activitati este exceptat de la obligatia de raportare. Totodata, operatorul nu este obligat sa transmita autoritatii fiscale date despre comerciantii cu mai putin de 30 de vanzari de bunuri, care, cumulat, nu depasesc 2.000 de euro intr-un an calendaristic.
In plus, anumiti operatori ar putea fi exceptati de la noile reglementari daca prezinta argumente solide pentru care activitatile intermediate de platforma nu ar intra sub incidenta directivei. Procedura nu este cunoscuta deocamdata, insa este de asteptat sa implice demersuri importante din partea operatorilor interesati, astfel ca acestia trebuie sa isi pregateasca din timp argumentatia.
Actiuni premergatoare pentru operatori
Pregatirea va fi complexa, iar operatorii trebuie sa tina cont de faptul ca, pentru a asigura colectarea si verificarea informatiilor necesare raportarii, cel mai probabil cadrul contractual trebuie modificat, partenerii, notificati, iar sistemele IT, adaptate sa permita colectarea informatiilor si monitorizarea veniturilor.
In aceste conditii, cei vizati trebuie sa intreprinda, in perioada urmatoare, actiuni precum modificarea si comunicarea noilor clauze contractuale cu vanzatorii, efectuarea de proceduri de due diligence pentru colectarea si verificarea datelor despre vanzatori, implementarea de proceduri interne pentru gestionarea viitoare a acestor actiuni (colectarea de date, verificarea acestora si a valabilitatii lor), monitorizarea veniturilor obtinute de vanzatori prin intermediul platformei, raportarea catre autoritati, actiuni de efectuat in cazul in care vanzatorul nu ofera informatiile solicitate.
Pe de alta parte, inclusiv in cazul comerciantilor care opereaza prin intermediul platformelor apar consecinte. Este de asteptat ca autoritatile fiscale sa verifice veniturile declarate de operatori, pentru a identifica daca s-au colectat toate impozitele relevante. Astfel, la nivel operational, colaborarea cu operatorul de platforma va deveni una si mai stransa, devenind un partener de afaceri important.
In concluzie, comertul online ar trebui sa contribuie semnificativ la bugetul de stat in viitor, iar noua directiva de raportare este un prim pas in aceasta directie. Este important ca operatorii de platforme sa fie pregatiti sa raspunda acestor provocari.
Material de opinie de Camelia Malahov (foto), Director Taxe Directe, si Anca Ghizdavu, Manager Taxe Directe, Deloitte Romania